Gå til innhold
Fiskersiden

Apropos nye stenger


fiskeLine
 Share

Recommended Posts

Shimano Beastmaster 10 fot, 15-40 gram kastevekt kan jo passe greit...

Kan godt strekke kastevekten litt begge veier, og da har du en slukstang ned til 10 gram og kan sette på et søkke på 50 gram til meite.

Det er stanga jeg bruker til slukfiske ved siden av meite (som innimellom blir gjort om til en meitestang den også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Shimano Beastmaster 10 fot, 15-40 gram kastevekt kan jo passe greit...

Kan godt strekke kastevekten litt begge veier, og da har du en slukstang ned til 10 gram og kan sette på et søkke på 50 gram til meite.

Det er stanga jeg bruker til slukfiske ved siden av meite (som innimellom blir gjort om til en meitestang den også)

Så 15 -40 gram kastevekt er ideelt ...ok. Skal teste ut noen stenger på Villmarkshuset. HVis ikke avkroken har noen stenger han mener jeg kan kjøpe hos han da?? Har ikke han en butikk med masse utstyr da? Ellers noen tips om butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at andre etter meg kommer til å si: Fenwick Black NightHawk 12,6' 5-35 grams sluker.

Det som de også sikkert ønsker å vite er hvor mye typen din skammer seg, og hvor mye penger han har muligheten for å legge igjen for å få din tilgivelse.

Kjøpte meg nettopp en 10,6' 5-25 gram og mener jeg ga like under 1100 kroner for denne på Jesting sport.

(visst noen lurer på hvorfor jeg ikke vet hva jeg ga, kommer dette av at han la alt sammen sammen på regnemaskinen og ga meg bare en sluttsum, og det var så mye rart småplukk at jeg ikke helt hva jeg ga for de forsjellige tingene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Jeg vet at andre etter meg kommer til å si: Fenwick Black NightHawk 12,6' 5-35 grams sluker.

Det som de også sikkert ønsker å vite er hvor mye typen din skammer seg, og hvor mye penger han har muligheten for å legge igjen for å få din tilgivelse.

Kjøpte meg nettopp en 10,6' 5-25 gram og mener jeg ga like under 1100 kroner for denne på Jesting sport.

(visst noen lurer på hvorfor jeg ikke vet hva jeg ga, kommer dette av at han la alt sammen sammen på regnemaskinen og ga meg bare en sluttsum, og det var så mye rart småplukk at jeg ikke helt hva jeg ga for de forsjellige tingene.)

Skammer seg veldig og jeg straffer med å sitte her [ ;) ] det er nok ingen grense for hvor mye som kan betales for tilgivelse heller [ :) ]

Når det gjelder kastevekt så er det vel en smaksak kanskje...men den du nevner er den bare til slukfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo Lite Salmonide 12' 8-35g er min favoritt til lett sjøfiske, mange sier den er sprø og knekker lett. Er derfor ytterst forsiktig med min, men det er en fantastisk stang. Fenwick HMX Black Nighthawk er det mange som anbefaler, den har vel gått igjen som favorittstang for svært mange her inne. 11,6' 5-30 eller 10'6 5-25 er passende stenger til Oslofjordfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten å ha prøvd Fenwick stiller jeg meg litt tvilende til en stang som går ned til 5 gram i kastevekt når det er lett sjø fiske man skal ha stangen til... Det spørs jo selvsagt hva man fisker etter når man sier "lett sjø" så klart, men hvor ofte bruker man 5 grammere i sjøen?

Jeg står på mitt. En Beastmaster vil være ypperlig til å veksle mellom meite og sluk i sjøen.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett sjøfiske vil vel etter min def si sjøørret, havabbor, torsk opp til 5 kg og sei opp til samme størrelse. Har tatt lyr på 5 kg med en lett stang som er beregnet på sluker på 5-25, og hadde nok rygg til å legge press på den attpå.

Kastevektene er veiledende, en slukstang beregnet for sluker mellom 5 og 25 gram vil i praksis kaste best med sluker fra 10 gram og opp til 20. En myk stang vil takle lette sluker bedre, mens en stiv vil håndtere tyngre sluker best. Fisker du en lett sluk med en stiv stang, vil det også kunne bli mye snurr på sena hvis du fisker med multiline, så velg aksjon etter hva slags sluker du fisker mest med. En myk stang vil også kunne lobbe blysøkker som er tyngre enn hva stanga kan kaste med sluk, en 5-25-grams stang lemper nok søkker opp mot 40 g, tror Robert har brukt enda tyngre på sine Fenwick BNH-stenger.

Den eneste grunnen jeg ser for å bruke en tyngre stang enn 10-30 gram til normalt slukfiske i Oslofjorden må være for å komme ned til fisken under fiske for eksempel i Drøbaksundet, hvor det er mye strøm, og for å kunne nå fisken med tyngre sluker når den står langt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke uttale meg om meite bruk og fenwicken, men 5-35 gram høres ok ut, selv endte jeg opp med 5-25 gram (og det gikk mere på utvalget i butikken enn på eget ønske) lett sjøfiske. Trenger man å fiske med så store sluker da?

Maveinnholdet inneholder som regel ting som man greit kan imitere med vekter opp til 30 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Sånn uten å ha prøvd Fenwick stiller jeg meg litt tvilende til en stang som går ned til 5 gram i kastevekt når det er lett sjø fiske man skal ha stangen til... Det spørs jo selvsagt hva man fisker etter når man sier "lett sjø" så klart, men hvor ofte bruker man 5 grammere i sjøen?

Jeg står på mitt. En Beastmaster vil være ypperlig til å veksle mellom meite og sluk i sjøen.

[ :) ]

Hmmm - kunne like gjerne stått 1 gram, da - du får kastet det en bit anyway. Praktisk nedre grense bestemmes uansett mye av hvilken tykkelse og type snøre man velger. Og, ja ikke uttal deg om stenger du ikke har prøvd [ ;) ]

På vegne av meg selv og Karl Inge vil jeg selvsagt få anbefale Fenwick Black Nighthawk. Om du går for opp til 25 eller 35 gram blir egentlig en smakssak. Jeg bruker f.eks 2-12 grammeren min mye i sjøen til f.eks sjøørretfiske og da hender det jo det drar på f.eks torsk i 4-kilosklassen og det går som regel veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Sånn uten å ha prøvd Fenwick stiller jeg meg litt tvilende til en stang som går ned til 5 gram i kastevekt når det er lett sjø fiske man skal ha stangen til... Det spørs jo selvsagt hva man fisker etter når man sier "lett sjø" så klart, men hvor ofte bruker man 5 grammere i sjøen?

Jeg står på mitt. En Beastmaster vil være ypperlig til å veksle mellom meite og sluk i sjøen.

[ :) ]

Hmmm - kunne like gjerne stått 1 gram, da - du får kastet det en bit anyway. Praktisk nedre grense bestemmes uansett mye av hvilken tykkelse og type snøre man velger. Og, ja ikke uttal deg om stenger du ikke har prøvd [ ;) ]

På vegne av meg selv og Karl Inge vil jeg selvsagt få anbefale Fenwick Black Nighthawk. Om du går for opp til 25 eller 35 gram blir egentlig en smakssak. Jeg bruker f.eks 2-12 grammeren min mye i sjøen til f.eks sjøørretfiske og da hender det jo det drar på f.eks torsk i 4-kilosklassen og det går som regel veldig bra.

Meiter du med den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Øy, hva med meg da??? Har alltid sakt Berkley Lightningrod MVP eller Night Hawk 10,6 2-12..... Dessuten, man kaster fint en 20gr sluk med begge de stengene pokker så langt.... og det er usansynlige å kjøre fisk på...

Ja jeg har sakt det før men men.

Etter å ha sett "Berkley Lightningrod MVP" i action så falt jeg for den serien.

Har nå de fleste og stengene og de er helt RÅ å kaste med samt å kjøre fisk på!

FiskeLine, kommer du i dag så kan du få teste den. [ :) ]

Har med en 1-12 g 9´som jeg kommer til å bruke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meiter flyndre med min BNH 5-25 10,6" og det går meget bra med søkker opp i mot 35-40gram.

Du må da selvsakt tenke litt på hva slags fortommer du bruker.

Det er en herlig stang, men jeg ville ikke gått for de lengste stengene(12,6") hvis du skal ha 5-25gram, 10,6" holder i massevis.

Jeg synes personlig at de blir litt "vinglitte".

Det er bare snakk om en kort prøvetur, men jeg står for det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Så 15 -40 gram kastevekt er ideelt ...ok. Skal teste ut noen stenger på Villmarkshuset. HVis ikke avkroken har noen stenger han mener jeg kan kjøpe hos han da?? Har ikke han en butikk med masse utstyr da? Ellers noen tips om butikker?

Beklager FiskeLine. Stengene du søker har Vilmarkshuset bedre utvalg av enn jeg har. Stenge og utstyret jeg fører er mere egnet for meite/kyst/surf og rovfiske.

Slukstenger er det lite av for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Fenwick Black Nighthawk!!

10,6' 2-12g blir nok noe lett hvis du skal hive sluk i sjøen. Stanga klarer ikke en sluk på 13g for å si det slik. 12,6' 5-35g er ei kanoon stang, og ypperlig å meite med.

Nå ja, kaster presist med en 18 - 20 g sluk jeg ihvertfall med den stanga. Kastet opp til 35 uten problem, men ikke like presis på metern....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.