Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye store bildetråden


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Utsnitt fra vakre Femundsmarka, på vei innover mot koia:

ojpqv.jpg

Av ren nysgjerrighet Tor - snakker vi Øvre Roasten her?

@Espen Ørud - E litt sugen på å ta bra bloggbilder på tur, men ikke fullt så sugen på å bryte på x antall høvdinger på utstyr.

Kan man gjøre noe med et tålig bra kompaktkamera? (Panasonic Lumix DMC-TZ 10) Har en billig tripod fra Hama som også er med på tur.

Har ikke peil på blender og lukkerhastighet og "alt det der". Er dette et must å skaffe seg forståelse av eller vil "auto-funksjon" gi kurant resultat.

Skjønner litt med tanke på komposisjon og lysbruk, men ser egentlig bare for meg å få bra og klare bilder - på alle distanser.

Kameraet "foreslår" forskjellige fukuspunkt hvis jeg aktiverer utløseren flere ganger, dette har jeg testet litt ut, spesiellt på nærdistanse.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - det viktigste for å skape interessante bilder er en fungerende komposisjon.

Eksempelvis er alle bildene i denne artikkelen (https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/generelt/301-fotografere-fisk-tur) tatt med et kompaktkamera av nå eldre dato. Dagens kameraer er mye bedre, MEN auto fingerer ikke alltid og det er når det ICKE gjør det at du må vite hva du vil og hvordan du lurer kameraet til å gjøre det du vil i stedet for det kameraet vil.

Av de aller enkleste, men høyst effektive triksene, er å bruke mye mer blits enn du skulle tro på nært hold. Dvs av bilder med folk med fisk osv... Du får fremhevet og lyst opp person og fisk vesentlig bedre. Også på høylys dag. Om du også lærer deg om kameraet kan tvinges til å kjøre blits og om det også kan la seg gjøre å dempe blitsglimtet til f.eks 1/2 eller 1/4 effekt så er mye gjort... Også på kveldsbilder mot lys himmel er dette viktig, men du kan da gjerne bruke kameraets autofunkson for baklys. Gjerne illustrert av et ikon med en person med sol bak.

Dette + gjennomtenkte komposisjoner vil gjøre mye av nytten. I tillegg kommer ting som å få smald DOF (liten dybdeskarphet) om man ønsker det. De beste triksene for det med et kompaktkamera er omtalt i den linkede artikkelen over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet Tor - snakker vi Øvre Roasten her?

Hehe, nei ikke Roasten. Er litt småhemmelig. Men fjellet i bakgrunnen ser alle som ferdes i Femundsmarka. Flenskampen eller "Kampen" som vi kaller det. Neida, jeg skal røpe tjønna: Stortjønna. Og for det meste små ørret akkurat i dette vannet. Jeg holder kun til på vestsiden av Femunden, har aldri vært på østsiden :shifty: Flensmarka altså. Sørvest for Langen Gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den e go :-) Så bare ut som om fjellet var lengre borte liksom ..... Har jo kjørt en "million" ganger opp og ned Røros/Femundsenden så ryggen var ikke vanskelig å kjenne igjen.

Joda - det viktigste for å skape interessante bilder er en fungerende komposisjon.

Eksempelvis er alle bildene i denne artikkelen (http://www.fiskersid...rafere-fisk-tur) tatt med et kompaktkamera av nå eldre dato. Dagens kameraer er mye bedre, MEN auto fingerer ikke alltid og det er når det ICKE gjør det at du må vite hva du vil og hvordan du lurer kameraet til å gjøre det du vil i stedet for det kameraet vil.

Av de aller enkleste, men høyst effektive triksene, er å bruke mye mer blits enn du skulle tro på nært hold. Dvs av bilder med folk med fisk osv... Du får fremhevet og lyst opp person og fisk vesentlig bedre. Også på høylys dag. Om du også lærer deg om kameraet kan tvinges til å kjøre blits og om det også kan la seg gjøre å dempe blitsglimtet til f.eks 1/2 eller 1/4 effekt så er mye gjort... Også på kveldsbilder mot lys himmel er dette viktig, men du kan da gjerne bruke kameraets autofunkson for baklys. Gjerne illustrert av et ikon med en person med sol bak.

Dette + gjennomtenkte komposisjoner vil gjøre mye av nytten. I tillegg kommer ting som å få smald DOF (liten dybdeskarphet) om man ønsker det. De beste triksene for det med et kompaktkamera er omtalt i den linkede artikkelen over...

Ikke så mye ekstra blitz å hente når man har kompaktkamera, så når jeg nevnte lysbruk så tenkte jeg på viktigheten av å maksimere utnyttelse av eksisterende lys. Ellers takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ekstra blits i den forstand, men bruk den som sitter på kameraet - selv i dagslys vil dette i mange tilfeller heve bildet da personen og fisk kommer mye bedre frem osv... Og spesielt om det er noen form for motlys eller f.eks mye lyse skyer bak i bildet osv...

Kameraet ditt vil på auto forsøke maksimere utyttelsen av lyset, men dette vil selvsagt gå på bekostning av selv å ha kontroll på dybdeskarphet osv... Samtidig vil kameraet øke isoen hele tiden med tanke på at du skal ta håndholdt. Med øket iso øker støyen i bildet. Men til nettbruk duger det sikkert i massevis. I svakt lys er jo stativ og selv å ta kontrollen som gjelder for støyfrie bilder. Dette medfører lav iso og lang lukkertid (egner seg selvsagt ikke til motiver med folk i bevegelse osv med mindre du får de til å stå bom stille).

Så det vil altid ha noe for seg å sette seg best mulig inn i kameraet. Dette fordi du da etterhvert vil mestre enhver situasjon fortere uten å måtte bruke masse tid på å forske. Et enda viktigere moment er at du ser ofte ikke "skavankene" i et bildet før du får det opp på skjerm hjemme og da er det for sent. Dermed bør man gjøre seg kjent med f.eks hva som er "for høy iso" til bilder til ditt bruk med ditt kamera osv... Er bare å stikke ut på kvelden og forsøke seg frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å bli møtt av annet en fnysing og oppfordring om kjøp i 100K-klassen. :bow:

For det går jo faktisk an å ta tålig bra bilder selv med et kompaktkamra.

Joda, bruker ofte blitzen for å fylle på dagtid - igjen tilbake til det å prøve å utnytte tilgjengelig lys til enhver tid.

Ellers så har jeg satt meg inn i kameraets funksjoner, tatt haugevis med bilder og eksperimentert litt - så jeg føler jeg utnytter det tålig bra. Er vel strengt tatt kun mer erfaring og litt teori som skal til før jeg ser hvor grensene går.

Men som sagt ønsker jeg ikke å prioritere hverken mer eller bedre utstyr, eller etterarbeid om jeg kan unngå det.

Desto større grunn til å få inn fotoets a-b-c og kjenne sitt kameras styrker og svakheter.

Målet er å gå rett inn i situasjonen, fyre av et nødvendig antall bilder - and thats it.

Takk for innspill. Kommer du på flere pointers som du vet er karaktertypiske for nybegynnere, og kanskje for kompaktkameraet som "redskap" er jeg lutter øre.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjajo - det kanskje aller viktigste er å se vinklinger osv som gjør bildene interessante å betrakte for andre enn de som var med på tur og opplevde den samme stemningen. Det er det jeg kaller forskjellen på "fotografering" og "dokumentasjon". For å oppnå dette er gjerne en god komposisjon viktig i tillegg til å IKKE ta de bildene du har sett tusenvis av før på nett og blader og magasiner. Ta gjerne de også for å "safe", men se etter litt annen vinkling også...

F.eks hender det jeg kommer over noen som vireklig skiller seg fra mengen. Og de jeg kommer over på Flickr samler jeg her: http://www.flickr.com/photos/espenorud/galleries/72157625209435224/ Kan fint også sees som ren isnpirasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du måtte dra litt på den ja...

Flotte ting i linken. Stooooooor stemning i Early morning river og Pinners. Digger fargetonene og ikke minst dramatikken i skyene i "surf"-bildet fra Karla V.M.

På Lars Ms isfiske blir jeg bare sittende å glane på sol og himmel, nesten så det tar litt overhånd for resten avdetaljene.

Hey, fortjener kommentarer alle bilder, men nå er det på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sett dem dårligere ;-)

Kanon førsteforsøk dette!

Skulle jeg ut fra min personlige smak pirke på noe er det at jeg ville penslet vekk gulskjæret i og fra kunstlysene, det gir ofte en mer naturnær opplevelse av bildet. Bylys er hovedgrunnen til at jeg rømmer bå baksiden av øya eller andre perifere lokasjoner når nordlysbilder skal taes, jeg hater gult lys!! ;-) Uten at det gjør jobben du har gjort her noe mindre bra. Det er mine personlige preferanser ;-)

Flott jobb, Martins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Takk. Tenker du først og fremst på husene i horisonten, eller det lyset som kastes hvor jeg står? Det er forøvrig meg på bildet. Selvutløser og så springe som F på en steinete og bekmørk fjære :D. Hva mener du med "pensle vekk" det gule lyset forresten? Adjustment brush?

Veg: Takk :)

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I hovedsak er det lyset på steinene i forkant som trekker mest ned for min del. Det er i grunn naturlig at by- og veilysene ser slik ut på andre siden av fjorden.

Med pensle vekk, mener jeg f.eks adjustmentbrush, hvor man kjører en desaturering (altså fjerning av farge til man er fornøyd med utseende). I praksis gjør jeg vel ofte f.eks enten en desaturering av området eller vibrancedemping med en pensel på f.eks 7% flow og 0% hardhet. Dermed kan man pensle over en rekke ganger uten å få kanter til man har dempet det så mye man måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.