Gå til innhold
Fiskersiden

Ferksvannstorsk


Triturus
 Share

Recommended Posts

Går ubekrefta rykter om laker på både 5 og 6 kg tatt ovenfor fossene, så det kan være vesentlig penere enn som så, men jeg ville regna lake på over 1,5 som ganske pent i Nidelva. Uansett så vet man fint lite om potensialet for lake i Nidelva siden ingen lokale noen gang har fisket etter lake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent eneste storyen jeg kan huske er en fra ei bok med Tor Hansen der han og faren fisket etter ørret i de øvre delene av Nidelva. I mørket fikk faren ei bra lake. Mener det var snakk om 3-4 kilo eller noe sånt. Men i Selbusjøen der elva kommer fra har det jo blitt tatt fisk på 5-6 kilo.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommern:

Etter lang tid med selvpålagt "no-fishing policy" har fiskesuget vært farlig nær bristepunktet de siste dagene. Slikt finnes det bare ett (1) botemiddel for; fiskefiskefiskefiske!
(samt, for enkelte, posere halvnaken tildekket kun av diverse fiskeartikler blink.gif )

Vi måtte fiske! Grunnet dårlig flo-timing valgte vi å satse på ferskvann og Nidelva og lake (mye takket være mange fine lake-rapporter og bilder her på forumet).

Vi gjorde nødvendig takkel-research, la stengene i bilen og dura opp til Nidelva - mellom fossene.

Ved ankomst hadde vi vel ikke veldig trua, det hjalp ikke at veien bort til den største hølen var steng grunnet kraftverksutbygging. Vi måtte nøye oss med alternativ to, litt lenger ned på strekket, der det var grunnere og vanskeligere kaste og landingsforhold.

I 20-tida var stengene rigget, og baitsa trygt plassert et sted mellom oss og den andre siden av elva. Arve kjørte to glidetakler, en med sild og en med reke, jeg gikk for ett glidetakkel og en paternoster, begge med sild.

I 22-tiden (sånn ca.) nappet det på paternoster-stanga mi. Etter litt tålmodighet gjorde jeg tilslag og ja - den satt!

Lotatur+008%252C+krympet.jpg

At noen kan si at denne er stygg - det er for meg ufattelig! Vakker, er den!

Og vekta: njaa, ikke 2-3 kg Remy, men ihvertfall 1,65 kg, og ny art! Jeg bestemmer at det faller under pen lake - eller "låkkå" som vi sier her i traktene.

Var dilemma om vi skulle la den gå eller ikke, men siden lake skal være en veldig god matfisk valgte jeg å ta den. Tross alt første laka mi også.
Magen var stappfull av diverse fisk, krepsdyr og insektlarver. Noen beingrinder på nesten 20 centi vitner vel om at laka i Nidelva lever fett på de tusentalls ørretene fiskeforeninga setter ut hvert år. På bakrunn av dette ser jeg det som svært sannsynlig at det går langt større laker på denne elvestrekka.

Etter dette fikk noen (som ikke var meg) det travelt med å bytte til paternoster, men det dessverre fånyttes. Hvem er neste til å få napp? Jo, meg sef. Igjen er det tungt i snøret, men etter at fisken plasker i overflata skjønner jeg at det neppe dreier seg om ny lake.

Lake er det ikke, men hvilken nydelig bifangst!

Lotatur+019%252C+krympet.jpg

Tipper den var rundt 7 hg.
Litt typisk, på dette strekket har jeg anslagsvis 20 pisketimer fordelt på 5-6 turer - uten ørret.

Mer aktivitet ble det ikke. Vi pakket sammen, noen mer slukørete enn andre, og avsluttet rett før mandag ble tirsdag.

Må ærlig innrømme at jeg følte med Arve nå. Skjønner at han tyr til gullhår-snakk, når jeg har plukket arter som epler i høst :rolleyes: Men, som det viser seg gang på gang, hovmod står for fall, så heretter er nok rollene byttet.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få lake-dilla etter de seneste rapportene,må nok ut en tur snart.

Lake smaker jo super godt,her er en oppskrift jeg brukte på min første lake:Se i bunn av rapporten

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for middagstips menig fiskebolle! Brukte delvis oppskriften din og det var rett og slett nydelig. Smakte ganske annerledes enn torsk synes jeg, faktisk endel bedre også.

I tillegg var kjøttet utrolig fast.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.