Gå til innhold
Fiskersiden

Forsvarlig med to til tre svære treblekroker?


Recommended Posts

Registrerer at de fleste jerkbaitene har samme krokopplegg som wobblere - nemlig to (til tre) treblekroker som står i stil til størrelsene på baiten. Det vil si at det i de fleste tilfeller fiskes med to svære treblekroker.

Dette med to til tre svære treblekroker til gjedda henger igjen fra tiden før det ble vanlig å gjenutsette de, og det er jo ikke sikkert man bør fortsette denne praksisen.

Sjansen for komplisert avkroking øker vel når man bruker to treblekroker framfor en? Og sitter endekroken i kjeften på fisken er jo sjansen til stede for at den andre kroken fester seg i øyet på fisken. (Dette er problemer wobblerfiskeren også støter på)

Under andre typer fiske har det blitt mere vanlig å tilpasse kroken / krokene til det at man i stor grad gjenutsetter fisk. Det være seg en treblekrok framfor to (eller 3 slik som på Storauren), enkeltkrok framfor treble, og det fjerne mothaken(e) på kroken. Og det geniale hair-rig-opplegget til meite med agnfisk.

Er dette noe å tenke på - man ønsker jo å bedrive fisket sitt på en noenlunde human måte? Og målet må jo være at de aller fleste store gjeddene man får skal kunne komme uskadd fra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har Michael og jeg snakket mye om, hvordan man kanskje kunne få gjort noe med det. Nå har det vel seg slik at vekten på krokene er en del av den totale gange på baits (kanskje ikke like viktig på alle) Det man kunne gjøre var å bytte ut kroker med tilsvarende vekt. Et annet alternativ kan vel være å klemme inn mothageren på to av kroken eller alle kanskje, dette vil i hverfall gjøre det enklere å avkroke fisken på en go måte. Synes ofte baita ser veldig bruktale ut.

Synes spørsmåler er veldig bra Svein og dette bør være mulig å gjøre noe med.

Du må korrigere meg Michael hvis det er ting jeg har glemt i forhold til det vi har snakket om. :)

Det kan jo være at noen allerede har løst dette problemet og da hadde det vært glimrende om man kunne dele det med seg.

Synes det er en del bra tråder nå om hvordan man best mulig kan ta vare på kroket fisk og det er utrolig bra.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På wobblere har jeg sett enkelte klemme hele overskudds-kroken sammen til en klump hvor ingen spisse deler stikker ut, nettopp for å beholde vekta der for å ikke ødelegge gangen - men samtidig uten at fisken kan sette seg fast i den. 100% likt blir det ikke da motstanden i vannet blir bittelitt anderledes, men ikke store forskjellen.

Hyggelig å høre at dere har diskutert saken. Sannsynligvis vil antallet jerkere øke noe voldsomt i årene fremover og hva dere gjør i dag påvirker hva alle de nye gjør nå de setter i gang.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg velger kroker til wobblerene mine,velger jeg kroker som er litt breiere en kroppen på wobbleren. Dette gjør jeg for at wobbleren skal kroke best mulig. På store jerkbaits blir det ofte 1/o eller 2/o,men halekroken kan jo være litt mindre. Mener det var Sølvkroken Lopez magnum som ble levert med store dobbeltkroker,wobbleren var av slett kvalitet så jeg fikk ikke testa den så mye i praksis. Noen hevder at dobbeltkroker kroker bedre enn triple,så om det stemmer kan man jo bruke det i steden. Finnes jo også baits med enkelkroker i halen,som denne Fox Deamon

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre at dere har diskutert saken. Sannsynligvis vil antallet jerkere øke noe voldsomt i årene fremover og hva dere gjør i dag påvirker hva alle de nye gjør nå de setter i gang.

For å være helt ærlig er jeg veldig usikker på om jerk på gjedde kommer til å bli så veldig stort. Da har jeg mere trua på f.eks i havet etter SØ og havabbor. Og jeg vil tro at kanskje jakten på innlandsørret også vil merke at jerkfiske vil komme inn.

Kanskje en liten avsporing :)

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ kan vel være å klemme inn mothageren på to av kroken eller alle kanskje, dette vil i hverfall gjøre det enklere å avkroke fisken på en go måte.

Klemme inn eller knekke helt av mothaken er fint.

Foretrekker det fremfor kroker uten mothake da en avbrukket mothake legger igjen en liten "dump" på kroken som ofte er nok til å holde kroken på plass samt at det blir (som nevnt) lettere å avkroke.

Har gode erfaringer med det når det gjelder meite etter karpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort jeg får lest dette skal jeg ta det til meg, klippe ut artikkelen, laminere den og henge den på veggen. Målet er å få hele artslista på veggen hjemme, så heretter blir alt kakka. Fra den minste kutling til den største hai.

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort jeg får lest dette skal jeg ta det til meg, klippe ut artikkelen, laminere den og henge den på veggen. Målet er å få hele artslista på veggen hjemme, så heretter blir alt kakka. Fra den minste kutling til den største hai.

Mvh Oz

Velkommen etter Åsmund! Jeg har lenge leid et lager i Groruddalen, 840 kvadrat, der jeg har alle artene mine samlet, noen i frysere, de fleste utstoppet og de resterende på sprit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en treblekrok på wobblerene som jeg bruker til gjedda, funker helt greit det.
Velger du å beholde den framste eller bakerste på wobblere som opprinnelig har to kroker? Og kompanserer du for den manglende kroken med å bruke større krok på den du har igjen, evt feste tyngde på splittringen der du har fjernet kroken? (Selv beholder jeg den bakerste dersom jeg kun skal bruke en krok - men hører mange sier de velger å beholde den framste. )

Husker forresten å ha blitt tipset om (husker ikke om det var her på siden eller om det var muntlig) å feste 2-3 snuere i splittringen der man har fjernet kroken. Delvis for å kompensere for vekta av den manglende kroken, men også fordi de gav fin lokkeeffekt (litt lyd når de klirrer mot hverandre og mot wobblerkroppen + at det blinker og glinser litt). Sikkert ingen dum idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som 95% av Jerkbait fiskerne her i England, inkludert meg selv…….i stedet for bruke masse tid på å få løsnet en krok som sitter vanskelig til, bruk en Knipex bolt kutter til kutte den i filler. En krok koster lite og tar sekunder å erstatte :):lol::lol:

Tror dere fort vil finne ut at skadene ved jerkbait fiske er mindre enn dere tror. Her i England så er faktisk uerfarne meite fiskere som ikke gjør muthugg hurtig nok, med påfølgende dyp/mage krokning av gjedda, et minst like stort problem, om ikke store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere fort vil finne ut at skadene ved jerkbait fiske er mindre enn dere tror. Her i England så er faktisk uerfarne meite fiskere som ikke gjør muthugg hurtig nok, med påfølgende dyp/mage krokning av gjedda, et minst like stort problem, om ikke store.

Etter å ha tatt noen gjedder på jerk så har man sluttet å tro Vidar6 ;) . Jeg tror det er vanskelig å forsvare at det på være opp til 3 digre trippelkroker på en bait. Om det kanskje bare er en krok som sitter i kjefte å ikke er så vanskelig å få ut og ikke gjør noe skade, så kan de to andre gjøre mye skade utvendig, f.eks i øynene på gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at de fleste jerkbaitene har samme krokopplegg som wobblere - nemlig to (til tre) treblekroker som står i stil til størrelsene på baiten. Det vil si at det i de fleste tilfeller fiskes med to svære treblekroker.

Dette med to til tre svære treblekroker til gjedda henger igjen fra tiden før det ble vanlig å gjenutsette de, og det er jo ikke sikkert man bør fortsette denne praksisen.

Sjansen for komplisert avkroking øker vel når man bruker to treblekroker framfor en? Og sitter endekroken i kjeften på fisken er jo sjansen til stede for at den andre kroken fester seg i øyet på fisken. (Dette er problemer wobblerfiskeren også støter på)

Under andre typer fiske har det blitt mere vanlig å tilpasse kroken / krokene til det at man i stor grad gjenutsetter fisk. Det være seg en treblekrok framfor to (eller 3 slik som på Storauren), enkeltkrok framfor treble, og det fjerne mothaken(e) på kroken. Og det geniale hair-rig-opplegget til meite med agnfisk.

Er dette noe å tenke på - man ønsker jo å bedrive fisket sitt på en noenlunde human måte? Og målet må jo være at de aller fleste store gjeddene man får skal kunne komme uskadd fra det?

Ja, her tar du opp noen veldig gode og viktige poeng. Krokstørrelsene som brukes ved wobbel-og jerkfiske er jo helt klart enorme i forhold til de som brukes under meite etter den samme gjedda, og flere slike store kroker vil jo helt klart skade mange flere gjedder enn færre og mindre kroker! Det burde være logisk.

Men spinnfiske og jerkfiske er jo både moro og spennende, så i steden for å slutte med det, så burde man i hvertfall prøve å justere ting i riktig retning slik at fisken får mye mindre skader av fiskingen! Kommer tilbake til hva man kan gjøre.

Først noen bilder som kan illustrere problemet!

14612_s.jpg

Her er kan man se treblekrokene som sitter på vanlige og populære gjeddewobblere og jerkbaits i forhold til to ordinære meitetakler med to stykker firer og to stykk sekser kroker! Agnfisken som brukes ved meite er jo fort like stor som wobblerne/baitsa, men forskjellen i krokstørrelser er jo drøy!

14613_s.jpg

Fra venstre har vi her 1 Owner ST-66TN i 4/o, 1 Owner ST-66TN i 2/o, 2 stk Eagle Claw i 5/o som kommer fra The Pig, 3 stk store kroker fra Swim Whizz, 2 stk Owner ST-36BC 2/o fra Big Bandit og til slutt 2 Owner ST-36BC i 4 og 6 plus 2 Fox Carbon trebles i 4 og 6 til meite!

14614_s.jpg

Her ser vi tydlig den store forskjellen på meitekroker og jerkkroker! Fra venstre, Eagle Claw 5/o fra Pig, i midten Fox Carbon trebles i 4 og 6 og til høyre to Owner ST-36BC 2/o fra Big Bandit!

Gjør som 95% av Jerkbait fiskerne her i England, inkludert meg selv…….i stedet for bruke masse tid på å få løsnet en krok som sitter vanskelig til, bruk en Knipex bolt kutter til kutte den i filler. En krok koster lite og tar sekunder å erstatte smile.gif smile.gif smile.gif

Tror dere fort vil finne ut at skadene ved jerkbait fiske er mindre enn dere tror. Her i England så er faktisk uerfarne meite fiskere som ikke gjør muthugg hurtig nok, med påfølgende dyp/mage krokning av gjedda, et minst like stort problem, om ikke store.

Ja, jeg er helt enig med det første du skriver her at det er bedre å bruke avbiteren litt oftere enn å prøve å vri og vrenge ut store kroker som sitter kritisk plassert! Det er jo helt klart bedre at vi fiskere bruker noen kroner ekstra på kroker enn at gjeddene skal få store flenger og sår!

Og ja, uerfarne eller useriøse meitere som lar fisken sluke agnfisken før de gjør tilslag gjør nok en god del skader på gjedder rundt om, men jeg vil nok tro at flinke trollingfiskere og spinn/jerkfiskere som fisker mye skader mange flere små og mellomstore gjedder pga wobblere og jerks med for mange og store kroker!

Har selv fått mange mindre gjedder på populære fiskevann som har fullt av stygge sår på ryggen, nakken, i hodet, i øynene, munnen, gjellene osv pga av alt for store wobbelkroker!

Men det går jo å justere ned litt på antall kroker og størrelser uten at man bommer på så mange fiske for det!

14615_s.jpg

Her er noen av de wobblerne/baitsa som jeg selv bruker og som jeg har modifisert litt uten at jeg mister så mange fisk for det. På wobblerne har jeg fjernet en av krokene og satt på hakket mindre kroker, på Salmo Slideren og den lille Bustern har jeg bare en krok og flere splittringer, mens på Buster Jerken har jeg bare kuttet av krokspissene og mothakene på den bakerste kroken slik at jeg fortsatt har vanlig balanse i baitet!

Kroker fortsatt bra med kun en krok, og trenger ikke være redd for handa ved landing av fisken! :rolleyes:

Har merket meg at flere sportsfiskeguider i Sverige også ofte kun bruker en krok på flere av jerkbaitene for å minske skadene på fisken, mye sikrere håndlanding og enklere avkroking! Effektivt C&R! ;)

Endret av AAB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes det er helt forsvarlig, med både 2 og 3 og 4 og 5 kroker, når trofèhodet skal ordnes kjører jeg slik:

krok.jpg

2 stk mustad 5/0 kroker på baitet, pianotrådriggen består av 2 stk 5/0 og trailern består av et stk 3/0 el 4/0

Men for de som liker å sette ut gjedda igjen, så hadde aab et par bra tips, men å klippe selve mothakk delen av kroken, hjelper ikke så mye mener jeg, selv en tappen kan penetrere øyet på gjedda. Å klippe vekk hele krokbøyen å evt balansere med litt bly er bedre (BRA Erik!)

På woblere kan man bytte ut bakkroken med en spinnerskje feks, som vil flagre forlokkende sammen med gangen på woblern.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.