Gå til innhold
Fiskersiden

Forsvarlig med to til tre svære treblekroker?


Recommended Posts

Bryr meg fint lite, jeg skal kubbe alle gjeddene jeg får og lage trofèer av alle sammen, etter oppskrift fra AoF.

Michael

Klikka helt nå? :)

Etter å ha tatt noen gjedder på jerk så har man sluttet å tro Vidar6 :blink: . Jeg tror det er vanskelig å forsvare at det på være opp til 3 digre trippelkroker på en bait. Om det kanskje bare er en krok som sitter i kjefte å ikke er så vanskelig å få ut og ikke gjør noe skade, så kan de to andre gjøre mye skade utvendig, f.eks i øynene på gjedda.

Jeg har måttet ta livet av gjedde pga øye-kroking opptil flere ganger..(Gråter meg i søvn om natta...) Dette gjelder faktisk spesielt manta for min del.. Og Top Bandit... Der har jeg vært med å kroke ei gjedde midt oppå ryggen fordi den har kastet seg etter Top Bandit'en idet jeg har jerket til.. Var tung å sveive inn da... :lol:

Jeg vurderer sterkt å klippe av krokene.... Å kutte ut 2 store treblekroker har jeg EGENTLIG ikke lyst til.. Tenk å miste en rekord-fisk pga plassering av kroken...... Da hadde jeg ikke tilgitt meg selv, mulig jeg er ego da, men... Men en god avbiter skal jeg investere i.. kroker har jeg massevis av.. Owner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet ta livet av gjedde pga øye-kroking opptil flere ganger..(Gråter meg i søvn om natta...) Dette gjelder faktisk spesielt manta for min del.. Og Top Bandit... :blink:

Nå spør jeg av ren uviten, men ville det ikke være bedre å leve med et blindt øye en å være dau. Tenker litt på meg selv liksom. Hadde vel ønsket å leve med et øye en å være dau med et øye.

Uansett så er det meget trist når det skjer, men kanskje den ville ha levd greit med et øye ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den metoden på wobblere brukt til stamfiske etter laks i drammenselva i flere år og ennå ikke opplevd at den formen på krok som piko viser her har hekta seg inn i noen steder på fisken.

Kari (ikke jente, men en finne) og jeg fisket stamfisk i Drammenselva en dag i 2004 - begge to med wobblere utstyrt med slike bøyde kroker - vi fikk 18 laks på denne dagen og ingen av de bøyde krokene hadde festet seg noe sted.

P.s: for dere som ikke skjønner hvorfor kroken bare bøyes og ikke fjernes vil jeg si at dette er for å opprettholde gangen på wobbleren/baitsa!

Men det er kanskje andre her, med en bredere erfaring, som gjerne vil motsi meg?

Nå spør jeg av ren uviten, men ville det ikke være bedre å leve med et blindt øye en å være dau. Tenker litt på meg selv liksom. Hadde vel ønsket å leve med et øye en å være dau med et øye.

Uansett så er det meget trist når det skjer, men kanskje den ville ha levd greit med et øye ???

Den dagen du satt fast på kroken til en Waldemar-hater ble det brått ikke hva du syntes var best - DET ble av underordnet betydning... for motivet ble fort å fjerne deg Waldemar....

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke et eller to ødelagte øyer alltid vil være ensbetydene med at fisken dør. Gamle Gjedder feks som har nedsatt syn pga sykdommer eller andre ulumskheter går ofte over til å jakte mer med luktesansen og blir åtseletere... Har jeg hørt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-det ER ikke ensbetydene.. har mer enn en gang fått fisk med bare ett øye inntakt - som både har sett og tatt sluk/wobbler allikvel - og disse har i noen tilfeller vært store. Dette har vært både lyr og torsk, i god behold.

I noen tilfelle har øyet vært helt grått og i andre helt borte.

Så min praksis har vært at jeg kan like gjerne sette ut en fisk hvor kroken har satt seg i øyet, men forsiktig release av kroken og en vurdering av totalskadene avgjør om JEG synes det er forsvarlig - men jeg synes det kan bli opp til naturen selv å avgjøre om fisken klarer seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.