Gå til innhold
Fiskersiden

Siste nytt: Fisk føler smerte


rug
 Share

Recommended Posts

rugbriller = ganske så sneversynte briller.

Mener ikke at du skal ha samme syn som meg, eller nødvendigvis noen andre i denne diskusjonen. Men en aldri så liten evne til å se ting fra en litt annen vinkel enn din egen hadde vel vært fint ? Ta til seg litt informasjon, ikke bare vende på den osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja du var vel motstander av hvalfangst du da......

Digga rått de scenene i filmer, amerikanske filmer, hvor de stakkars hvalene ble drept av barbarer fra Norge.

Og reklamesnuttene Greenpeace fikk laget, hvor hvalene rullet i blod og ble flådd levende.

Joda, amerikanske verdier er de eneste sanne.

Og helt flott var det jo at vi la ned fangsten etter sel etter press fra verden. Søte små hvitseler drept av en grusom barbarisk hakapikk.

Selens predatorer er det jo mange igjen av.....så selen lager jo ingen problemer etterhvert som det blir overbeflokning av dem...

Naturligvis helt feil å basere naturforvaltning på bambi-syndrom og følelser, men å blande dette sammen med sportsfiske er en skivebom av de sjeldne. Argumentene for C&R har da heller lite med følelser å gjøre, men er basert på rasjonelle (biologiske) argumenter. Ingen mening å gjengi de; hvis du enda ikke har skjønt dem er det trolig lite håp.

Og det er da for øvirg ikke noe galt å være i mot hvalfangst. Av de 20-30 artene hval som fins på denne kloden er det vel bare en (eller kanskje to) art(er) som tåler beskatning, basert på rasjonelle biologiske vurderinger. Men trenger vi disse som mat? Og selv om jeg ikke er en prinsippiell motstander av hvalfangst dersom bestanden tåler denne, så hvorfor skal Norge ha enerett på dette? Bestanden av vågehval tåler nok den norske beskatningen, men hva hvis ALLE land hadde argumenterte som Norge, og tok ut 5-6% av bestanden. Hvor lenge hadde da bestanden klart seg?

"intelligent food for intelligent people" er det jo noe som heter, men slik som du agerer i C&R debatten er det all grunn til å spørre om dette ordtaket kan brukes om deg rug....! :mellow::D

Felles forståelse= Piscator og hans amerikanske venners forståelse.

ai ai ai, du demonstrerer nok en gang en helt usedvanlig innsikt i tingenes tilstand i internasjonalt sportsfiske, og hvor mye du har fått med deg av mine personlige oppfatninger. Jeg kunne referert praksis og den gjengse oppfating om sportsfiske fra de fleste land i verden, og de føyer seg inn i det mønsteret jeg allerede har forsøkt å gjengi. Å forsøke å amerikanisere dette er også en real skivebom! Og dessuten, som jeg har sagt før er ikke mitt personlige syn det viktige her. Det gjengse internasjonale synet er til og med mer restriktivt på høsting enn det jeg personlig foretrekker. Det som er viktig er å skille mellom det moralske grunnlaget man baserer aktiviteten på, og den praksis man eventuelt kan gjennomføre lokalt, selv om det andre til en viss grad er en konsekvens av det første.

Fordi jeg innser at forutsetningene er annerledes i andre land enn mitt eget, så respekterer jeg dette, og forsøker å ta konsekvensen av dette. Og jeg innser at dersom sportsfisket skal ha en fremtid må vi forsøke å finne en felles moralsk plattform uansett hvor i verden vi befinner oss. Om den er mer liberal enn mitt eget personlig syn; ja så la den være det da, hvis det er det som skal til. Å snevre inn det moralske grunnlaget så mye som mulig er neppe noen god strategi, selv for den som ønsker å høste; å tenke omvendt derimot gjør paraplyen så vid som mulig, slik at det er plass til oss alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, at det går an å utbrodere så inni hampen om temaet: Føler fisk smerte ?

Ingen av oss vet noe om fisk føler smerte. Så ut ifra vår uvitenhet om dette (enda) må vi bare forholde oss etter det. Noen kan jo slutte å fiske (basert på mistanke om at fisken føler smerte).

C&R eller høsting (gjeeesp), la de som utøver C&R få fortsette med det, og la de som høster få lov

til å gjøre det, uten innblanding fra andre. Når det gjelder et regulert vassdrag så er det fremdeles Fylkesmannen som regulerer fisket (regler, forbud etc.). Vi sportsfiskere er langt fra den største trusselen for bestanden, laksen f.eks. har andre ytre påvirkninger som kan være katastrofale for bestanden.

Skal jeg være ærlig så har jeg ingenting imot C&R-fiskere, er faktisk meget betatt av måten de praktiserer fisket. Ja jeg vil nesten kalle de gentlemen ! Som britene. Men enda er deres og mine holdninger ganske langt fra hverandre når det gjelder høsting av byttet man nedlegger. Men slik er det bare, vi har forskjellige meninger. Men jeg har sagt det før, jeg blander meg ikke opp i deres måte å fiske på.

Og jeg får inderlig håpe at de heller ikke ser ned på de som høster. Blir det et klasseskille her,

da blir det utrivelig i elva. Egentlig utøver de fleste fiskere C&R, avhengig om fisken man får er attraktiv

på matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, at det går an å utbrodere så inni hampen om temaet: Føler fisk smerte ?

Ingen av oss vet noe om fisk føler smerte. Så ut ifra vår uvitenhet om dette (enda) må vi bare forholde oss etter det. Noen kan jo slutte å fiske (basert på mistanke om at fisken føler smerte).

C&R eller høsting (gjeeesp), la de som utøver C&R få fortsette med det, og la de som høster få lov

til å gjøre det, uten innblanding fra andre. Når det gjelder et regulert vassdrag så er det fremdeles Fylkesmannen som regulerer fisket (regler, forbud etc.). Vi sportsfiskere er langt fra den største trusselen for bestanden, laksen f.eks. har andre ytre påvirkninger som kan være katastrofale for bestanden.

Skal jeg være ærlig så har jeg ingenting imot C&R-fiskere, er faktisk meget betatt av måten de praktiserer fisket. Ja jeg vil nesten kalle de gentlemen ! Som britene. Men enda er deres og mine holdninger ganske langt fra hverandre når det gjelder høsting av byttet man nedlegger. Men slik er det bare, vi har forskjellige meninger. Men jeg har sagt det før, jeg blander meg ikke opp i deres måte å fiske på.

Og jeg får inderlig håpe at de heller ikke ser ned på de som høster. Blir det et klasseskille her,

da blir det utrivelig i elva. Egentlig utøver de fleste fiskere C&R, avhengig om fisken man får er attraktiv

på matbordet.

Veldig fornuftig det du skriver sølvreven, og jeg beklager at jeg kanskje er den som utbroderer mest her, men misforståelsene til rug kan ikke stå uimotsagt. Som jeg skrev har du helt rett i at spørsmålet om fisk kjenner smerte er uavhengig av C&R. Og hvis du tar tak i det som er skrevet om smerte i denne tråden, så er din oppsummering riktig. Vi kan ikke vite sikkert om fisk kjenner smerte eller ikke, ihvertfall i den forstand vi mennesker oppfatter begrepet. Og selv om vi har kommet et stykke på veien, er kunnskapene om dette temaet per i dag langt unna det punktet hvor sportsfiske må forbys. Uansett om fisk kan kjenne smerte eller ikke er det ingen ting som tyder på at fisken blir særlig plaget av vår aktivitet. Derfor har du rett at dette først og fremst blir opp til den enkeltes samvittighet om man vil fortsette å fiske eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.