Gå til innhold
Fiskersiden

sluker til sjørøye


heitmann
 Share

Recommended Posts

Eller fest en liten mørk nymfe i 15-20 cm lang senebit etter sluken istedenfor treblekroken. Egen begrenset erfaring med sjørøye er at den er småspist og ikke akkurat kaster seg over sluker og spinnere. Tar imidlertid gjerne nymfer og mark. Skjesluk som kan sveives svært sakte inn, med 15cm senebit bak denne til en liten krok agnet med mark, så har du et minirøyedrag/horisontalt fisket røyeblink. Hvis du prøver dette vil jeg anbefale kulelagervirvel bak sluken for å unngå for mye tvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke all verden med erfaring med sjørøya men har fått noen på Panther Martin i svart med gule prikker og Lefty`s Cobra (Tasmanian Devil) i sølv/blå.

Min erfaring er at spinnstopp er uhyre viktig til røya. Følger gjerne bare noen centimeter bak kroken uten å ta. Ved spinnstopp hogger den til.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Hvor fisker man etter Sjørøye?`

~Cral

Sjørøye er anadrom røye, men ennå mer bundet til ferskvann enn sjøørret er. Sjørøye er vanlig å fiske i munningsområder/brakkvann, elver og i lavtliggende vann med (relativt kort) elveforbindelse til sjøen. Har hørt rykter om sjørøye på vestlandet, men i hovedsak er det noe som hører våre tre nordligste fylker til. Det er veldig vanlig at sjørøye følger med opp i elvene på flo og beiter, for så å gå ut i sjøen igjen på fjære. Sikkert andre som kan svare mer detaljert på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

etter noen turer i lakselv i finnmark satte jeg igjen med ett tips fra en same. mellom kl 13 og 1330 skulle jeg gå ned til elva der den svinger og kaste ut en liten mepps-spinner. dette fungerte! etter dette har jeg tatt mange sjørøyer på små spinnere i både elv og brakkvann. men så flyttet jeg sørover[ ;) ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.