Gå til innhold
Fiskersiden

Arvegods


cb
 Share

Recommended Posts

Arvet for noen år siden endel fiskeutstyr, men plukket det egentlig fram først nå for å ta en nærmere titt.

Fant mye rart, og det nevnes i fleng:

Ubrukt ABU Prisma pilk 40 gram sølv/kobber, i originalemballasje (De tyngsta och längsta med Måste från Svängsta)

Ubrukt KAR-sluk kobber/rød i originalemballasje

Ubrukt KAR-sluk kobber/grønn i originalemballasje

Ubrukt ABU Robot pilk 28 gram sølv, i originalemballasje (De tyngsta och längsta med Måste från Svängsta)

En boks med spinnere (minner om ABU Reflex, vet at ABU hadde et sett med sånne spinnere der man kunne bytte spinnerblader og kropper om hverandre, men det står ikke noen logo på skjea)

En gammel Abu Rauto fra tiden da de ble laget i Sverige

2 stk ABU Toby Röding (røyeblinkversjon av Toby med friske farger)

Etpar Bananpilker og en Ringerikspilk....

En gammel Mitchell-spinner (!)

ABU Kaleva sluk 25 gram gull/P

ABU Droppen spinnere i 2, 3(!) og 4 gram

ABU Torsjö sluk 15 g sølv

2 X Tjøme-sluken 20 gram sølv

Salamander 16 gram gull/etellerannet

3 X urgammel Sølvkroken Favoritt i sølv

En urgammel KAR-sluk i 12 gram

Paravan Pirat 18 gram

Nok en KAR-sluk i 12 gram

En Delfin Spreller sluk

Urgammel Gjøvik Flyspoon

Hval Stjernesluk 10 og 12 gram sølv

Hval Stjerne Jr. 7 gram

Original Delfin Åsenskjeia 10 gram sølv

Original Halnekongen 12 gram brun/oransje

En sluk det står Nøkken på

Delfin Alligator sluk

Hval-sluk type Lom

Vikants kastesluk (en vridd sak som sikkert tvinner sena greit)

Etpar andre KAR-sluker

Hvalsluk Tvisyn 11 gram

samt endel sluker som bærer preg av å være hjemmelaget.

Noen andre som sitter på slike rariteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det stort sett bare er ubrukte sluker i mint-condition og i originalemballsaje som er verdt noe. De andre er nok mest verdt nostalgisk vil jeg tro.

Men fant mer:

En gammel original svensk ABU Salar-sluk i 7 gram farge Z

En gammel svensk ABU Atom Giller 7 gram i sølv (kalt Lill-Atom)

En fransk mikrovobbler kalt Spicky

En ultratynn liten sluk (veier maks et gram) som jeg ikke klarer å tyde navnet på, sikkert noe utenlandske greier)

En "MAK" ultratynn fransk sluk. Har fisket på Genevesjøen, der de dypdorget på "gammelmåten" med bjeller og det hele etter røye med slike sluker, så tipper det kan være opphavet.

Til sist en sluk det bare står H/H på. Neppe laget av Helly Hansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet etter i noen gamle slukbokser, og sitter på en god del ex av Åsenskjeia, samt sluker som Sølvkroken Siksak, Sesam, Demon, Spesial i 4 gram på størrelse med en tommelfingernegl (lages de lenger?), Droppenspinnere med grønn skje, flere 2-grams Droppenspinnere, 2-grams Reflexspinnere, Tobysluker på 4 gramnoen rare småsluker som heter Freja som ble solgt i trebokser på eks og seks sluker ol. Men jeg beholder de nok sjøl. Blir jo turer i fjellheimen fremover også. De største raritetene blir nok aldri brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dyrbareste sluken(for meg) i samlingen er Kamelon sluk 35m/m 9gr tp 2 H. i orginal papir eske.

Rådet mitt er: Kjekt å ha :)

Mange artige sluker du har,samt ett godt stykke historisk fiskeredskap :D

Salamander 16gr savner jeg...

Utrolig hva man får når det nevnes fisking for eldre folk som igjen har arvet fiskeutstyr av andre.

Fikk masse utstyr i fjor,deriblant 4stk abu garantispø hvor en med prislappen på holken. 168,50kr

Skal lage en liste snart for moro skyld.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er gøy med gamle sluker jeg. Om noen skal kvitte seg med det, er det bare å si ifra. Fint å henge på veggen også <_< , og artig å prøve ting som funka for 50 år siden også :lol: .

Ikke så fryktelig gammelt, men om noen har droppen spinnere av den gamle typen, kjøper jeg gjerne noen, helst ikke de aller minste, men kanskje noen der og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg har en vegg full av sluker og diverse ting fra ene bestefaren min. Slukene har jeg plukket med meg under dykking/fridykking. Fant en gang en slags ruse som jeg hang opp og i den henger jeg alle slukene. Blitt en fin samling etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Word! Har en orginal selv. Bedre gange på sluk skal du lete lenge etter! Min favoritt til slukfiske etter ørret..

Ja den såkalte Åsenekjea er en meget god sluk, den heter vel 28J og kom på markedet i 1932, de eldste er litt annerledes i formen, helt jevnt brede hele veien mens de senere er litt bredere nede. Opprinnelig var Åsenskjea en tynn dorgesluk med samme dekor som dagens, men med ganske ulik form fra de vi kjenner idag, mer dråpeformet. Navnet Åsen kommer fra en gullsmed i Trondheim som laget sluker på 1880-90tallet, han laget en sluk med samme dekor hvorav jeg mener navnet kommer.

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den såkalte Åsenekjea er en meget god sluk, den heter vel 28J og kom på markedet i 1932, de eldste er litt annerledes i formen, helt jevnt brede hele veien mens de senere er litt bredere nede. Opprinnelig var Åsenskjea en tynn dorgesluk med samme dekor som dagens, men med ganske ulik form fra de vi kjenner idag, mer dråpeformet. Navnet Åsen kommer fra en gullsmed i Trondheim som laget sluker på 1880-90tallet, han laget en sluk med samme dekor hvorav jeg mener navnet kommer.

Jon

Ka du veit !

Jeg må si at det var veldig interessant å se at noen har slik viten om gamle sluker. Interessant hobby !

Angrer bittert på at jeg ikke tok vare på alle de gode, gamle slukene jeg arvet fra min bestefar.

Men splitcanestanga rasket jeg med meg, såpass skjønte jeg

:P

Min laksekompis har Åsenskeia, og jeg får nok stadig påminnelse (mobbing) om den hver gang vi skal fiske etter ørret i Femundsmarka. Men spesialslukene som lages nå er jo også meget gode, spesielt de med kobber og røde prikker. Trøster meg med det ^_^

Har du bilde av din samling, vært artig å sett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka du veit !

Jeg må si at det var veldig interessant å se at noen har slik viten om gamle sluker. Interessant hobby !

Angrer bittert på at jeg ikke tok vare på alle de gode, gamle slukene jeg arvet fra min bestefar.

Men splitcanestanga rasket jeg med meg, såpass skjønte jeg

:P

Min laksekompis har Åsenskeia, og jeg får nok stadig påminnelse (mobbing) om den hver gang vi skal fiske etter ørret i Femundsmarka. Men spesialslukene som lages nå er jo også meget gode, spesielt de med kobber og røde prikker. Trøster meg med det ^_^

Har du bilde av din samling, vært artig å sett ?

Jeg har nok noen bilder fra samlingen, hvis du har ønsker så må du spesifisere litt hva som har interesse. Der er endel skuffer etterhvert. Jeg har nok endel dubletter av Åsenskjea, lite av de eldste men noen av de senere, bytter gjerne. Der var en kopi av denne også som jeg har hatt gode erfaringer med, det er Mink fra Paravan, denne fantes i flere utførelser, dessverre utgått.

Hvis du vil ha bilder så send en PM med mailadresse, så skal jeg se hva jeg har.

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...
Den 28.11.2006 at 17.50, cb skrev:

Arvet for noen år siden endel fiskeutstyr, men plukket det egentlig fram først nå for å ta en nærmere titt.

Fant mye rart, og det nevnes i fleng:

Ubrukt ABU Prisma pilk 40 gram sølv/kobber, i originalemballasje (De tyngsta och längsta med Måste från Svängsta)

Ubrukt KAR-sluk kobber/rød i originalemballasje

Ubrukt KAR-sluk kobber/grønn i originalemballasje

Ubrukt ABU Robot pilk 28 gram sølv, i originalemballasje (De tyngsta och längsta med Måste från Svängsta)

En boks med spinnere (minner om ABU Reflex, vet at ABU hadde et sett med sånne spinnere der man kunne bytte spinnerblader og kropper om hverandre, men det står ikke noen logo på skjea)

En gammel Abu Rauto fra tiden da de ble laget i Sverige

2 stk ABU Toby Röding (røyeblinkversjon av Toby med friske farger)

Etpar Bananpilker og en Ringerikspilk....

En gammel Mitchell-spinner (!)

ABU Kaleva sluk 25 gram gull/P

ABU Droppen spinnere i 2, 3(!) og 4 gram

ABU Torsjö sluk 15 g sølv

2 X Tjøme-sluken 20 gram sølv

Salamander 16 gram gull/etellerannet

3 X urgammel Sølvkroken Favoritt i sølv

En urgammel KAR-sluk i 12 gram

Paravan Pirat 18 gram

Nok en KAR-sluk i 12 gram

En Delfin Spreller sluk

Urgammel Gjøvik Flyspoon

Hval Stjernesluk 10 og 12 gram sølv

Hval Stjerne Jr. 7 gram

Original Delfin Åsenskjeia 10 gram sølv

Original Halnekongen 12 gram brun/oransje

En sluk det står Nøkken på

Delfin Alligator sluk

Hval-sluk type Lom

Vikants kastesluk (en vridd sak som sikkert tvinner sena greit)

Etpar andre KAR-sluker

Hvalsluk Tvisyn 11 gram

samt endel sluker som bærer preg av å være hjemmelaget.

Noen andre som sitter på slike rariteter?

 

Den 19.4.2007 at 20.14, sluksamler skrev:

Jeg har nok noen bilder fra samlingen, hvis du har ønsker så må du spesifisere litt hva som har interesse. Der er endel skuffer etterhvert. Jeg har nok endel dubletter av Åsenskjea, lite av de eldste men noen av de senere, bytter gjerne. Der var en kopi av denne også som jeg har hatt gode erfaringer med, det er Mink fra Paravan, denne fantes i flere utførelser, dessverre utgått.

Hvis du vil ha bilder så send en PM med mailadresse, så skal jeg se hva jeg har.

Jon

Ser at du har mange sluker her som mange samler på. De trenger ikke være mint for å gå noen kroner. Du ville lett gått ett par tusen hvis du la de ut på en norsk side.selv er jeg alltid på jakt etter Tjømesluken i 12gram. Men 20 gram er også bra på heia hvis det er mye vind. Spar på fem,men du kan lufte litt på feks. QXL eller diverse Facebook sider og sett på responsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.