Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør dere med gjedda?


 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Så det var en slik refleks jeg fikk utdelt på vei til jobb i dag, kanskje??? Tror nok den uansett kommer til å returneres for mitt vedkommende... Hvis det er sånn enten eller, mener jeg...

Hva er vitsen med å returnere en reflex, som du har fått [?][ :P )][?]

Sett den heller på jakken nå i høstmørket [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mye hets mot gjedde her. Spis smågjeddene med god samvittighet. Det smaker som regel godt, men det spørs hvor og når de er fanget. Midtsommersgjedde fra næringsrike Østlandsvann kan smake gress og mudder. Høst- og vintergjedde derimot er som regel bra mat. Har spist gjedde fra Østensjøvannet i Oslo jeg. Smakte utmerket, men jeg ville nok ikke spist sommergjedde derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å slutte meg til de som synes gjedda er grei matfisk. Har selv stor sans for gjeddekaker. Følg piscators råd ovenfor. Megagodt!! Når det er sagt så må jeg jo samtidig si at mesteparten går uti igjen og absolutt alle over 80cm, men det har vi vel dikutert nok tidligere. Det aller tristeste jeg ser er folk som bare kaster fisken på land uten en tanke på å bruke den eller å sette den tilbake i det hele tatt.Her på Ringerike finnes det desverre veldig mange slike "sportsfiskere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Det aller tristeste jeg ser er folk som bare kaster fisken på land uten en tanke på å bruke den eller å sette den tilbake i det hele tatt.Her på Ringerike finnes det desverre veldig mange slike "sportsfiskere".

Den debatten dukker nok opp igjen til våren når vi nærmer oss gjeddelek og tilhørende herligheter (skyting).

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noen år siden sist jeg gumlet gjedde, da en gjellekroket fisk på 2-3 kilo fra Randsfjorden. Helt grei på smak, men litt småekkel lukt. Burde vel testet å lage kaker, da kaker jeg har spist tidligere har vært bra. Stor fisk går uansett ut igjen, og stadige advarsler fra offentlig hold om giftinnhold bidrar ikke til å øke matlysten merkbart. For mitt vedkommende har det blitt mindre og mindre ferskvannsfisk som havner på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 years later...
13 minutter siden, Henrik2006 skrev:

Hvorfor den ødelegger jo ørret og abbor bestanden så neste hvis du ikke skal spise den drep den og kast den til skogs!

Dette stemmer ikke. Store gjedder er noe av det beste som finnes for å regulere bestanden av smågjedder. 

Smågjedder derimot spiser Abbor og ørret yngel

Så sett fisken ut igjen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.