Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterferie - havfiske på Hitra?


TURUT
 Share

Recommended Posts

vinterferie_edited-2_small.jpg

Noen som ikke har bestemt seg for hva de skal gjøre i vinterferien? Vi reiser til Hitra for havfiske og dykking (todelt tur). Det går egen buss fra Oslo og Stange. Alle bekvemmeligheter og store båter til disposisjon hele uka. Gruppereise.

Avreise: 17. februar 2007

Tilbake: 24. februar 2007

Info: http://www.turut.no/havfiske.htm

Turen passer godt for de fleste sosialt anlagte mennesker. -Be gjerne om familietilbud.

Det er pr i dag 7 påmeldte på havfisketur og 13 på dykketur. Ring meg gjerne hvis du har spørsmål: tlf 4042 8888.

Mvh

Reidar

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For deg ja... :P

Hitra og Frøya er et suverent område for havfiske, både mtp fiskestørrelser og artsrikdom!

Joda, helga etter vi reiste hjem i februar i år ble det tatt en avsindig lange like ved et av dykkestedene våre. Storlange fra Hitra

logo_hitra-froya.gif

Ellers er det jo bare å følge med her. -De melder stadig om storinger i lokalpressen!

Når det gjelder turen så er opplegget todelt. Dvs det er en del for dykkere (ca fullbooket pr i dag) og en del for fiskere (6 påmeldt allerede). Logistikk og servicetilbud er likt med tanke på busstransport, overnatting og tilgang på båter. Vi har lang erfaring med turer hit og har bare positivt å melde om stedet!

Turen passer kanskje særlig godt for deg som gjerne vil fiske, men som ikke får med en hel kompisgjeng på tur for å dele utgiftene. Prisen burde ikke skremme noen. Særlig tatt i betrakning bussreise inkludert, høy bostandard og topp materiell til disposisjon. Båtene er 24 fots aluminiumsbåter med 90 hk innenbords turbodiesel. De har Garmin ekkolodd og GPS med kartplotter. Men det er jo fisket man gjerne kommer for, og området er kjent for mye og stor fisk. I djuprennene i Frøyfjorden har i allefall jeg tenkt å legge litt tid med agnfiske på 80-120 meters dyp!

Dette er første organiserte tur med havfiske på programmet for vår del. Men stedet er bygget på tyske sportsfiskepenger, så det har renommé så det holder i massevis. Vi har organisert dykketurer dit flere ganger hvert år siden 2003, og sjøl har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært på Hitra både for fisking og dykking.

Jeg har med et lite hjelpekorps med tanke på dykkerne, og skal selv ha overoppsyn med dette arbeidet og drive dykkeledelse. De som fisker får full opplæring i bruk av båtene, og får styre med disse som de vil, og når de vil. Vi viser rundt i området og gir tips om aktuelle fiskeplasser ut i fra forholdene. Beliggenheten er skjermet av Frøya, så selv i verstingvær er det greit å finne fiskeplasser. -Men vi har selvsagt bestilt godvær, så boblebad og badstuene blir sikkert ikke mye brukt!

:D

Utover dette vil vi tilsammen utgjøre antatt +/-25 personer. Vi er fordelt med 4 soverom/8 sengeplasser i hvert hus og bespisning ordnes gjerne av de som deler hus i fellesskap. Husene er røykfrie. Fyll og bråk tillates ikke, men sosialt samvær med en pils eller to pleier å være populært.

En ukes opphold, båter til fri disp (1 båt pr maks 6-8 fiskere) og ikke minst bussreise tur/retur kommer på kr 2.990,-. Det er ingenting i veien med å ta med barn oppover. En familie med to gutter på 7 og 9 år er allerede påmeldt (familiepris på forespørsel)

Bussen starter fra Oslo S kl 08.00 på lørdags morgen og returnerer lørdag uka etter ganske seint på kvelden.

Mvh

Reidar Harjo Johansen

TURUT båt & friluftsliv

TURUTNYLOGO_198x138.jpg

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en artikkel om fisket rundt Hitra&Frøye (kan det ha vært i Jakt og Fiske?) hvor jeg spesielt bet meg merke i noe imponernde kobberfargete storlyrer-hvordan er det med lyr i dette tidsrommet?

Lyr finnes året rundt. Jeg kjenner ikke syklusen til lyren, men jeg har gjort mine bedre fangster (største på 9,5 kilo) tett ved land i juli/august. Dog kom det inn baljer med storlyr også i februar i år, og disse var faktisk tatt på dypere vann. Jeg trodde ikke lyr gikk så dypt, men vi skal vel overlate til presten å drive med tro...

:rolleyes:

Jeg har tro på fiske med (relativt) lett utstyr med multisnøre på rundt 40 lbs, og med litt nam-nam på kroken nede på rundt 60-120 meter. Skal prøve å få fatt i akkar som agn. Det har jeg brukt tidligere med hell, og det ramler ikke av kroken slik som fiskebiter gjerne kan gjøre. Men om noen vil bruke kran må de få lov til det. Fra brygga utenfor husene settes det ofte ut bunnmeite etter småkveite. Har selv tatt 3 stk på kniv (2,5 kilos) under brygga, og latt være å ta 6-12 kilos (det går ikke bra...), så de er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lyr finnes året rundt. Jeg kjenner ikke syklusen til lyren, men jeg har gjort mine bedre fangster (største på 9,5 kilo) tett ved land i juli/august. Dog kom det inn baljer med storlyr også i februar i år, og disse var faktisk tatt på dypere vann. Jeg trodde ikke lyr gikk så dypt, men vi skal vel overlate til presten å drive med tro...

:)

Jeg har tro på fiske med (relativt) lett utstyr med multisnøre på rundt 40 lbs, og med litt nam-nam på kroken nede på rundt 60-120 meter. Skal prøve å få fatt i akkar som agn. Det har jeg brukt tidligere med hell, og det ramler ikke av kroken slik som fiskebiter gjerne kan gjøre. Men om noen vil bruke kran må de få lov til det. Fra brygga utenfor husene settes det ofte ut bunnmeite etter småkveite. Har selv tatt 3 stk på kniv (2,5 kilos) under brygga, og latt være å ta 6-12 kilos (det går ikke bra...), så de er der!

Nå er det kun to plasser igjen på denne turen (deler rom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.