Gå til innhold
Fiskersiden

glassklare intermediatesnører


flygefisk
 Share

Recommended Posts

Jeg har til nå ikke brukt snørekurv, men det kommer!!

Er fantastisk dårlig til å skyte ut håndholdte bukter..... Ender som regel med litt unødvendig krøll.

Spesielt i rennende vann er dette irriterende ;)

Heller ikke særlig bra å trampe snøret ned mellom rurene i fjæra...

Er det noen som har gode forslag mtp. ulike modeller mottas dette med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøp en plastbalje beregnet for barn på badet, fest plastrørene fra spraybokser i bunn og fest stasen med et gammelt vadebelte etc. Baljen koster 19 spenn på IKEA og rør\gammelt belte er ganske gratis :o så bildet av dette i ei nyere fiskeblekke, skulle funke bra..

Du sparer 6-700kr + slipper Orvis-logoen på balja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg og mine bevegelser føler jeg meg hemmet med kurv. Må jeg vade i sjøen (noe jeg sjelden gjør), og det er tangbelter der jeg står, så velger jeg gjerne flytesnøre for at det ikke skal synke og tukle seg inn i den vegetasjonen. Ellers fisker jeg like mye og gjerne intermediate. Snørene legges på svaberg, og det er klart at steinkanter osv. sliter på snøret, men for meg er snører forbruksvare likevel, når det kommer til saltvann. I elva tar jeg opp snøret i bukter, der jeg står uti, både under 1- og 2-håndsfisket. For meg fungerer det bedre enn en kjeitete kurv, selv om endel av kurvene har blitt svært så gode etterhvert skal sies. Ferskvannssnørene mine har jeg i mange år.

Ja til kurv på Rema, nei til kurv på fiske! :D

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er veldig fornøyd med min stripped basket, får kjøpt den på skittfiske.no

Ser vel litt merkelig ut, men da kan du vade uten å være redd for tang og tare. Og det skyter virkelig bra, lite kluss blir det også. Tvilte fælt når jeg kjøpte denne, men den er blitt et must i vadesituasjoner. Viktigheten blir ikke mindre når jeg stort sett bare bruker klare intermediate snører :rolleyes:

Løp og kjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle i grunn ikke være en diskusjon om hvilken "bøtte" som er best - var egentlig mest nysgjerrig på om de som sliter snører hyppigere enn det de synes fornuftig bruker "bøtte" eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle i grunn ikke være en diskusjon om hvilken "bøtte" som er best - var egentlig mest nysgjerrig på om de som sliter snører hyppigere enn det de synes fornuftig bruker "bøtte" eller ikke...

Det er vell ingen tvil om at snøret/lina har det bedere i ei bøtte enn nede blandt tang, skarpe stener og sprekker. Det har vært mange røsk og banning, når lina har mutert seg med ura. (Føre bøtta altså) Ser ikke sårene der og da men de kom jo helt sikkert.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er entydig: Etter at jeg tok i bruk linekurv slites snøret mindre enn før. Nå varer snøret gjerne i 18 mnd i stedet for 12. Mindre tramping på snøre, mindre røsk og slit for å få snøret løs fra alskens skit sørger for det. Men trolig sørger min elendige kasteteknikk for at den delen av "skytelinen" som kommer rett etter "klumpen" krakkelerer før eller siden uansett (bruker hele WF snører). Selv om bøtten kan av og til være keitete, spesielt ved superraske inntrekk, muliggjorde den et langt mer effektivt (og ikke minst morsommere) fiske. Mindre banning og steiking rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner godt eieren av den lokale fiske sjappa i Skien, jeg kan fikse Cortland clear til 550 kr ca for deg :rolleyes: Det er de pengene jammen verdt. Enig! Altfor dyrt. Brukte stripped bass sommer, hiver laaangt. Men hiver endaaa lenger med clear snøret. Vet han har et 8 er snøre igjen, men han skaffer flere. Bare si ifra hvis interesse.

Æ vil gjerne ha to snører i kl 8.

Er det flere som trenger?

PS sendt deg e post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

Kjöpte for mange år siden en Loop clear intermediate skyteeklump. Denne har vert en av di beste snører jeg har kastet med. Trur den var ca 10m i klasse 8. Den kopplet jeg til et flytende skytesnøre på ca 23-24m.

Total lengde på dette ble da: fortom ca 5m, snöre ca 10m skytesnøre ca 24m, dette gir meg en total rekkevidde om 40-41m.

Da jeg prøvde dette snøre på Gotland (kystfiske fra land) for første gangen hadde jeg i løpet av en dag 8 sjøørret på kroken. Av dei var en svær, 4 mindre som ikke ble landet. To andre som jeg fikk på land var under minstemålet som er 50cm i østersjøen (dei var henholdsvis 48 og muligens 50cm), og dei ble returnert. Ikke en allt for dårleg start med dette snøret.

Vedrørende: Linekurv eller for korte (27m) snører: Finnes ingen grunn til å bruke slike WF-snører, det fordyrer kunn fisket.

Skønner ikke hvorfor dere køper hele WF-snører og ikke kasteklumper som er rimeligere i tillegg til at en da kan bruke FLYTENDE skytesnører (i passelig lengde) som ikke synker ner blant steiner, sand og rot (tang) på bunnen

Otrulig behagelig å kaste med, en baksleng og hele skiten er ute i ett drag i retning der fisken vakte.

Vennlig hilsen Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skønner ikke hvorfor dere køper hele WF-snører og ikke kasteklumper som er rimeligere i tillegg til at en da kan bruke FLYTENDE skytesnører (i passelig lengde) som ikke synker ner blant steiner, sand og rot (tang) på bunnen

Otrulig behagelig å kaste med, en baksleng og hele skiten er ute i ett drag i retning der fisken vakte.

Vennlig hilsen Flodstrøm

Fluefiske, og ikke minst FLUEKASTING er mer for mange enn kun "å få slengt ut snøret" på vannet... ;)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For min del tror jeg WF er tingen. Mange som sier dette til meg, at klump er tingen.

Jeg tror seriøst man blir en bedre kaster av å kaste med wf snøre, med klump får man mindre trening.

Med mitt glassklare Cortland snøre så hiver jeg ut 32 meter snøre på bra kastedager, det er i mine øyne mer enn langt nok. Praktisk for å kanskje få mest fisk så kan klump være tingen, men en ting som jeg har erfart er at jeg stadig blir bedre til å kaste med et wf snøre. Og det kommer jeg også til å fortsette med. Jeg bruker sikkert 4-5 blindkast før snøret blir kastet ut.

Så du får fortsette å ikke skjønne, men dette er rett og slett en smaksak...

Og ja, jeg vil alltid prøve å bli flinkere til å kaste og da tror jeg ikke klump er tingen gitt.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Jeg er også helt enig i at en helline (vil ikke begrense helliner til kun WF) fordrer mer av oss, og også gir større potensiale for forbedring av teknikk, dette under overhodekasting spesielt. Når snøret er riktig og teknikken er utviklet, er det også mulig å kaste ut dine 32 meter med ett eller to sveip dersom en starter innkastet med litt snøre ute, så en klump er ikke spesielt mer effektiv i den forstand, medmindre vi snakker om en real rocket som har til formål å skyte 50 meter avgårde. Men hvem fisker på sånne avstander? Jeg bruker alltid helliner på 1-hånds. I 2-hånds bruker jeg derimot klump. Der er det for de fleste vannkastene som regjerer. Lettkastet og greit, og fordrer ikke så stor plass. Får jeg så brukt teknikken med klumpsystem i dette tilfellet? Visst, dette kommer jo an på hvor langt man driver det. Et overhodekast med klump som nevnt ovenfor er greit nok, men ikke spesielt krevende. Tar du det litt mer ut med vannkast av ulike slag, snakes i mange varianter, dobbel spey, snap ditt og datt, ja så blir det plutselig litt mere krevende og interessant (for noen). Men sånn sett kunne det likeså godt ha vært ei helline der også, altså i 2-hånds.

Men smaken er som baken, og fluekasting for en kaster er noe helt annet enn fluekasting for en annen. Sånn er det.

En ting til slutt; jeg opplever svært ofte faktisk at mange står og overhodekaster til den store gullmedalje, med 2-hånds, i lakseelva. Kaver og maser, og skal på død og liv lengst mulig avgårde. Mange av disse bruker nok helline. Personlig synes jeg dette, i den sammenhengen, blir misbruk av både utstyr og energi. Kanskje på tide med kurs? Helline eller klump; slapp av, senk skuldrene, og utnytt det godet som vannkastene gir deg.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanM:

Fluefiske, og ikke minst FLUEKASTING er mer for mange enn kun "å få slengt ut snøret" på vannet...

Fluekasting for meg er tørrtrening på grassbakken (og der er det mange som ikke sjønner kor viktig den delen av fluekastinga er). I elv, sjø eller på kysten driver eg FLUEFISKE.

For min del tror jeg WF er tingen. Mange som sier dette til meg, at klump er tingen.

Jeg tror seriøst man blir en bedre kaster av å kaste med wf snøre, med klump får man mindre trening.

Med mitt glassklare Cortland snøre så hiver jeg ut 32 meter snøre på bra kastedager, det er i mine øyne mer enn langt nok. Praktisk for å kanskje få mest fisk så kan klump være tingen, men en ting som jeg har erfart er at jeg stadig blir bedre til å kaste med et wf snøre. Og det kommer jeg også til å fortsette med. Jeg bruker sikkert 4-5 blindkast før snøret blir kastet ut.

Så du får fortsette å ikke skjønne, men dette er rett og slett en smaksak...

Og ja, jeg vil alltid prøve å bli flinkere til å kaste og da tror jeg ikke klump er tingen gitt.

Torgeir

Torgeir og dere andre:

WF-snører er "klumpliner" (på vardigelig fiskesnakk, rett og slett "klump") hvis dette ikke har fremgått tydelig nok fra før. En WF-line er m.a.o. en line med hode-vekta i ene enden og med en "s.k. klump" (et skandinavisert WF-uttrykk) som kan vere allt frå 5-6m till s.k. long belly 10-15m. en "klumpline" er akkurat det samme som en WF men mangler den bakre skytesnøre-delen.

Grunnen til dette opplegget var fra begynnelsen av, att kunne fiske over områder der en ikke førr hadde kunnet fiske: med synkesnøre over lang-grunne strandsoner en ikke kunne(=ikke fekk lov til) å vade på (husk på det tidligere vadebukseforbodet i de Norske lakseelvene). Med et slik oppleg ble det mulig for lakse- og sjøørretfluefiskerne å ta opp konkurransen med den tidens allenerådende sluk og makk-fiskere. Enn kunne pløtsligt fiske med fluestang på områder som var totalt dominerende av makk- og slukfiskerne (undertegnede har også aktivt bidratt til at dette forbodet senere ble opphevet gjennom å krittisere dette urettferdige reglemang gjennom laksefiskeartikler i fiskeblad)

Den store fordelen med ett system som har løse WF-deler er at en kan tilpasse fluesnøret til mange flere fisketeknikker/metoder/situasjoner og at i tillegg til dette, fluefisket blir rimeligere (det var det ingen som kommenterte?) Den store nakkdelen med et helt WF-snøre er just dette, at når "skytedelen" er utslitt (d.v.s. den delen som sitter bak klumpen på et WF-snøre) hva gør du da? hiver du snøret eller .........

WF-delen av snøret slites ytterst langsomt og det har vi tatt till etterretning. Da et skytesnøre som ikke er fast kopplet til en WF-del blir slitt, snur vi rett og slett på det. Da har vi i et smekk dobblet livstiden på denne delen. (som i utgangspunkt kansje kostet 50-200kr). Som WF-del egner seg allt av fluesnører (DT-snører og utslitte WF-snører).

Et system med utskiftbare WF-deler blir i lengden mye billigere en å måtte kjøpe hele nye liner når det er behov for et annet snøre.

Fordelene med et eget WF-system kan kort summeres slik

-billigere fiskeutstyr (og da tenker jeg på just fluesnøret)

-mer personleg tilpassing av flueutstyret (større mulighet at tilpasse snøret til din og stangas kasteegenskaper)

-mer fleksibelt fiske (mye større mulighet til et mer variert snøreutvalg rent økonomisk)

-mindre problem i kastinga (et flytende skytesnøre kan brukes til en hurtigsynkende WF-del)

Dere skal ikke lures til å tru at kasteteknikken er forskjellig mellom rene WF-snører eller egen-lagte WF- ("klump") snører. Det kreves like mye av de båda typer av snører da dei IKKE er forskjellige i utganspunkt (kaste-teknisk sett).

Med et WF-snøre utfører du ALLE typer av kast, i tillegg også dei typer du ikke har hørt om

til sist:

Et tips, gå en eller flere kastekurs (grunn- og fortsettingskurs), og så rask som mulig hvis noen ikke har gjordt det i det heile. Da kortes læretiden ner med som mest, mange år av feling å prøving. Hvis du har: kjøp videon "Bättre Flugfiske" med og av instruktør Göran Andersson (der får enn virkelig sjå hva plasser en kan fiske på med et WF-snøre og enn får en forsmak på hva en fluestang kan brukes til for kasteteknikker)

Vennlig hilsen Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heis,

jeg skal ikke "pirke" på innlegget ditt jeg, men du trenger vel strengt tatt å gå skolen litt om igjen i din karakteristikk av WF-snører. Sett ikke dem i bås, de er altfor varierte til det. Har du studert endel av snøretypene som nyttes til blant annet konkurranse (men forsåvidt også fiske) idag, er dette snører som overhodet ikke kan sammenlignes med tradisjonellt "klumpfiske", og de fordrer ofte noe helt annet av oss. Akkurat DET er faktisk en ganske annen måte å kaste på.

Til betraktningen din om kastetrening. Inntrening på gress er som du sier en fin ting, og det gjør de fleste av oss. Skal man bli virkelig god, skal man TRENE i vannet også. Det er der man blir satt på prøve, ikke på graset. Men kaster man bare overhodekast, så er det vel greit. Vi kjører 1-håndskurset vårt på gras vi også. Det er fordi standardkurset legger hovedvekten på nettopp overhode og tilhørende teknikker, og ikke minst fordi det noen ganger er helt nybegynnere på kursene våre. Spey og andre vannkast må på ett eller annet tidspunkt, helst fra starten, trenes i vann, dette uansett om man skulle benytte seg av festefortomer på gresset. Det blir ikke det samme. Man bør trene både på stilla, og man bør trene i ulike strøm- og vindforhold etterhvert. Jeg har faktisk litt vondt for å tro jeg, at dere som sier dere KUN er opptatt av fisket når dere fisker, samtidig ikke er opptatt av hvordan det kastes teknisk. Klart dere er. Og det er bra. Da kommer dere videre.

Til betraktningen din om snøretyper, slitasje og kostnader. Who cares? Snører er forbruksvare uansett, og du bør bytte det med noen få års mellomrom. Et saltvannssnøre kanskje hvert år, avhengig av hvor mye det fiskes, og hvor flink man er til å ta vare på snøret sitt. Joda, visst skal vi tenke litt over dette med forbruk og kostnad, men å gjøre det til et stort poeng, er vel ikke noe stort poeng, eller? Ihvertfall ikke i debatten mellom snøretyper. Er man opptatt av slitasje, ja så bør man etter min mening, uansett snøretype, heller se på kjerneteknologi; strekkpotensiale og kjernestivhet, samt coatingens oppbygning. Det er her mange produsenter slurver, og det er svakheter her som avgjør snørets levetid.

Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg i at det er smart å gå kurs. Samtidig vil jeg vel si at det viktigste ikke er kurs, men at den som skal lære seg fluefiske, bruker erfarne fluefiskere til hjelp, og ellers sørger for masse kunnskapsinnhenting og egentrening. Skal man bli virkelig dyktig, ja så kommer man ikke utenom denne prosessen, uansett... Fordelen i det å gå et strukturert kurs, er likevel vanligvis (som du sier) at man sparer endel tid. Det er mange kurs der ute. Velg riktig.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke "pirke" på innlegget ditt jeg, men du trenger vel strengt tatt å gå skolen litt om igjen i din karakteristikk av WF-snører. Sett ikke dem i bås, de er altfor varierte til det.

JanM, du får forklare hva du meiner om "bås". Jeg mener bare at et WF-snøre er ikke annet enn , just et Weight Forward-snøre og det i sammenligning med de tidligere så vanlige DT-snørene (ok, jeg er vel litt gammelmoding som sier dette idag da)

slitasje og kostnader. Who cares? Snører er forbruksvare uansett, og du bør bytte det med noen få års mellomrom.

Der er jeg uenig med deg. Denne "kjøp, slit og sleng" mentaliteten bør du så raskt som mulig kvitte deg med. Noen av mine beste snører for nattfiske etter sjøørret er nettop noen slitte flytesnører (selvfølgelig WF/klumpsnører) og som "bare" er en 8-10år gamle.

Vedrørende "vannkasting" så kører vi et fortsettningskurs som nettopp er meint som et underarms-kaste-kurs eller "vannkasting" for å bruke deres ord, praktisk i stille og rennende vann vilket jeg antydet med:

Et tips, gå en eller flere kastekurs (grunn- og fortsettingskurs)

Jeg vill også tydeligare gøre att jeg ikke har snakket kunn om overhodekasting (over head), men bare om fluekasting generellt.

Du fekk kansje ikke med deg dette:

Med et WF-snøre utfører du ALLE typer av kast, i tillegg også dei typer du ikke har hørt om

Det jeg prøvde på var å ikke gjøre denne diskusjonen til en spesialist diskusjon, uten jeg prøvde å halde den for den ikke innviede, på et forståelig plan, ellers er vi nok så enige, er vi ikke?

Med vennlig hilsen Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanM, du får forklare hva du meiner om "bås". Jeg mener bare at et WF-snøre er ikke annet enn , just et Weight Forward-snøre og det i sammenligning med de tidligere så vanlige DT-snørene (ok, jeg er vel litt gammelmoding som sier dette idag da)

Der er jeg uenig med deg. Denne "kjøp, slit og sleng" mentaliteten bør du så raskt som mulig kvitte deg med. Noen av mine beste snører for nattfiske etter sjøørret er nettop noen slitte flytesnører (selvfølgelig WF/klumpsnører) og som "bare" er en 8-10år gamle.

Det jeg prøvde på var å ikke gjøre denne diskusjonen til en spesialist diskusjon, uten jeg prøvde å halde den for den ikke innviede, på et forståelig plan, ellers er vi nok så enige, er vi ikke?

Med vennlig hilsen Flodstrøm

Snøreprofilene på endel snører for langkasting er i dag av en slik art at vi nærmest kan kalle noen av dem for et "DT på steroider" (selv om DT-sammenligningen selvsagt ikke er helt presis sånn sett). Disse snørene er skapt for nettopp bedre kontroll og lange kast, som følge av at overhenget reduseres og utrullingen er av en slik art at det er mulig å holde mye snøre. Likevel krever de god teknikk skal potensialet kunne tas helt ut. Det er ikke bare bare å holde 25 meter snøre eller mer bakover i en kontrollert bukt som skal danne grunnlaget for det vellykkede kastet forover, kanskje opp mot og over 40 meter (#7). Det er klart at når jeg snakker om disse lengdene, så tenker jeg jo FLUEKASTING mye. Normalt sett fisker jeg på alt fra 5 til 30 meter alt ettersom. Men som jeg har vært inne på, trener jeg også en god del under praktisk fiske, det gjelder også lengde. Et mer "klassisk" WF-snøre (hvis vi skal kalle det det), har ofte ikke det samme potensialet for mere ekstreme lengder. Selv om mange kan få til det utroligste med det utrolige, så har de en begrensning disse. Alle snører har jo en begrensning. Det jeg ville poengtere var vel at det krever mer av deg å mestre ei langline for de lange kastene, enn det krever av deg for å skyte ut en "rocket". Jeg ser det er startet en annen glimrende tråd her inne (klump eller wf), og der kommer også endel av klumpens bakdeler frem dersom man "gaper over for mye" med en slik. Men igjen, jeg velger type snøre til type fiske og kaste/fiskesituasjon, og bruker både klump og helline.

Du forteller meg at jeg bør kvitte meg med min "kjøp- slit, og slengmentalitet". Nå er det vel ikke akkurat opp til DEG å bestemme hva slags forhold JEG skal ha til akkurat det.

Om vi ellers er enige om ting? Tja, kanskje.

Nok om det. Vi får la "glassklare intermediatesnører" få gå sin gang videre.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei! Jeg kjøpte et glassklart intermediate snøre hos www.dan-tackel.com til 199,-

Har bare brukt snøret en liten uke så langt, men jeg er svært fornøyd :) Veldig glatt og godt å kaste med!

(nå er riktignok jeg ganske fersk og har ikke mye å sammenligne med, men har hørt mye bra om snøret, og prisen er en fjerdedel av cortlands 444 SL clear snører...) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.