Gå til innhold
Fiskersiden

Flytedresser, anbefalinger


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Begge dressene er jeg har både Imax og Abu funker. Abu funker best imho.

Imaxen er varmere, men det kan man kompansere med varmere klær under abudrakten. Abu Drakten har bedre kvalitet virker det som.

Og flere har sett at jeg bruker disse draktene også i denne årstiden, sist var 20.07 i steinsfjorden (rart at jeg husker datoen forsatt :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

I fjor ble det lange tråde om dette og jeg valgte til slutt en "REGATTA FLYTEDRAKT MOD.211"

Hos http://www.maritim.no/ koster ca 1290,-

Med god tøy under så virket den knall bra.

Regatta er jo et meget kjent merke innen seiling og disse dressene har vist seg å virke meget bra både til seiling, fiske i møkka vær eller til isfiske.

Den er nå på høsten en fast del av det jeg tar med ut på tur...

Bilde10.jpg

Dressen er nå også testet på Røst. Den fungerer meget bra.

Vi hadde jo bra vær men har nå brukt den mye.

Vaskes i maskin på 2X40 grader og impregneres.

Har ikke blitt våt enda i den.

Så jeg står enda ved mitt ord om at denne er bra!

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ABU'dressen, og den har vert i bruk fra jannuar til nå.

Senest for to uker siden.

Den er vanntett, du fryser ikke i den hverken vinter eller sommer(?).

Du trenger ikke mye under i den kalde årstiden, men i den varme årstiden holder det med ei T-Shirt.

Kvaliteten virker meget bra.

Da jeg ikke har prøvd noen av de andre dressene vil jeg ikke annbefale den i forhold til noen av de andre.

Men for min egen del, et bra kjøp til kr 995,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Normark sin kjøpt hos Gjesting og den er bra den. Brukt på Røst både i fjor og i år. Eneste aberet er at den trekker litt vann. Mer enn jeg regnet med.. Blir våt i ræva hvis en sitter på noe våt underlag (og det blir det jo gjerne til når en er på båt på sjøen..) Er det da kaldt og dårlig vær blir man kald etter en tid. Skal se om litt impregnering hjelper. Masse lommer og god og varm ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i mer Eirik angående REGATTA FLYTEDRAKT, fikk min i år, man har fått brukt den en del. Sambo har maken, og han har svømt med sin. Det ble samtidig handlet 10 stk til et firma som bla bedriver havrafting, og de brukte tidligere overlevelsesdrakter til kundene. Nå har de gått over på disse dressene, og er svært fornøyde.

Forsiktig vask og reimprignering er nok viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Flytevest er ikke godkjent som redningsvest. Flytevest og redningsvest er 2 forskjellige ting. En flytevest er en hjelp for personer som kan å svømme i beskyttede farvann. Flytehjelpen er minimum 50N. En redningsvest har minimum 150N flytevene og skal i tillegg snu personer på ryggen og holde hodet over vann.

En typisk flytedress som brukes til fiske er også klassifisert som 50N. 50N flytevest eller flyteplagg er godkjent for bruk i småbat, så du behøver ikke være bekymret for bot. Hadde nok likevel gått for en automatisk oppblåsbar 150N redningsvest, da disse både er behaglige å bruke, samt vil kunne redde livet ditt hvis du etter et sammenstøt blir bevisstløs.

I kaldt vann når jeg fisker alene bruker jeg både flytedress og oppblåsbar redningsvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke redningsvest for å unngå bot, ABU dressen som er en 50N dress bra nok i følge loven. Men hvis målet er å overleve vil jeg anbefale en automatisk redningsvest i kaldt vann, når du fisker alene, ved høy hastighet osv[ :D ] I kaldt vann bør den automatiske rdningsvesten kombineres med en flytedress som reduserer nedkjølingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Maco

Er flytevester godkjente som redningsvester? Eller sakt åp en annen måte; kan man risikere bot fra politiet hvis man ikke har med en ordinær redningsvest i tillegg til flytevesten?

Flytedress er godkjent som flytevest i båt. Det er ikke påbudt med redningsvest, men flytevest. Altså seilvest holder. Og da holder også en flytedress. Men den gjør jo selvfølgelig ikke samme nytta som en redningsvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.