Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerring på grunna?


 Share

Recommended Posts

Hei.

På følgende link er det masse bilder av håkjerring under vann.

Håkjerring

Samtlige av bildene fra isen, er tatt av håkjerringer som er fanget og har tau i halen, men de bildene som er tatt av håkjerring langs bunnen (med dykkere), skal etter sigende være tatt i St . Lawrence River estuary , Canada. Det er håkjerringer som av en eller annen grunn kommer inn på grunna.

Noen som har hørt om dette? Det hadde vært plassen å være ;) kanskje går det håkjerring og stanger på grunna et sted i Norge også :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt 2 håkjerringer helt oppat land i garn her i Langesund. Dypet var fra 20-40m. fiskene veide ca 60 og 150kg. Denne plassen er ikke i nærheten av store dyp, så det er nok oftere enn man tror att disse fiskene går opp på grunna.

Problemet er vel å vite når og hvor håkjerringene går opp på grunna. Der bildene er tatt skulle de etter sigende ha sett og fotografert 8 forskjellige håkjerringer på den turen.

Har ligget og myst ut i det store blå i 27 år nå etter slike saker uten å se noe, så det hadde vært artig med en "ganske sikker" plass :)

Er vel på grønland det er oppdaget håkjerring i elvemunninger som går løs på dyrekadaver?

Grønnalnd er jo ikke så langt unna da............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fra St.Lawrence har jeg hørt om før... Lurer på om ikke det var en tråd om disse tidligere. Og om ikke hukommelsen min spiller meg ett puss så var det og snakk om at de faktisk tok vadende rein (eller carabou) i denne elva ?

Hva med svømmende dykkere som heter Rudolf :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel otseletere, så har vel vanskelig for å tro att de tar større bytter som er ilive. Ser man på fisken så er den så dvarsk som en bærepose med vann. Og jeg kan vanskelig forestille meg dem være aggresive. Hvis det i tillegg er fisk som har levd på dypet, så er de vel så og si blinde også. Men fisk som har levd sitt liv på grunnt vann, kan visst ha relativt godt syn.

Du får prøve Rudolf, og gi oss en tilbakemelding...hahaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er blitt tatt håkjerring på makrellgarn i ålfjorden. :P

fiskeren benektet for at det kunne være brugde :D

Det ble forøvrig oppservert håkjerring av verftsarbeidere på vei fra Maureen plattforma som ble hugget opp på stord. Helt i overflaten midt på dagen :) Dette sto forøvrig i Hgsd Avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mener håkjerring er observert i Nidelva? Historien jeg har blitt fortalt var tatt fra en eller annen skriftlig kilde og gikk ut på at en kjørehest på en eller annen måte hadde tippet utfor ei bro, forulykket og havnet nedstrøms i Nidelva, der den ble liggende å råtne. Lukta spredte seg ut i fjordsystemet, hvor en rådsnar håkjerring plukka opp lukta og starta reisen oppover elva. Den gikk seg imidlertid på grunn og endte opp som kadaver i Nidelva den også!

I mangel på Caribou til agn vil altså den alternative oppskriften fra Trønderkanten være;

1. Kverk et dyr og legg dette til "surnings" på fiskeplassen din.

2. Egn krokene med bedervet kjøtt fra samme dyr og bunnmeit nær kadaveret

3. Voila - før eller senere vil du få kontakt med håkjerring på grunt vann..!

:)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel otseletere, så har vel vanskelig for å tro att de tar større bytter som er ilive. Ser man på fisken så er den så dvarsk som en bærepose med vann. Og jeg kan vanskelig forestille meg dem være aggresive. Hvis det i tillegg er fisk som har levd på dypet, så er de vel så og si blinde også. Men fisk som har levd sitt liv på grunnt vann, kan visst ha relativt godt syn.

Du får prøve Rudolf, og gi oss en tilbakemelding...hahaha...

"On one dive, a shark stalked the divers as they surfaced, likely to check them out as potential prey. While the shark was previously thought to be nearly blind, the behaviour showed it could see the divers. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..en typisk vandrehistorie der altså ?

Kanskje - men historien skriver seg antagelig fra en av lokalavisene som omtalte denne hendelsen når håkjerringfisket "tok av" i Trondheimsfjorden på 1980-tallet. Noen lokalkjente som har tilstrekkelig langtidshukommelse?

.........Dessuten har de Islandshest og grunne elver på Island også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.