Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser i Tromsø


Atle I
 Share

Recommended Posts

Lyr tror jeg ikke du får her oppe. Torsk og sei er det derimot flust av. Hella er ikke så verst. Pass på å være der ved floovergangen, så skulle det gi brukbar fangst. Som Gabrielsen sier er det mest småsei. Ellers er det mange fine steder på yttersida av Kvaløya, som antakelig vil gi større utbytte. Kattfjord fra Lauklines til Vasstrand og Grøtfjord ut mot Tromvika skulle by på gode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Sei er heller ikke Kvalsundet å forakte. Der er det bra med strøm og mange gode plasser. I tillegg til Sei kan du der treffe på feite Steinbit og diverse flatfisker. Har selv fått Kveite der, men fra båt.

Var selv i Ramfjord i forrige uke, på Andersdal-siden tvers over for Olavsvern orlogsstasjon. Der går det stupbratt ned i fjorden. Fikk bøttevis med Torsk opp mot 5 kg, flere Sei og stor Kolje:)

Hvis du er sugen, kan du leie båt på Lauklines og Sommarøy (yttersiden av Kvaløya)for en forholdsvis billig penge(ca 600 pr dag). Sjekk utdisse sidene:

www.sommaroy-cruise.no og www.lauklines.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bil har du et hav av muligheter og hvis du leier båt er du sikret mye morro, men hvis du ikke har allverdens tid til rådighet bør du likevel ta hella, da slipper du å leite etter plasser.

Ganske langt utpå tuppen ligger en murrest, rett nedfor den går det et lite strømskille ti meter ut, kast i liten bue til venstre for dette og du er den mest effektive fiskeren der.

Skal du fiske med flue bør det være ganske store med noe hvitt i (ikke spør meg hvorfor, men de funket best) og skal du fiske med sluk bør du ha stingsild i rene farger (varierende hva som er best men som regel enten blank eller grønn). Og du bør absolutt ha noe halvtungt utstyr som du kan meite med, mye stort som går ganske nært land, seistrimler eller rekeklump er best, stor krok og stort agn, men regn med at de setter seg fast ganske ofte i tang, så du må ha dimensjon nok til å dra det løst.

Sjekk floa på forhånd, ca 2 timer før flo til en halvtime etter er 100tusen ganger bedre enn ellers

Og hvis du heller leiter rundt omkring så myldrer det av gode fiskeplasser, hvis du ikke har fått fisk i løpet av tre kast (i floperioden) står du på feil plass. Mot sommarøy ligger det masse fine nært veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

13.-14. januar neste år skal jeg på jobb i Tromsø, men regner med å være i byen minst 15. og 16. også for å fiske, kanskje ennå et par dager om det blir bra fiske. Vet det er en halv evighet til, men klarer ikke å la være å vente med å spørre.

Ser at Atle I fikk tips om noen gode plasser, disse er notert. Spørsmålet nå er hvordan fisket antas å være i Tromsø i midten av januar? Tviler på at det er så lett å finne en båt som går på havet eller på fjorden på denne tida, så det blir nok fiske fra land som er mest aktuelt. Mulighet for stor torsk nær land på denne tida? Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mørkt her i midten av januar. Egentlig bare litt skjømt midt på dagen. Ikke noe ordentlig dagslys. Hvis du er komfortabel med nattfiske skulle ikke det være noe problem. Men det kan være ganske surt vær på den tida av året. Kanskje en kai med belysning er tingen. Larseng, futrikelv og breivikeidet er det fergekaier innen 45 min. kjøring fra sentrum. Ellers er det fullt mulig å få stor fisk i tromsøysundet, så å si midt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbrakte 1 år på Olavsvern Orlogsstasjon i Ramsfjorden for et par år siden. Vi drog syke mengder stor torsk (4-10 kg) på 2 metersdyp et par km retning Tromsø. Tøft og kikkfiske så stor og så mye fisk som vi solgte til messa for 10 kr kiloen. Kom godt med til piker vin og sang[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Martinez og Danny! Er komfortabel med nattfiske vintertid, var selv på Trondenes Øvingsavdeling nord for Harstad i 10 måneder. Torsk på opptil 10kg på 2m dyp høres ut som en våt drøm, med store ambisjoner om torsk på 5+kg fluestang, gleder jeg meg allerede til Tromsøtur. Jeg poster på nytt når det nærmer seg, for å høre om noen er oppdatert på forholdene, og kanskje også vil være med og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I januar er det i tillegg som regel is på Ramfjord innenfor Olavsvern. Det tas en mengde stor fisk der hver vinter.

Et par kilometer herfra mot byen? Da er vi vel på Berg antar jeg Danny? Vet at det er mye strøm akkurat her da både tidevannet fra Balsfjorden og fra Malangen møtes her. Sikkert en god plass som jeg ikke har prøvd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berg kan stemme. Er ikke sikker på hva det heter. Er ikke max kjent.. Men var sandgrunner som gikk langt utover. Som du sier var det mye strøm. Skal også legges til at dette var på sommeren. Var lite fristende og begi seg ut på havet i mørketid og snøstorm med forsvarets slitende 14 fots jolle og ustabil dårlig motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.