Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk


Lak
 Share

Recommended Posts

Det er da stor forskjell på å fiske med levende agn, og spærre en gytebekk! Kan ikke sammenglignes, selv om begge bryter lover. Det er foskjell på naskin og mord også.

Nei, jeg er for fiske med levende agn!!!!!!!!

Hadde jeg hatt så vondt av fisken, så hadde jeg vel kanskje drevet med en annen hobby?

PS: Tror ikke fisken i utlandet kjenner noe nevneverdig mere smerte enn våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er viktig å spesifisere at karpefisk er en term som misbrukes voldsomt i slike debatter. Ørekyte er en karpefisk, men ikke alle karpefisk er ørekyte. Det er faktisk kun ørekyte som er ørekyte ;-) Og hvem er det som ødlegger vannene på vidda? Ikke de som fisker karpefisk, men de som fisker ørret med ørekyte.

Levende agnfisk er forbudt etter norsk lov, gjeddesaks er lovlig, lystring av fisk og skyting av gjedde er på motsatt side fullt lovlig. Det er et merkelig land vi lever i, men det er likefullt viktig at man ikke profilerer lovbrudd. Jeg sliter personlig med etiske spørsmål rundt bruken av levende agnfisk, men har heller ikke noe problem med å se at det er det overlegne agnet etter f.eks grov abbor, og dømmer ingen hvis de bruker dette. Spørsmålet blir hva omverdene sier hvis dette blir frontet slik det tidvis gjøres her inne? Det er svært viktig at et hvert lovbrudd er et personlig lovbrudd, for det siste man trenger er stigmatisering av en hel gruppe sportsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Det er viktig å spesifisere at karpefisk er en term som misbrukes voldsomt i slike debatter. Ørekyte er en karpefisk, men ikke alle karpefisk er ørekyte. Det er faktisk kun ørekyte som er ørekyte ;-) Og hvem er det som ødlegger vannene på vidda? Ikke de som fisker karpefisk, men de som fisker ørret med ørekyte.

Levende agnfisk er forbudt etter norsk lov, gjeddesaks er lovlig, lystring av fisk og skyting av gjedde er på motsatt side fullt lovlig. Det er et merkelig land vi lever i, men det er likefullt viktig at man ikke profilerer lovbrudd. Jeg sliter personlig med etiske spørsmål rundt bruken av levende agnfisk, men har heller ikke noe problem med å se at det er det overlegne agnet etter f.eks grov abbor, og dømmer ingen hvis de bruker dette. Spørsmålet blir hva omverdene sier hvis dette blir frontet slik det tidvis gjøres her inne? Det er svært viktig at et hvert lovbrudd er et personlig lovbrudd, for det siste man trenger er stigmatisering av en hel gruppe sportsfiskere.

Personlig så har jeg ingen problemer med bruk av levende agnfisk, men jeg er helt på linje med deg når det gjelder resten av innlegget. Det var vel også noe av det jeg forsøkte å formidle i et tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Det er da stor forskjell på å fiske med levende agn, og spærre en gytebekk! Kan ikke sammenglignes, selv om begge bryter lover. Det er foskjell på naskin og mord også.

Nei, jeg er for fiske med levende agn!!!!!!!!

Hadde jeg hatt så vondt av fisken, så hadde jeg vel kanskje drevet med en annen hobby?

PS: Tror ikke fisken i utlandet kjenner noe nevneverdig mere smerte enn våre...

Forskjell på nasking og mord ja, men hvem sitter og sier at nasking er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det da ingen som har sagt heller. Vi snakker om noe som er forbudt i Norge ved lov, men det i de fleste andre land er lovlig! Hvorfor er det slik? Det er vel det som burde vært diskusjonen. Men jeg har nå sagt hva mitt standpunkt er i saken er, og gidder ikke å forsvare meg.

Dere som er så imot fiske med levende agn. At dere ikke prøver å omvende resten av Europa? Der har dere dyrevernere en skikkelig sak å ta tak i, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Det er det da ingen som har sagt heller. Vi snakker om noe som er forbudt i Norge ved lov, men det i de fleste andre land er lovlig! Hvorfor er det slik? Det er vel det som burde vært diskusjonen. Men jeg har nå sagt hva mitt standpunkt er i saken er, og gidder ikke å forsvare meg.

Dere som er så imot fiske med levende agn. At dere ikke prøver å omvende resten av Europa? Der har dere dyrevernere en skikkelig sak å ta tak i, hva?

ja levende agnfisk er forbudt i Norge ved lov, mens det i de fleste andre land er lovlig. Synes ordleggingen forbudt ved lov er god nok grunn til at de av dere her inne som bruker levende agnfisk innenfor Norges grenser burde la være å stå frem med det her.

Man får bare et inntrykk av at "Alle de andre gjør det", og dermed vil folk som Poppe og Hakuna Matata kanskje se på levende agnfisk-forbudet som en sovende lov som alle de kule speedfiskerne med milelange rekordlister bryr seg fint lite om.

Man får da vel nok fisk uten levende agnfisk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste åra fisket mest med død agnfisk. Men det er MYE bedre med levende. Fisket endel gjedde i Sverige, og bruker KUN levende fisk der.

Og grunnen til at jeg nesten ikke bruker levende fisk her hjemme, er KUN pga loven. Hadde det vært lovlig hadde jeg gått over til levende. Selv om jeg fisker mest med dødt agn, må det være lov å stille spmørsmål ved en lov vi nesten er alene om å ha i verden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sollien

Levende agnfisk er best, simpelthen. Loven burde uten tvil bli omformulert. Alt snakk om dyreplageri i denne sammenheng blir latterlig hvis man ser seg litt om i samfunnet og ser paa hvordan dyr og fisk blir behandlet komersielt uten noen form for reaksjoner. Denne debatten kan fort bli i lengste laget.

En levende aal gav meg foroevrig min livs fisk i helga og etter ti min. fight og flex av en annen dimensjon, fikk jeg dratt ei malle paa oppunder 70 kilo paa land. Feit som en galte og 203 cm lang. Takk til aalen.

Gratulerer sååå mye Øystein, kommer det bilder i mailboxen min ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Skal vi holde sportsfiskernes sti ren må vi følge de regler som eksiterer. Vi kan selvsagt argumentere for å endre dem, men bryter vi dem er vi i utgangspunktet ikke bedre enn de andre.

Agreed Espen, tatt til etterrettning! And ofcourse fisker jeg kun med levende i Sverige.....[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fisk og smerte, er det foretatt to større forsøk på dette i det siste. Den ene undersøkelsen fra Roslin Institute og universitetet i Edinburgh(som er den PETA og andre ekstreme dyrevernere refererer til) konkluderte med at fisk reagerer på vevsødeleggende stimuli på grunn av reseptorer i stort sett hode. Den endelige Konklusjonen ble derfor(merkelig nok) at fisk føler smerte slik det er definert for dyr. Skinnet inneholder derimot få reseptorer. Forsøket gikk stort sett ut på å injisere syre og bigift i leppene til fisken og observere atferden. Dette var det første seriøse forsøket på beinfisk. Bruskfisk som hai og rokker har vist seg å ha færre reseptorer.

Den andre undersøkelsen ble foretatt av professor James Rose ved universitetet i Wyoming, hvor konklusjonen ble at fisk kan registrere smerte og at smerte utløser fluktreaksjon, men ikke føle den på samme måte som høyerestående dyr fordi fisk mangler smertesenteret i neocortex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant debatt….

Enig med dom som skriver att vi sportfiskare gör klokast i att ligga lågt när det gäller debatten om bruka av levande agnfisk.

Unasett vad som är lov i andra länder så kokar det hela ihop till en etisk debatt. Irrelevant är också frågan om fisken känner smärta, så som vi uppfattar smärta. Att kroka på en levande fisk för att använda den som agn är oetiskt. Vi sätter oss över ett annat liv för att utöva en hobby som vi älskar. Egentligen är det ju lika oetiskt att fånga en fisk med en så primitivt fångstmetod som en krok, ”leka” med fisken för att senare slå ihjäl den, eller släppa tillbaka den.

Allt detta blir problematiskt att förklara för folk som inte är fiskeidioter som oss, argument som att det är lov andra ställen, eller att hänvisa till en undersökning som styrker vår sak tror jag är ganska meningslöst.

Vi har tagit ett beslut att utöva en hobby som etiskt är lite på gränsen…ett beslut som vi får leva med.

Sportfiskarna i tyskland tog denna debatten för ett antal år sedan, och förlorade. Vill för allt i världen inte hamna i samma situation som dom är i, men en massa restriktioner.

Fiske med levande agn är förbjudet här i landet. Väljer man att bryta mot detta förbud är det upp till den enkelte fiskare att ta detta beslut. En offentlig debatt har jag nämligen svårt att tro kommer att leda någon vart, i vart fall tror jag inte att det kommer ut positivt för oss fiskare, snarare tvärt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot levende agn har sitt utgangspunkt i dyrevernloven, men gjelder kun fisk og tifotkreps. Altså er bruk av levende meitemark og blekksprut lov mens feks. strandreker er forbudt.

Å prøve og forandre denne loven kan jeg garantere er helt dødfødt, og skulle man prøve å gjøre dette er jeg sikker på at det eneste man ville oppnådd var å få loven til å omfatte alt levende agn (tenk hvis maggot, fjærmygg og meitemark forsvant!) Det klokeste vi kan gjøre er å holde kjeft, og godta at loven er som den er. Vi bør selvfølgelig også følge den. Har selv endel svin på skogen her, men de blir færre og færre. Er ikke i tvil om at levende fisk er suverent bedre enn død fisk til fiske etter bla. storabbor, men dette er altså forbudt ved norsk lov, og våre personlige meninger om dette er egentlig helt uinterssante.

Gleder meg til abborrekorden faller og den dagen en fisk tatt på død agnfisk meldes inn. Dette kommer jeg ikke til å tro et minutt på. Hvor mange av de store abborene som er tatt på mort de siste årene er tatt på død agnfisk? Og jeg mener steindød og ikke "død".

Men tenk hva en frosk kroket forsiktig i ryggskinnet kunne gjort av underverker noen meter under Gjersjøens eller Kolbotntjernets is. Dette er fremdeles lov og hvis dere ikke allerede har lest beskrivelsen av bassfiske med levende frosk i Negley Farsons udødelige klassiker "Jorden rundt med fiskestang" - gjør det!

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Sorry, Dr. Fish, loven gjelder også amfibier.

§ 1. Kva dyr lova gjeld.

Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.

Finnes loven også på norsk [8D]

eller er dette en lov for å gjelde dyr? [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Gunnar på toten har ikke lov til å fiske med levende agn, men å putte bakbeina til sauen ned i støvlene og ha seg en hyrdestund har han lov til.

Heia Norge!

Litt skremmende at du kan teknikken pma.

Men dette er da ikke lov? Med mindre man er .....lite mann vil en plage dyret, og det er ikke lov.

Synes vel det er litt rart at så mange tydeligvis ønsker å fiske med levende agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.