Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding


fiskeLine
 Share

Recommended Posts

Den gang jeg begynte å binde fluer fikk jeg et tips av en kompis av min far.

Lær å binde hackl, og bare hackl.

Så går du over til vinger, og bare vinger.

Dette var pga av at da lærer du en ting av gangen, ikke alt på en gang.

Når du mener du kan det første går du videre.

Skal du begynne å binde hele fluer så må du begynne med de enkle.

For eks. Zulu, Montana eller min favoritt; Kvitebjørn.

Men tenk litt på det med å lære steg for steg.

Jeg tror du vil lære å binde fluer raskere og bedre da i forhold til å binde hele fluer fra starten av.

Bruk kanskje litt stor krok i forhold til orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Ja det kunne jeg sikkert ha gjort, men nå skal jeg kjøpe et eller annet uansett som gjør at jeg har en forbindelse mellom mobben og pc'n så du må nok vente [ :( ]

Hei "Line"!

Det aller beste er å få det "in natura", så dersom du har en fiskekamerat som binder fluer, vil jeg anbefale at du tar en kveld

med ham/henne.Det var på denne måten jeg lærte fluebinding for 30 år siden.Eller du kan gå kurs.Det finnes mange dyktige aktører der ute som kjører kurs.Ovenfornevnte har den fordelen at du kan stille spørsmål og få svar/respons med innlagte sekvenser LIVE.Langt bedre enn bøker, videoer og andre skriftlige tips.Mange av dagens fluefiskere er såpass åpne og ivrige etter spre om seg med sin kunnskap, at jeg er helt sikker på at dersom du skulle treffe på en fluebindende fluefisker ute, og du spør åpent om vedkommende kan ta en fluebindekveld med deg , er jeg nesten sikker på at du vil få et positivt svar(...og dette har ikke noe med at du er jente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Line!

Enig med gutta over her, prøv deg på enkle og litt større fluer;

Micky Finn, Zulu Silver, Montana, Killer i krok str. 8-6. Knall bra SØ flue også[ :( ]

Aller best likte jeg forslaget til Gismervik! Når man er helt fersk fluebinder er det alfa O mega å lære trinn for trinn! Babystepps er nok en glimrende måte å lære på! Når du takler de forskjellige delen av flua (Surringer, Hackel, vinger, boddy osv.) da blir det lettere å binde ei komplett flue!

Vær også sparsom med matrialene, ellers blir det fort monsterfluer[ B) ]

PS! Noen fluer skal være volumiøse!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mage gode tips. Jeg har kommet frem til at jeg skal kjøpe en bok og gå på kurs,. tror det kommer til å gi de beste resultater. For øvrig testet jeg vannhodetflua mi' forrige dagen og den gikk slett ikke værst i vannet :-) så jeg bare gleder meg til fortsettelsen og min første fisk på egen flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy! er du der!!! Nå er jeg i gang med å binde en killer...eller det vil si jeg vil i gang. HAr vært og kjøpt en bok på engelsk, men problemet mitt er at materialet i startpakka ikke er merket. Hvordan vet jeg da hva strung marabou er og må det være olivengrønt? Og er dubbing noe jeg må lage selv...raspe av et eller annet liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er noe "strung marabou" i et sett desverre...

Mye rart som kan brukes som dubbing, men de fleste kjøper dette ferdig i dag siden syntestiske materialer er dominerende. "Killer" kan bindes både i brunt, svart og oliven.. Tviler egentlig på at fisken vraker den ene fargen til fordel for den andre... Drit litt i fargene i starten og konsentrer deg om teknikken[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strung marabou er omtalt her:: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=2950

Det er forsåvidt også dubbing - som er et ferdig materiale, men i noen tilfeller kan man lage det selv av restmaterialer etter andre materilaer man bruker - f.eks underull på rev.

Se forøvrik også: https://www.fiskersiden.no/fluer/so/killer.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da var flue nummer to ferdig. En Killer...hehe, litt pussig en. Jeg kan sende bildene av de som MMS til Espen eller Remy (hvis en av de vil) så kan de legge de ut. Men de er jo ikke så fine da, men man kan sikkert lære mye av å se på de likevel [ :D ]

Bilder av fluene er nå oversendt remy så dersom kvaliteten på bildene er gode nok er det bare å komme med det!!! Latter, gråt og ikke minst konstruktiv kritikk.

fiskeline.jpg

fiskeline1.jpg

fiskeline2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gæærnt dette, Fiskeline.[ ;) ] Ville prøvd å avslutte litt lenger fra krokøyet, så du ikke dekker dette. De første fluene mine så ikke like bra ut kan jeg love deg !!

EDIT: Jeg ser at unge Remy legger ut bilder i rasende tempo! På bilde nr. 3 ser det ut til at dette med krokøyet er tatt hånd om![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt kurs for nygebynnere/videregående fluebindere i 25 år. Som sikkert mange har rådet deg til er det lurt å få med seg et nybegynnerkurs, slik at en får inn prinsippene. Tenkte å sende deg flueoppskriftene jeg bruker på mine kurs, da det hele tiden er en progresjon i bindingen. Kurset omfatter både ørret og laksefluer.

Fant ikke noen email, så jeg sender det til redaktøren og anmoder om at han videresender det til deg.

Jsc [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.