Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeiteplasser i Trondheimsfjorden


Gjest Hugo
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 5 months later...

Har inte någon speciell fisk jag är ute efter måste jag säga men det skulle vara kul att dra upp en kveite.

All fisk förutom dom mest vanliga (torsk, sei, lyr,) är uppskattade.

Er tatt flere småkveiter i tråsåvika utenfor orkanger iallefall. På storsand kan du være heldig og få noe spennende. Begynner å bli liv der nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tatt flere småkveiter i tråsåvika utenfor orkanger iallefall. På storsand kan du være heldig og få noe spennende. Begynner å bli liv der nå :)

Blir till att testa Storsand ikväll igen, var där igår men hade inte circle krokar eller surrtråd, vilket resulterade i massor av napp men bara två små torskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til typisk storsand fiske etter flyndrer og lignende bruker jeg helst reke og små j-kroker i størrelse 4-1 ish. Men om du kjører større agn og litt større krok kan du være heldig å få ei kloskate eller havmus om du fisker på kveldstid eller om natta :) Bare husk å sjekke agnet jevnlig, slimålen er en plage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  1. Torsk
  2. Sei
  3. Hyse
  4. Hvitting
  5. Sandflyndre
  6. Rødspette
  7. Kloskate
  8. Hågjel
  9. Pigghå
  10. Sjøørret
  11. Ulke
  12. Dvergulke
  13. Tangsprell
  14. Gapeflyndre
  15. Sild
  16. Knurr
  17. Bergnebb
  18. Sypike
  19. Fløyfisk
  20. Skrubbe
  21. Svarthå
  22. Havmus
  23. Sandkutling
  24. Tangstikling
  25. Rognkjeks
  26. Lyr

Sånn da. biggrin.gif

Add Kveite to the list :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Fikk ei kloskate på Storsand forleden. Kan disse spises?

Grattis med en av de fetere fiskene der nede!

Som skater flest kan de sikkert spises, men kjøttet må vannes ut umiddelbart pga. smak av amoniakk. Har aldri hørt noe godt om "kloskatevinger" da...

(Forresten, *****å jeg satser og blanker etter den der mens andre får den på random) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hot:

Grattis med en av de fetere fiskene der nede!

Som skater flest kan de sikkert spises, men kjøttet må vannes ut umiddelbart pga. smak av amoniakk. Har aldri hørt noe godt om "kloskatevinger" da...

(Forresten, *****å jeg satser og blanker etter den der mens andre får den på random) :P

Det er litt på samme måten som jeg har det med rødspette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Andre plasser som kan nevnes er en liten rullesteinsstrand rett vest for Fergeleiet på Flakk, mye sandflyndre med høy snittstørrelse. Også fått ok sei til å være fra land, sjøørret, knurr og obligtoriske hyser her. 100 meter vest for stranda er det svaberg som er fine å stå på. Du parkerer i en lomme på nordsida av veien rett nedenfor en bondegår, så går man ned en bratt bakke, så er man på stranda. Ligger bolighus temmelig kloss i vannet på østenden av stranda, men man er selvsagt i sin fulle rett til å fiske rett nedenfor disse.

Nå vet ikke jeg om du i det hele tatt husker denne plassen, men la gå. Hvor er det du har pleid å få sandflyndre her? Inn mot bukta eller i sundet mellom svaberg og skjæret?

:hot:

Det er litt på samme måten som jeg har det med rødspette

hehe, har selv kun en rødspette derfra. Tok på agnet sabikihekle og passet fint i håndflata for å si det sånn. Samtlige pene spetter jeg har hørt om derfra er tatt i perioden mars-mai, flesteparten på reke. Klar preferanseforskjell der, spetta foretrekker skalldyr som agn der f.eks sandflyndre gafler i deg det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du i det hele tatt husker denne plassen, men la gå. Hvor er det du har pleid å få sandflyndre her? Inn mot bukta eller i sundet mellom svaberg og skjæret?

http://kart.gulesider.no/m/9SE9V

Ikke vært der siden april 2005, med unntak av lomrefjas med OC, også fått sjøørret bukta under sandflyndrefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kart.gulesider.no/m/9SE9V

Ikke vært der siden april 2005, med unntak av lomrefjas med OC, også fått sjøørret bukta under sandflyndrefiske.

Hahah, da var det visst en annen plass jeg refererte til, men må kanskje prøve din og.. Når på året har du hatt best fiske der? (Tenker på vanntemp kontra ganske beskjeden dybde)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

kan vell komme med noen tips jeg og viss noen er interesserte, og siden tråden enda er i gang :)

Trondhiemsfjorden strekker seg lengre enn selve Trodheim :P så siden de fleste plassene rundt byen og omheng er nevnt, kan jeg nevne et par plasser på andre siden av fjorden.

mellom Vanvikan og Leksvik finnes det et par fine plasser jeg har prøvd, og denne her plassen er en sikker vinner: http://kart.gulesider.no/m/nCepN

Her har jeg tatt både de obligatoriske artene (fin torsk, sei, sild, makrell, hyse, SØ, laks, lyr) men også endel andre. Havmus har jeg tatt to av der, farmin har tatt over 5 stk derfra. Piggskate, steinbit, hågjel, lange har å havnet på land derfra. i 2010 var det noe som tok agnet til farmin der ute. en makrellbit på en 5/0 sirkel. fisken tok 250m snøre fra en shimano calcutta med nesten full brems på, uten og bry seg. en jevn dur utover, uten napping. "heldigvis" slapp den taket før alt snøre var borte. her går mistanken til kveite. rett utenfor disse bergene blir det 100-200m dypt, og er en kjent sei spot, med lange og brosme på bunn. fin fisk og spennede plasser finner man langs hele strekket mot leksvika.

I selve leksvika, har man en spennende kaia rett ved FK butikken: http://kart.gulesider.no/m/nCeJe

Her har jeg tilbringt noen timer, og fått opp endel fin lyr (over 8kg den største), fin torsk, hyse, SØ, diverse flyndrer og endel microfisk rett ned. Har også vært i kontakt med dronninga hu selv her flere ganger, men ho villa ikke vær med opp. en tysker tok i fjor sommer ei på 8kg fra den kaia. på kveldstid kommer storlyren inn her, samt en haug med hågjel... en spennede plass, også her har jeg tatt 3 havmus.

Det var det lille jeg hadde å bidra med, og plassene ligger no i trondheimsfjorden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke bilde Triturus, var farmin som fikk den for 4-5 år siden ;) Det var et mobil bilde fra den, men hvor det er nå er ikke godt å si. Tro hva du vil, men piggskate var det. i løpet av de 15 årene han har kystmeitet der, var det den første og eneste han har tatt ;)

Mickro fiske blir vel kanskje feil og si ja, mener vell generell bryggefisker, slik som gylter og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.