Gå til innhold
Fiskersiden

Flytedresser, anbefalinger


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Med tanke på denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=2958 oppfordrer jeg folk som har flytedresser å anbefale til å gjøre det her og nå. Det kommer erfaringsmessig uansett til å dukke opp spørsmål ang dette nå som isfiskesesongen står for døren. Det er selvsagt spesielt nyttig om de som har prøvd flere forskjellige kommer med sine meninger.

Jeg vil vel sette et kriterie til dress, og det er (jeg forutsetter at alle flyter, ja!) at den skal være vanntettt og at den har stramminger og gjerne mansjetter i ermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ Espen! Men å sette "vanntett" som et kriterium for anbefalinger, er kanskje å forlange litt for mye; da er vi over på overlevelsesdrakter! De aller fleste flytedresser i dag har et vannavstøtende ytterstoff men ikke vanntette sømmer. Etter en tids bruk er ytterstoffet heller ikke vanntett lengre, omtrent som bevernylondressen man hadde som liten[ :D ]

Har slitt ut flere flytedresser gjennom mange år, spesielt på isfiske, men også i båt i vinterhalvåret.

Feilen de fleste av oss gjør er å ikke hoppe i sjøen i sommerhalvåret for virkelig å teste dressen. Meg selv innkludert[ :P !]

Har brukt en Sunridge dress fra Normark i flere år nå. Har blitt fortalt at dressen flyter bra men at flyteelementene trekker vann hvis man blir liggende lenge i sjøen.

Foreslår at alle som anbefaler dresser i denne tråden selv har prøvd den i vann!!

Vet det var en test av dresser i et svensk sportsfisker blad for et par år siden, klarer noen å "hoste opp" denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg Abu Garcia flytedress forrige vinter, og ett par uker etter gikk jeg igjennom [:0] bra flaks må jeg si.

Dressen holdt meg oppe og fløt faktisk så bra at det ikke var nødvendig med ispigger! Nå veit jeg ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde blitt liggende lenge, med tanke på om den hadde trukket masse vann eller ikke, men den korte tiden jeg lå uti fungerte den i alle fall supert! Finner ikke ut hva den heter, men kanskje noen andre som veit, utifra bildet??;

flytedressb.jpg

den koster altså veil 1599kr.

Den holder godt på varmen, kan strammes i livet og har mansjetter i ermene. Og i tillegg har den to store filt lommer som er veldig godt å ha når man er kald på fingrene!

Anbefales utifra det jeg har erfart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dom sista åren oxå fiskar med en normak dress. Den fungerat bra och är ganska vattentät. Men efter en dag i ösregn, ja då är man våt. Att sätta in den med något vattenavstötande medel är ett must om den används ofta.

Till skillnad från cascapedia jag HAR hoppat i sjön för att testa den. (frivilligt) Och visst man flyter men det är viktigt att veta att detta bara är ett flythjälpmedel, ingen räddningsdress. Den hjälper dig inte att komma på "rätt köl" Du flyter, men är man medvetslös och ramlar face down så är det kört. Det är inte heller någon dröm att simma i, man kommer framåt, men blir fort sliten. Tror detta gäller samtliga flytoveraller som säljs för fritidsbruk, skall man ha en överlevnadsdress snackar vi helt andra pengar.

Har haft flera olika typer, bla mullion X4, samt en Helly Hansen som jag inte kommer ihåg namnet på. Alla har funkat bra, det enda som kanske skiljer är hur varma dom är. Normark sin är tex inte speciellt varm på vintern, men med bra kläder under så funkar den oxå. Tror som sagt det viktigaste budskapet är att man måste vara medveten att det bara är ett flythjälpmedel och långt i från i klass med vad grabbarna i nordsjön har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Tellus overlevelsesdrakt. Kjøpt på Sportsfisker`n Norge før de kjørte butikken i dass. Vet ikke om denne modellen er å få tak i lenger men tar med noen fordeler og ulemper som bør vurderes ved innkjøp av dress:

- Knall orange med flere refleksbånd. Vekker jo litt oppsikt men er helt klart en fordel dersom noen leter etter deg i mørket.

- Kraftig magebelte med stor stålring bak til feste av løftestropp dersom du må løftes opp i helikopter.

- Stor isolert hette.

- PVC-belagt. Fullstendig vanntett men puster jo selvsagt ikke...

- Blir alt for varm til sommerbruk.

- Savner stikk til å feste under støvlene (slik ungene har på parkdressen). Selv om det er kraftig strikk rundt anklene har den en tendens til å skli opp på leggen når det blir mye opp og ned på pilkestolen.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor ble det lange tråde om dette og jeg valgte til slutt en "REGATTA FLYTEDRAKT MOD.211"

Hos http://www.maritim.no/ koster ca 1290,-

Med god tøy under så virket den knall bra.

Regatta er jo et meget kjent merke innen seiling og disse dressene har vist seg å virke meget bra både til seiling, fiske i møkka vær eller til isfiske.

Den er nå på høsten en fast del av det jeg tar med ut på tur...

Bilde10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Fladen og Abu sin dress. De nyere fladendressene er mye bedre enn de gamle, for de som har brukt den. Den nye er mye mykere og mer behagelig å ha på seg. Abu sin dress har jeg ikke prøvd ennå, siden jeg vant den i Fiskefestivalen, men de virker veldig fin.

Kan iallefall anbefale Fladen sin, og har IKKE blitt våt i den, men i Normark sin ble jeg ganske våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en Helly Hansen dress og den gule og blå pustende Normark dressen. HH dressen er vantett, men litt stiv og en blir litt klam i den. Normark dressen er veldig myk og behagelig. Pustingen fungerer brukbart slik at en ikke blir klam i den. Etter nor tids bruk er ikke dressen lenger helt tett i regnvær.

I kaldt vann eller når jeg er alene bruker jeg i tilegg til flytedress en Freesafe automatisk oppblåsbar flytevest fra Regatta som jeg er kjempefornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Skaffet meg Abu Garcia flytedress forrige vinter, og ett par uker etter gikk jeg igjennom [:0] bra flaks må jeg si.

Dressen holdt meg oppe og fløt faktisk så bra at det ikke var nødvendig med ispigger! Nå veit jeg ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde blitt liggende lenge, med tanke på om den hadde trukket masse vann eller ikke, men den korte tiden jeg lå uti fungerte den i alle fall supert! Finner ikke ut hva den heter, men kanskje noen andre som veit, utifra bildet??;

flytedressb.jpg

den koster altså veil 1599kr.

Den holder godt på varmen, kan strammes i livet og har mansjetter i ermene. Og i tillegg har den to store filt lommer som er veldig godt å ha når man er kald på fingrene!

Anbefales utifra det jeg har erfart!!

-og denne har selvfølgelig også jeg..! kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Var innom på en liten jakt etter dress i dag.

Prima Villmark hadde en dress til 1199 eller 1299 nedsatt fra 1799 - husker ikke merke, likte ikke det jeg så egentlig. Merkelige lommer.

Jesting Sport hadde abu dressen til 1079 nedsatt far 1799 og normarka dressen til 1699.

"gamlefar" hos Jesting anbefalte Abu dressen.

Og jeg tror jeg skal å kjøpe den i morgen.

Eller er det folk som vet om andre dresser som er på salg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Regatta, Seahawk og HH gjennom en årrekke. Samtlige har sine styrker og svakheter. Vanntettheten, mansjettene i ermer og bein, hetta, bevegeligheten samt hvor varm eller kald den er skiller de. HH er kanskje den beste, men er klart dyrest. Regattaen var fryktelig liten i størrelsen, men dette har blitt utbedret. Rev i stykker stoffet på ene kneet etter en stund. På visse andre "vandrer" flyteelementene noe rundt. Kun HH-dressen har vært skikkelig vanntett så lenge jeg har brukt den. Pluss på Seahawk for digge varmelommer. HH har i tillegg vanntette gummimansjetter både rundt ankler og håndledd. De andre har bare neoprenemansjetter som ikke er allverden vanntette. Selve flyteevnen har jeg tilgode å teste, men den som lever får se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Savner noen kommentarer om hvordan disse dressene virker i 20 blå.

Ser for meg at de kan være litt stive i utgangspunktet. Vandrer man rundt som en knitrende potetgullpose i kulda, eller er de omtrent som en vanlig termodress?

Dr.Fish

Normarks sin (den vanlige röda) är inte speciellt varm om vintern. Så om det är värme du är ute efter, köp en vanlig termodress. Tror dom gör jobben sin bättre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leser "instruksjonsheftet" for Abu flytedrakten.

På engelsk står det: "Does not guarantee recovery" (på norsk er dette garantere ikke ovelevelse, oversetting er ikke alltid like lett :) )

Nå som er den er ny er gjennomsnittelig forventet beskyttelsetid:

Grader - tid

under 5 - 1t

5-10 - 1t 30 min

10-15 - 2t

over 15 - 3t

De mener du skal ligge på rygge visst du faller i vannet, og ut fra instruksjoene ser det nesten ut som om den skal være nær vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.