Gå til innhold
Fiskersiden

Motordrevet isbor - trenger jeg det?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Må investere i nytt "gjeddebor". Lurer på om jeg skal kjøpe et UR 205 eller om jeg skal fleske til med et motordrevet. Noen som har erfaringer?

Ser vel for meg at det blir mye slit dersom isen er tjukk med 205-bor. På den annen side er vel et motordrevet bor vesentlig tyngre å dra med seg.

Tips og erfaringer mottas med takk!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper et motordrevent isbor, kjøper du en pulk/slede samtidig.

205 bor er skikkelig slitsomt å borre med. Det beste er å borre opp hullet med et mindre bor først. Og da må du jo ha med 2 bor og vekta blir nesten! den samme.

Men, er målet mye isfiske etter gjedde - gå for motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Leirud har et til 4990,-. Noen som har erfaring med dette boret? Er det andre som bør vurderes?

sitat:Motorborr 200 mm Lazer 159LE

Motor :25,4 cm3 HK 0,9 KW Vekt 5,8 kg + bor Modell 159LE har lavere omdreiningshastighet på bor enn 122LE.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med dette boret, dette er en luksus-ting samtidig som det til tider er et must! Det å bore med 200 mm håndbor i en ikke altfor snill våris, er ikke noe man setter øverst på ønskelista.

Tok frem boret her om dagen, det har stått urørt fra april....3 drag i snora og full fres.

Absolutt noe å anbefale for ismeite!!

Men som Tom Ole skriver, så er det en stor fordel med pulk.

EE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man stor og sterk fungerer det med håndborr på 205mm(man kan også sette 205mm krona på 155mm borret, fungerer greit), men man blir svett og lei av all borringen, ingen tvil om det.

Vi er vel 5 stk.(inkl. Jan) nå i specimenmiljøet i SFK RA som har motorborr, og ingen av oss har angret på d.

Men man trenger som oftest en enkel pulk til transport av alt utstyr pluss borr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

Er det noe jeg ikke trenger, så er det en sullik som løper rundt på isen og bryter lydmuren med motorbor. Her skal det være varsel til alle innom 3km avstand før man drar i snora[} :) ]

Er det noe lover/regler som forbyr bruk av motorbårr? Ser for meg at andre fiskere samt folk som bor nærme vannet kan bli irriterte når man starter motoren i 7 tida på søndagsmårran, hehe. Men om det ikke er noe som forbyr det, så er det jo greit [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et hjemmelaget motorisert borr før. Det var et 250mm borr med en 250ccm kawasaki KX-motor(to takter), 5 gir og 43hk. Dette var svært effektivt, men med vannavkjløingen og det hele ble den litt uhåndetrlig med sine 90kg!

Nå har jeg gått til innkjøp av en Jonny Deer gressklipper traktor med et sjaltbart kraft utak på 20hk og et dreimoment på 153Nm! Jeg kan nå borre helt ut til 24 graders vinkel og koble på TO borr på en gang!!! Har lakt på noen lettemetallfelger og kjører på spesial lagde piggdekk fra Dunloop i dimmensjonene; 205/60-12 bak og 175/60-10 forran! Jer er foreløpig det eneste medlemmet i den selvstartede klubben "SUPER SA Ise Drillers" og har kommet ned i "hulltider" på 1.37 sek. Slå den de som kan!

Har prøvd litt med dynamitt tidliger uten særlig hell, men til neste år vurderer jeg å gå til innkjøp av en laserskjærer!

Ohh..mama lets klill that ise!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

Når jeg sitter på isen og fisker. Er det den fantastiske stillheten som gir meg energi til den hektiske hverdagen. Noen dager er det faktisk så deilig der ute at fiskinga blir et ork. Skulle dette bli ødelagt av en gjeng med motorbor er noe av sjarmen med isfiske borte[ :) ]

Fortell meg gjerne hvor du fisker på isen så jeg kan komme og plage deg også med modellflygning... min mesterplan til vinteren, plage alle isfiskere [ :( ][ :) ][ :P ]

Men seriøst, så er jeg enig med deg. Hvis man absolutt må fiske på isen så kan man klare å borre hullet selv og, ærlig talt, hvor lat KAN man bli egentlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man fisker litt aktivt eller må leite opp fisken kan det bli temmelig mange hull ila en dag på isen. Og med et 205 bår i tjukk eller råtten is er det ikke mange hullene man skal bore før man knapt nok greier å holde kaffekoppen uten å skjelve. Og dagen derpå kan man bare glemme å bruke armene... Snakker for meg sjøl her da. Heldigvis er man restituert, og alt slit er glemt til neste helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av solan

Når jeg sitter på isen og fisker. Er det den fantastiske stillheten som gir meg energi til den hektiske hverdagen. Noen dager er det faktisk så deilig der ute at fiskinga blir et ork. Skulle dette bli ødelagt av en gjeng med motorbor er noe av sjarmen med isfiske borte[ :) ]

Fortell meg gjerne hvor du fisker på isen så jeg kan komme og plage deg også med modellflygning... min mesterplan til vinteren, plage alle isfiskere [ :) ][ :P ][ :P ]

Men seriøst, så er jeg enig med deg. Hvis man absolutt må fiske på isen så kan man klare å borre hullet selv og, ærlig talt, hvor lat KAN man bli egentlig??

Hvorfor svømmer ikke du på fisketur i fjorden remy? er du lat?[ :( ] De få som bruker motorborr i Norge har også flere 120 cm gjedder på samvittigheten en resten av oss til sammen, så noe må de gjøre rett...[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi etter en time så får jeg problemer med å flyte og risikerer å dø, eller at noen kjører over meg, eller brenner meg på maneter, eller får snøret rundt ben og armer og drukner. Derfor Morten, derfor bruker jeg båt eller noen annet flytemiddel. Borr i vei gamle børre, om man må perforere isen for å få en fiske, kjør på... Perforer nok til vinteren på et lite område da, lov meg det og pilk gjerne i midten [ :) ][ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blandt holder det med 1-5 hull i isen på en hel dag, men ofte må man lete opp fisken eller prøve helt forskjellige plasser i løpet av dagen, og da må det borres en del!!

Tror nok ikke det er så mange der ute som fikser å borre 20 hull i løpet av en dag med 205mm uten å bli helt gåen! De fleste fikser ikke 4 hull på rad en gang. Vi har tatt noen tester på isen i blandt.

Fra egen erfaring; i blandt ble d kun 8 hull på en hel dag i tykk våris fordi om man trente styrkeløft 6 ganger i uka, og da blir det jo litt håpløst. Kan jo ikke bruke opp all "safta" i kroppen på fisketur da man skal løfte jern dagen etterpå[ :) ]!

Frelsen kom med motorborret[ :( ]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Brukte et hjemmelaget motorisert borr før. Det var et 250mm borr med en 250ccm kawasaki KX-motor(to takter), 5 gir og 43hk. Dette var svært effektivt, men med vannavkjløingen og det hele ble den litt uhåndetrlig med sine 90kg!

Nå har jeg gått til innkjøp av en Jonny Deer gressklipper traktor med et sjaltbart kraft utak på 20hk og et dreimoment på 153Nm! Jeg kan nå borre helt ut til 24 graders vinkel og koble på TO borr på en gang!!! Har lakt på noen lettemetallfelger og kjører på spesial lagde piggdekk fra Dunloop i dimmensjonene; 205/60-12 bak og 175/60-10 forran! Jer er foreløpig det eneste medlemmet i den selvstartede klubben "SUPER SA Ise Drillers" og har kommet ned i "hulltider" på 1.37 sek. Slå den de som kan!

Har prøvd litt med dynamitt tidliger uten særlig hell, men til neste år vurderer jeg å gå til innkjøp av en laserskjærer!

Ohh..mama lets klill that ise!!!

Hildrane du.... og jeg som trodde jeg var harry[ :) ][ :( ][ :) ]

redneck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Uff....neida, må nok klare meg med 115mm UR borret mitt jeg!

I whish i had a motor-borr....tralla lalla la...

He he...UR borra er macho bra da!!! Synd jeg ikke får gjedde meita med 115mm borret mitt!

Det fungerer greit å sette en 205mm borekrone på 155mm spiralen! Har brukt det i flere år, og bruker det fortsatt på tynn stålis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat:Uff....neida, må nok klare meg med 115mm UR borret mitt jeg!

I whish i had a motor-borr....tralla lalla la...

He he...UR borra er macho bra da!!! Synd jeg ikke får gjedde meita med 115mm borret mitt!

Det fungerer greit å sette en 205mm borekrone på 155mm spiralen! Har brukt det i flere år, og bruker det fortsatt på tynn stålis.

Ikke dumt, men det funker vel ikke så bra å sette 205-krone på 115mm spiral!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.