Gå til innhold
Fiskersiden

Min sprekeste SØ en LAKS????


Recommended Posts

For 2 år siden fikk jeg en av mine råeste fiskeopplevelser. Fisken hadde flere utras, hvorav første var på ca 70m, og andre på 50m[ :D ]. Samt flere andre små. Toppen på spolen på spirexen min skrudde seg ut, og den og noen fjærer forsvant i det heftigste runnet jeg noen gang har kjent[:0]. Fisken hadde en sinnsyk fart.

Tenkte tanken på Laks da jeg fikk den på land, men den hadde så veldig mange prikker under sidelinja. Så jeg tok det for en SØ. Fisken var svært tynn, veide 2kg og ble tatt i Påska for 2 år siden.

Det var noen som mente at dette kunne være en laks, og ville derfor spørre dere. Er det ikke slik at SØ har runde prikker, mens laksen har mere kantete? Virker ikke runde dissa?

Hvis det skulle være en laks, så er det ny art. Derfor er detta litt spennende for meg[ :D ]

19102004211100jLaoPgWLCKTI.jpg?42

19102004211204qvvMutA9opuf.jpg?71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS:

Akkuratt det samme jeg kom frem til!

Synes også den hadde mye prikker under sidelinja til å være laks. MEN prikkene er asymetriske. Halen er typisk laks ja.

Glemte å si hvor den ble tatt. Fisken ble tatt i Skiensvassdraget, og det er ganske vanlig å få støinger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sjøørett! 100% sikker.

Det er faktisk en så klassiskt eksemplar av sjøørett, at jeg synes det er overaskende at det i heletatt er mulig å tenke laks!

Og når det gjelder halen: Når fisken er tynn som et slips er det slik at også halerota er tynn. Halerota må altså sees i sammenheng med kondisjonen på fisken.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage-dette er nok ikke så enkelt som du og flere vil ha det til.

Det er flere ting som drar i begge retninger her.

Enig i at prikkenes antall og plassering tyder på sø, og at tynn halerot kan skyldes at fisken er tynn.

MEN det sikreste er jo å sjekke kjevebeinet, og jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv om det går til øyet (øverste bilde-laks) eller forbi øyet (nederste bilde, sø).

Videre virker det på nederste bildet som om halen er klar utspisset, enda et sikkert laksetegn. Dessuten skriver jo FK at prikkene ikke er typisk runde, men kantete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av TrophyHunter

Flere en 4 prikker på gjellelokkene = SØ [ :D ] Fin fisk RR....

Beklager, men det stemmer ikke. Gikk gjennom flere nettsteder ang dette igår, alle er enige om at mange prikker på gl tyder på sø, men så bastante var det ingen som var:-)

Mener å ha hørt at flere en 4 prikker på GL skal konstantere at det er en SØ, men men..... Laksen har vell ikke så mange prikker under "linjen" som denne til RR har heller vell? Halen ser jo Stor ut PGA at fisken er tynn ellers......[?] [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere prikker indikerer ihvertfall sø ja, hvor mange er jeg mer usikker på. Fisken har mange tegn på at den er sø, men jeg er ikke helt overbevist. Dette særlig pga halens form og lengden på kjevebeinet. men hvis kjevebeinet stikker endel bak, slik det ser ut på det nederste bildet, er det sø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt rett i det, KIS. Sjøørrettene har, som regel, en rettere haleform enn denne. Dessuten har denne noe spissere ytterkanter på selve halefinnen, laksen buer litt inn mot midten. Jeg har gått igjennom en god del bilder jeg har av sjøørret og laks jeg har fått og ser at ingenting er absolutt. Jeg minnes en tidligere diskusjon, på det gamle forumet, hvor en hadde fått en "blank-fisk" i Oslofjorden som han ba om hjelp til å artsbestemme. Mange svarte, en sa sågar noe som, "å se der igjen..." han hadde fått flere slike i Oslofjorden. Vedkommende som spurte ble anmodet om å sende inn en prøve - og jeg er rimelig sikker på at svaret ble at det var en sjøørret.

Arsbestemmele av sjøørret, laks og eventuelt hybrider av disse er ikke lett og har du ispedd nærkontakt med O-laks (ikke jeg [ :D ]) blir det ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ligger hjemme med full influensa tar jeg meg tid til å utdype litt:

Angående prikkene.

Det er slik at laksen har mer avsymentriske prikker enn ørretten. Men sjøøretten har heller ikke helt runde prikker. Se på dette bildet av en sjøørett:

201020041242selNPYVBzwchebk8Kl.jpg?53

Av denne grunn er prikkenes symetri ikke noe godt holdepunkt for artsbestemmelse.

Angående halerota:

Se nøye på overgangen mellom fiske kroppen og halefinnen:

20102004121930Ci48GLiap4IQ.jpg?38

Som dere ser er halerota faktisk gangske tykk helt innerst ved halefinnen. Ørretten er imidlertid så slank at bakerste delen av kroppen er tynnere enn halerota!

Angående innsvingen på halefinnen:

Innsvingen på halerota er ikke heller ikke noe sikker indikator på arten. Iallefall ikke når man kun har bilder å forholde seg til. Sjekk denne laksen, den har en sjøørett hale!

201020041230I1693ltahfY3tq2hlH.jpg?74

Plasseringen av øyet:

Øyet til sjøøretten sitter noe fremfor bakre kant av en rett linje fra overkjeve beinet. Det passer perfekt med den omdiskuterte fisken.

I mine øyne er det ikke tvil: det er en sjøørett. Dog en tynn en, slik at halerota kan skape litt tvil ved første øyekast.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.