Gå til innhold
Fiskersiden

glassklare intermediatesnører


flygefisk
 Share

Recommended Posts

Har prøvd en del av de nevnte snørene her til saltvann, og de fleste fliser ganske kjapt om det blir brukt litt. Et snøre som jeg mener har vært mer holdbart enn de andre er snowbee xs. Bør prøves!

Helt enig med Rune. Snowbee snøret er også en god del billigere enn de andre som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig med Rune. Snowbee snøret er også en god del billigere enn de andre som er nevnt her.

To spørsmål:

1. Har du erfaringer med det cortland 444 snøret? Har du erfaring som tilsier at Snowbee XS bedre enn Cortland 444? (Bare kjekt å vite da det går mot et av disse)

2. Hvordan er Snowbee XS bygd opp taperingsmessig er det finfiskesnøre eller kastemaskin?

Ut i fra svarene høres Snowbee XS mest fristende ut, siden prisen er snill sammenlignet med de andre og det i tillegg får bra kritikk! Må bare vite litt mer før jeg kjøper snøret på grunnlag av gode rykter....

Takk for mange gode og nyttige svar folkens! Veldig takknemlig for muligheten til å nyte godt av andres erfaringer på denne måten. For meg er fiskersiden.no en kjemperessurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg feil ble jeg anbefalt ikke å kjøpe SA Striped Bass snøret p.g.a. det ble stivt i kaldt vann. Det var det snøre jeg egentlig hadde tenkt meg , men etter flere foskjellige anbefalinger endte jeg opp med SA stillwater #8. Har brukt det i snart fire år og det funker fortsatt greit. Er ikke altid like flink til å skylle det heller, så det kan da ikke være SÅ fort å slite det ut.

Det at det er "bare" 27 meter ser ikke jeg som et problem. Er da bare å sende ut noen meter av baklina det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd SA Striped Bass snøret ........ DRITTSNØRE spør du meg.

Har vel monokjerne og er konstruert for tropiske temperaturer. Det ble i allefall masse minne på rakkelet.

I tillegg fikk jeg ikke ladet stanga skikkelig med dette snøret!

Har prøvd Lee Wulff Predator Clear Triangle Taper, et snøre jeg likte veldig godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fisker utrolig mye SØ i Posgrunns området. I Grenland har det glassklare Cortland 444 sl blitt en stor favoritt blant SØ fiskere. Det er fantastisk på vinteren pga myk kjerne, det er 32 meter, det er meget godt å hive med, og utrolig glatt. Jeg fisker ca 3 ganger i uka og mitt har holdt i to sesonger. Har også Stripped Bass snøret. Det er et bra snøre, men det er et typisk sommer snøre. Et snøre som må strekkes ofte p.g.a minnnet. Det eneste negative jeg kan si om det glassklare snøre er at det kan bli litt mye minne i det om sommeren pga myk kjerne, ikke så glad i sol for å si det sånn. Det skyter ogsp meget bra. Det beste snøre jeg noengang har hatt, og det er ikke få. Løp og kjøp, det er dyrt. Men når du har brukt det 5-6 ganger og blitt kjent med snøret så skal jeg love deg at det er noe av det råeste du har prøvd :D

PS! Hvis du mot alle odds ikke liker det, send meg PM: Jeg kjøper det. he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror snøret dere nevner, Cortland 444 SL CLEAR, kan være perfekt for intermediate-fiskere på vintern. Skal jammen prøve ut dette snøret sjøl jeg. Det har visstnok en noe lengre klump, noe som passer meg ypperlig. Leiter litt etter snøreprofilen her, men kan ikke se bellylengden. For de av dere som har snøret, hvor lang er belly'n? Dyrt snøre? Vel, alt er relativt. Er det noe jeg ikke sparer på, så er det snøret.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre forvirringen total...

Jeg har akkurat kjøpt et SA Striped bass snøre klasse #8.

Jeg synes det var vel mye minne, men det kaster jo langt alikevel.

Så dersom jeg vil ha et snøre til vinterbruk bør jeg gå for enten Cortland 444 SL CLEAR eller SA Stillwater?

Hva med synkesnører?

Har akkurat kjøpt pontongbåt!

:)

Hva bør jeg bruke i tillegg til intermediate?

Synk 3-4? HAr ingen erfaring whatsoever...

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har prøvd å finne ut bellylengden selv, men det står på Cortland sine hjemmesider at det er en type rocket taper, bare det er glassklart. Dårlig faktisk at de ikke har info om bellyen, men det går an å ta kontakt med folk i Elbe i Norge(www.elbe.no). De selger disse snørene på nett, så forøvrig en meget bra pris på dette på Cortland sine hjemmesider. Når jeg kaster med dette snøret er det et perfekt snøre når det gjelder å holde masse line i lufta, det som er mega rått er at dette snøret for du godt ut bare med et par drag også. Noe for enhver smak med andre ord. På en god dag kaster jeg dette ut, 32meter.( Har trent masse masse :D )

Men jeg fisker gjerne med dette med ca 3 meter igjen av snøret. Så jeg fisker praktisk med dette ca 28-29meter ut, og kan si at det er fantastisk å kaste med. Kan ikke skjønne hvorfor ikke folk i Oslo skjønner at dette er snøret for Sø. Tror dette er både bedre en SA stillwater, har selv prøvd aqualux... Sammenliknet med Cortland så er det ikke i nærheten. Mye bedre coating på Cortland. Men smaken er som kjent som baken ;)

Hei

Gå for Cortland, det er et vanvittig vintersnøre fordi det er så mykt.Lover deg at du ikke blir skuffet :D Men det er dyrt :) Selges til bra priser blant annet fra sverige og andre steder. Bare søk på cortland clear på google.com :D

Jeg synes selv stripped bass er ok, men altfor mye minne. Plagsomt faktisk, men et greit snøre i sommer månedene. Husk at jeg kun anbefaler Cortland med bakgrunn i mine erfaringer. Men med ca 200 dager i året med fluefiske så er det klart at jeg har prøvd en haug av fluesnører, og etter 2-3 gangers bruk så skjønner dere godt hvorfor det er verdt å kjøpe cortland clear :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt rundt på nettet. Ser ut som om Snowbee og Cortland har nokså lik profil (ca 12.5 m klump), mens SA Stillwater har noe lengre klump (16m). Da går det nok kanskje mot Stillwateren for meg. Noen som har sammenlignet Stillwater og Cortland 444 mot hverandre under praktisk fiske?

Legger ved linkene (så slipper andre letejobben)

Cortland 444 clear

SNowbee XS

SA Stillwater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hørt mye skryt av SA stillwater også. Virker som et bra valg, men jeg tror fortsatt ikke det kan være råere enn Cortland clear. Men gi tilbakemelding på stillwatersnøret hvis du kjøper det, er spent. Hvis jeg ikke husker helt feil er vel det 27 meter. Synes 30m el 32 er best jeg, men hvis snøret er kanon så er det mindre vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spent på mitt Scierra HMT intermediate snøre. Har ikke prøvd det i høst, men kan tenke meg at det er supert i kaldt vær.

Det har flettet kjerne og er utrolig smidig, selv om det ikke er like stivt som de glassklare linene.

Var ute i dag, tok en lyr. Brukte Striped bass snøret. Det er bare så sinnsykt mye minne...

aldri sett maken. Vil ikke begynne å strekke det i 3 grader heller.

Men det kaster jo utrolig langt selv om det er "buklete".

Risikerer vel at det krakelerer til vinteren dersom man får et kraftig bunnapp?

Skulle gjerne prøvd cortland clear, men til 820,- kroner så er det fullstendig uaktuelt.

Lurer på hva det koster å produsere....

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner godt eieren av den lokale fiske sjappa i Skien, jeg kan fikse Cortland clear til 550 kr ca for deg :D Det er de pengene jammen verdt. Enig! Altfor dyrt. Brukte stripped bass sommer, hiver laaangt. Men hiver endaaa lenger med clear snøret. Vet han har et 8 er snøre igjen, men han skaffer flere. Bare si ifra hvis interesse.

Endret av Torghino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har klusset litt med siden til nfisk... Gikk inn på enhåndssnører, men trykte ikke på synkesnører- så jeg såg bare de flytende snørene. Hva er forskjellen på disse snørene og f.eks. pounch og triglass frå Guideline? Er det egentlig noen kvalitetsmessig forskjell mellom Guideline og Scientific Angler? Har forstått det sånn at det er 3M som produserer begge.

Kjøpte et guideline pounch kl 8 i sommer og bruker det på en T&T 10 fot,er.

Til den prisen er kvaliteten på snøret ikke helt i henhold med prisen. Blir fort trått å kaste med og krever ofte å smøres. Er vanskelig å bruke til overhodekast med er fantastisk å speye med. Apselutt det beste jeg har prøvd men nesten ubrukelig på sjøen med overhode kast,,, :D

Pounch har mesteparten av vekten i bakkant av bellyen, nesten som en triangel taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner godt eieren av den lokale fiske sjappa i Skien, jeg kan fikse Cortland clear til 550 kr ca for deg :blink: Det er de pengene jammen verdt. Enig! Altfor dyrt. Brukte stripped bass sommer, hiver laaangt. Men hiver endaaa lenger med clear snøret. Vet han har et 8 er snøre igjen, men han skaffer flere. Bare si ifra hvis interesse.

Regner med at den var til Frank Melhus. Men til den prisen er jo snøret absolutt aktuelt! Skaffer du flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner godt eieren av den lokale fiske sjappa i Skien, jeg kan fikse Cortland clear til 550 kr ca for deg :blink: Det er de pengene jammen verdt. Enig! Altfor dyrt. Brukte stripped bass sommer, hiver laaangt. Men hiver endaaa lenger med clear snøret. Vet han har et 8 er snøre igjen, men han skaffer flere. Bare si ifra hvis interesse.

Henger meg på flygefisk her :lol:

Skaffer du flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på hva som dukker opp hos denne selgeren på ebay:

http://search.ebay.com/_W0QQsassZadamsoutletQQhtZ-1

Jeg har handlet mange ganger her og er kjempefornøyd med selgeren. Jeg kjøpte blant annet et Cortland 444 SL clear #8 for 200 kr inkl frakt.:) Det dukker stadig nye snører og annet opp her så det kan være lurt å kikke innom av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan skaffe slike snører ja, send meg en mail så får jeg bedre oversikt over de som vil ha snører. Jo flere jo billigere tipper jeg. Kjempe ok selger, han tenker mest på kundene og senker prisen ganske så bra. Bare send meg mail på følgende:

Torgeir50@hotmail.com

Ang pounch og snøre som må smøres ofte, det klare Cortland jeg bruker har jeg fisket med ca 100 ganger, og smørt det to til nå. Det sier vel sitt :)

Endret av Torghino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til alle dere som "sliter" med kort varighet på forskjellige snører til sjøfiske - har interesse av å høre om dere bruker snørekurv eller ikke så fyll gjerne på med svar på det spm her også (vet det er av sporing, men tråden har fått "hivle" noen dager nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.