Gå til innhold
Fiskersiden

Nattfiske i Trondheimsfjorden


Triturus
 Share

Recommended Posts

Gikk litt tidligere fra eksamen for å rekke å kjøpe sild. Arve fikk sitte lenger - og får sikkert bedre karakter. Men hva ofrer vi vel ikke for en meiteøkt!?

Plassen er vel kjent og går under navnet "polakkneset" - skjønn det de som kan. Her er det nærmere 70 meter dypt innenfor kasterekkevidde, og alle artene formelig ventet på de sildeladde paternostertaklene våre.


Den første svarthåen kom opp før alle snørene var våte. En dvask liten rotte på størrelse med en salamander.

Picture+004%252C+liten.jpg

Skal si denne haien er grådig, trer seg selv nedpå 4/0 kroker agnet med halv sildefilet. Da snakker vi om 70-80 grams fisker. Ved flere anledninger merket vi knapt at de hang på.


Picture+009%252C+liten.jpg


Det ble tilsammen 11 svarthå, hvorav 8 gikk til veldedig formål (objektsamlinga på NTNU). Minste hai var på 50 gram, største på ca 140 gram.



Vi stiftet også bekjentskap med hågjelen, ganske artig fighter i forhold til svarthåen. Litt greit å kunne kose med de uten å risikere å stikke seg.

Picture+023%252C+liten.jpg


2 hågjeler hver ble det, de to største anslo vi til rundt kiloen.

Picture+026%252C+liten.jpg


I 22-tiden var det tid for nok en utvidelse av artslista, denne gang var det Arve sin tur til å få lange. Denne veide 2,15 kg, hundre (100) lusne gram over min pers.

Picture+029%252C+liten.jpg

En ting er sikkert. Vi SKAL få havmus ila vinteren.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny art!

At svarthåen er grådig og stor i kjeften er ikke vanskelig å være enig i, har selv fått 100 grams eksemplarer på 6/0 sirkel og 7/0 J-krok. Etter at jeg gikk over til VMC-sirkel i størrelse 4 (ca like stor som Mustad 14/0) har jeg unngått å få den på kroken.

Hvor fisket dere? PS: Kan godt ta det på PM hvis dere ikke vil offentliggjøre plassen.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nesten utrolig kor store kroker disse haiene biter over vi har fått litt større svarthå (ca 3-4hg) på 10/0 J-krok og i Oktober klarte Ulf Stahre med og fange ein korrekt kroket hågel (ca 1,5 kg) på ein smidd Mustad 13/0 J-krok !!! ikke spør meg hvordan det gick till men kroken satt klockrent i munnen.

Grattis till fangsten

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport og stilige bilder. Jeg har en anelse eller to om hvor dere fisket. Polakkneset? Hehe, isåfall nytt navn på det.

Drillet dere fisk på betongmur?

Langen er også av standardstørrelse på den plassen.

Svarthåen og hågjelen er vel minst like hissige som sin fetter pigghå. Jeg har aldri brukt små kroker for å få de, og jeg har aldri klart å unngå disse artene med å bruke stort agn og stor krok. De tar alt som er. Enkelte plasser i Trondheimsfjorden virker det som om det er millioner av svarthå på vei opp fra dypet om kvelden. De tar alt og alle, og enkelte ganger tar det bare sekunder fra agnet tar kvelden og til svarthåen tar agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tur, ja. Gledar meg til eksamen på måndag, for det betyr jo ny fiskeøkt.

Me drilla ikkje fisk på betongmur, men kasta frå gamle vegrester mellom >>>-skilt. Det er kult å ha ein stad som dette i nærheten, sjølv om det til tider er folksomt her (derav namnet). Det fine er at så snart det mørknar (i tre-tida), så reiser alle heim. Då får me alle stadene for oss sjølv. Hehe. På dagar med klissregn og kuling får me òg alle stadene for oss sjølv. Dobbel-haha.

No er det vel sengetid. Blir fett med korrelasjonskoeffisientar og dobbeltforventing i morgon. Trippel-haha.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se på det... Skal nok se om vi får lurt opp en mus her nede også.

Sannsynligheten for å treffe på mus på godplassen vår er poissonfordelt med parametre λt. Ventetiden før vi får havmus er eksponentialfordelt med parametre T, og λ. Kort fortalt, musa sitter mellom stangtime 40 og 60 (gutsing).

Men piggskate derimot, spørs om vi ikke må nordover for å plukke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Possionfordelt til tross, statistikk er vitenskapelig løgn, og min satt etter snaut 6 timer på første målretta tur! :angry:

Burde være mulighet for stor lyr og relativt stor torsk også på görplassen ved Børsaberga, Hugo så fisk på rundt meteren med lommelykt en kveld vi var der der i fjort høst, hvor vi forøvrig fikk samme torsken tre ganger på tre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.