Gå til innhold
Fiskersiden

Byggeplaner ved Tredjedammen i Tønsberg


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Da må jo Vestfold modellbåt klubb finne seg en ny damm å kjøre på

De siste åra er det kun skala folket som har kjørt der men for en neve eller to, år siden var det plassen for disse

De to øverste fikk plass nok på 3 dammen

13591.jpg

Har nuga bortig en og annen karperygg der og det nugger gott i 80 - 110 km med hydro utrigger som denne

13595.jpg

Men disse trengte litt mer plass

13592.jpg

13593.jpg

13594.jpg

Har ikke kjørt der på 10 år men den gangen så jeg gullkarper eller hva dem kalles på 2+ Kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du hva du har å gjøre Jørgen. Er jo bare å få igang et storstilt flytteprosjekt det. Du kan jo tipse fylkesmannen om at det er en veldig gammel stamme av sjelden fisk i dammen som trenger å beskyttes / flyttes. Kanskje du har flaks og får betalt for jobben til og med :)

Hmm, der satt du meg på en ide Syver. Kan et slikt byggeprosjekt ta livet av fisken i dammen? Jeg tenker på hva støy og evt forurensing av dammen vil kunne gi av konsekvenser for fisken. Noen tidligere erfaringer om lignende saker? Synd at det er denne tiden på året, og byggingen starter jo muligens straks. Jeg trenger vel rimelig tungtveiende argumenter for at fylkesmannen i det hele tatt skal gidde å vurder å godkjenne en flytting...

Dammen skal vel ikke ødelegges, men ene siden av bygget skal legges inntil/mot dammen slik jeg tolker montasjen.

Riktig det KIS, men det som bekymrer meg er hvordan dammen blir forurenset under byggingen. Dette er isolert menneskeskapt dam, og da gir vel folk litt mer blaffen hva angår forurensing.

Et annet poeng for meg som seff er rent egoistisk, er at dammen for min del blir rimelig ødelagt som fiskeplass. Men som sagt, det som er viktig er at fisken blir tatt hensyn til under byggingen. Det går karpe der som ble satt ut ca. ved andre verdenskrig i denne dammen.

Edit: Mulig jeg overreagerer litt i forhold til hvilken fare fisken er i, men jeg skal iallefall følge arbeiden med haukeblikk!

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail er sendt til Reidar Lindqvist-journalist i TB.

Kansje.Kansje.Kansje man får svar tilbake... :)

Også sendt denne til fylkesmannen:

Hei. Som en aktiv sportsfisker lurer jeg på om dere har vurdert hvordan byggeplanene ved tredjedammen vil påvirke det unike fiskelivet i dammen?

Artikkel i TB- http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...73262774263914#

Diskuteres her- https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...62entry234062

Mange av disse fiskene er svert gamle å unike sett med sportsfiskerenes øyne.

Karpe familien i norge huser ca 17 slag,men den sjeldneste arten finnes i tredjedammen.

Derfor lurer jeg på om det er mulig å flytte disse unike fiskene til en av de andre dammene imens byggingen pågår?

Ang den økonomiske delen,så kan vi stille opp for å hjelpe til med flyttingen.

Ett ennet tankekors er "uhell" forurensing under byggeperioden,er det utredet noen plan i tilfelle ulykken er ute?

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp hentet fra svar på mail fra fylkesmannen sin avdeling.

Tønsberg kommune er også mailet til nå...

Utklipp av svar:

Foreslår at du sender ditt innspill også til Tønsberg kommune. Vi har uttalt oss til reguleringsvarslet, og har bl.a. pekt på at planarbeidet kan utløse krav om konsekvensutredning(KU). Dette bør kommunen som planmyndighet og ansvarlig myndighet etter KU-forskriften snarest mulig avklare.

Vi har ikke pekt på det biologiske livet i 3.dammen, noe vi sikkert kunne og burde ha gjort. Uansett viser ditt innspill at en bred konsekvensutredning her vil være verdifull.

Blir spennende å se hvor dette bærer henn nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette håper jeg blir fulgt opp.

Jeg har hatt en del kontakt med naturvernsjef Karl Hagelund (Karl.Hagelund(ætt)fmve.no) i Vestfold kommune, jeg kan godt ta kontakt med han dersom ting ikke fører frem i kommunen.

Det finnes i tillegg de rødlistede artene stor og liten salamander i dammen, noe som kan gi motargumentene endel tyngde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette håper jeg blir fulgt opp.

Jeg har hatt en del kontakt med naturvernsjef Karl Hagelund (Karl.Hagelund(ætt)fmve.no) i Vestfold kommune, jeg kan godt ta kontakt med han dersom ting ikke fører frem i kommunen.

Det finnes i tillegg de rødlistede artene stor og liten salamander i dammen, noe som kan gi motargumentene endel tyngde.

Rart at du nevnte salamanderen,tenkte også i de baner i går.

Møtte en som leitet etter salamander i fjor v hytta i tvedalen(helgeroa/langgangen),ble ikke funnet noen der. Dammen utenfor gamle militærleieren i stavern er fredet pga salamanderen.

For ett vanlig menneske er det vel meget mulig at byggeplaner hadde blitt stoppet,men staten derimot?

Men uansett positivt mht fjerning av trær,vegitasjon nær tredjedammen da dette gir salamanderen ly for predatorer.

Jeg skal kontakte deg triturus hvis saken blir trenert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.