Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller sjøørret?


Recommended Posts

Fant dette bildet av en fisk jeg tidligere trodde var en sjøørret, men som jeg nå, etter å ha studert det noen år senere, kanskje tror at kan være en liten laks? Kroppsfasongen, få prikker under sidelinjen, kjevebeinet som ikke går lenger bak enn øyet og V-sporden burde kanskje tilsi det? Håper "fettfinne-ekspertene" der ute kan hjelpe meg å avgjøre dette :)

14601_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/5784/14601.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Bildet er ikke all verden, men det er det eneste som er å oppdrive av denne fisken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg vil seia meg ueinig i det dei andre har sagt, for meg ser dette ut som ein sjøaure. Det at han har ein slags V-forma spord er ikkje uvaneleg for små sjøaurar. Antall prikkar under sidelinja, er heller ikkje eit sikkert tegn, for mange aurar kan ha svært få av dei.

Når ein ser nermare på hovudet, vil eg seie dette er ein sjøaure.

s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporden, langstrakt kroppsform, manglende prikker er kjennetegn som tilsier laks.

Hodet er litt sjø-ørret lik men det kan muligens være en liten hunnlaks.

Er fisken sløyd eller er gjellelokkene så korte at de ikke dekker gjellene helt?

Korte gjellelokk og det at fisken er butt i snuten, er tegn på oppdrettsfisk.

Mitt tips er at det er en liten oppdretts-hunnlaks. Men fasiten får vi vel ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøørret er mitt tips, men kroppsform sier laks, mao går jeg for hybrid :lol:

(etter litt mer studering er jeg ganske sikker på SØ)

;) Nei, dette er nok ein olaks, til dels kan eg vera einig med Asmund om at hybrid kan vera løysninga, men sø er det ikkje! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skulle ikke være så enkelt så det først så ut for nei... :P Det med at øyets plassering er foran kjevebeinet kan se ut til å stemme likevel. Men hybrid er kanskje en mulighet, som nevnt tidligere? Eller er dette veldig sjeldent og kan så å si utelukkes helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøørret,uten tvil! send inn skjellprøve om du er itvil ...

Folk går vanligvis etter halen, noe som IKKE er sikre tegne på laks eller ørret.

i et fjellvann jeg har fisket i, er dette vanlig form på halefinnen til ørreten. oppdrettsfisk tviler jeg på at det er. har fisket såpass mye sjøørret at jeg er rimelig sikker på at dette er sjøaure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.