Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding


fiskeLine
 Share

Recommended Posts

Beste er vel å begynne med å lese eller se video om teknikene som omfatter grunnleggende fluebinding. Gjøre seg kjent med verktøyet, lære å feste tråden, øve seg på pene surringer, øve seg på å feste materialet uten at det glir rundt krokstammen etc. En annen viktig ting er oppbyggingen av flua. Hva skal først og sist på. Vi har jo en del fluer liggende som har steg for steg binding. Jeg foreslår at du tar en titt på de og finner noen du kunne tenke deg å binde. Følg anvisningen og med litt konsentrasjon får du dette til. En ting er sikkert, man blir aldri utlært, for det kommer hele tiden nye metoder og taktikker. Hvis det er NOE konkret du lurer på, host det ut og jeg skal besvare deg så fort jeg kan. Er også på Chatten i kveld hvis du vil stille noen spørsmål der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke jeg den som skal komme med mest tips innen fluebinding. MEn jeg fikk et tips som har fungert veldig bra for meg.

Finn deg en flue som ser enkel ut, og som virker til det du skal fiske. Tren på den til du får det til bra, for så å gå over til neste flue. På den måten får man iallefall fiskbare fluer ganske kjapt. Og for å holde motivasjonen oppe, er det viktig å få fisk på selvbunnet flue!

Selv begynnte jeg vel med Montana, for så å binde Kvitebjør og killere til SØ. Svært enkle fluer, men som fungerer som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva skjønner du ikke??

Steg en: Legg en cm eller to tråd bakover langs ryggen på stammen av kroken. Hold med pekefinger og tommel, og surr med bindetråden fra en mm bak øyet og seks til ti omdreininger bakover. Nå har du festet tråden. Klipp av det overflødige fra den biten du la over ryggen. Surr gjevnt bakover til starten på bøyen.

Steg 2: Så skal du bruke sølvtinsel. Dette kommer på spoler, er tynt og alt fra en halv mm til flere mm bredt, det er mykt og blankt. Klipp av en 6 7 cm og surr det fast med to tre fire omdreinginger bak. Så fører du bindetråden fremover igjen til start. Nå hanger du den fra deg og surrer tinselet i gjevne, overlappende omdreininger forover til du er ca to mm fra krokøyet. Ta tak og dra den nedover, men andre hånda tar du og surrer et par tre fire omdreinginer over tinselet. Klipp av overflødig, og ta et par omdreininger til...

Gjør dette først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana er forøvrig også en enkel flue å begynne med, da materialene ikke er så små. Du finner beskrivelse på fluesiden også...

Og legg ut noen bilder av de første fluene du binder, FiskeLine. Ikke for at vi skal le av deg, men for at andre som også er nybegynnere kanskje kan se at man ikke får det til med en gang. Det kan være godt å se at noen andre også "sliter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å melde meg inn i bokklubben Villmarksliv. Fikk to bøker om bindeteknikker og en bok om ørret fiske. Jeg syntes det var utrolig greit. Du må være medlem ett å og avbestille hovedboktilbudet hver mnd. Kanskje det er litt kjipt, men jeg fikk to digre bøker om bindeteknikker... Så bestilte jeg også litt bøker da, om div fluefiske...

/frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var den første flua klar [ :( ] den ser skamklippet ut med tja hva skal jeg si.....fiskeimmitasjon med vannhodet kanskje... dere vil skjønne hva jeg mener når jeg får lagt ut et bilde av den. Og jeg tar oppfordringen jeg Espen både til latter og til lærdom for de som måtte ønske det. Den er et prakteksemplar på hvordan man ikke gjør det for å si det sånn. For at jeg skal få lagt ut må jeg vel ned på komplett data og kjøpe noe som gjør at jeg kan legge mobilbilder ut på nett her...har tatt meg fri fra jobb idag jeg. Fisking tar mye tid [ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Det du trenger for å komme i gang er en lettfattet bok som gir deg svar på de spørsmålene du har om termer, materialvalg, bindeoppskrifter på noen norske slagere osv.

Pål Krogvold, Vi Binder Fluer (ISBN 82-529-2737-8)

Utmerket bok, anbefales på det sterkeste! Mannen har ogaså begått ei bok om imitasjoner og en video på Landbruksforlaget som er like bra.[ :( ][ B) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte at flua ser skamklippet ut. Vil bare komme med et tips:

Man klipper svært sjeldent i natur materialer, som hår og fjær. Dette gjør at flua blir svært stiv.

Det beste er å velge størrelse på materialer som hår/fjær etter størrelsen på kroken. Da slipper du å klippe.

Skal også nevnes at det hender man klipper i slike materialer. F.eks på streaking caddis (hjort/elg hår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, klipp aldri på enden av fjærene. Da av en passende bunt og legg den oppå kroken mens du holder den med tommel og pekefinger, juster lengden, klipp av overflødige på rotsiden av fibrene, fjærene, men la det stå igjen litt. Dette finklipper du når du har festet materialet. Etter hvert som du blir flinkere, finklipper du med en gang og fester. Viktig å trekke RETT ned når du strammer surringene rundt fibre, så det ikke vrir seg til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.