Gå til innhold
Fiskersiden

Ny turbukse-hvilken?


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Ettersom flere familiemedlemmer har gått hen og blitt syke i jula har jeg fått litt peng til å handle julegave til meg selv. Jeg vurderer å kjøpe meg en skikkelig turbukse-kriteriene er vanntett og slitesterk.

De dyreste Gore-Tex buksene blir for dyre, men det finnes alternativer til 1300-1600 omtrent...

Noen som har tips, erfaringer å komme med? Her er noe av det jeg vurderer...

Norrøna:

http://platousport.com/butikk/produkt/505/...-paclite-bukse/

Hagløfs

http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=10574

Lurer også litt på bukser i Dermizax™ som bla Bergans har, er det bra saker? Er litt rimeligere enn GoreTex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på bukser i Dermizax™ som bla Bergans har, er det bra saker? Er litt rimeligere enn GoreTex...

Når det gjelder Dermizax, Goretex og andre "tex". Kan jeg opplyse deg om at det er liten forskjell. Goretex er Duponts merkenavn på PtFe, eller teflon som vi kjenner det som. Og det er i hovedsak den samme membranen i dem alle. Men det koster penger å bruke kjente merkenavn...

Har selv hatt en Dermizax jakke i noen år og den er jeg godt fornøyd. Men vil alikevel anbefale Harkila. Hvis du klarer å finne noe i din prisklasse da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilling fra nettet utgår da jeg må ha den før julaften.

Hvorfor?

Hadde det vært meg som fikk i oppdrag å kjøpe mine egne julegaver hadde jeg bestilt noe fra nett, printet ut bilde og vist frem til familien og takket pent.

Fortsatt er det mulig å få noe som er bestilt på nett frem før julaften, men det begynner å bli snaut med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi helsa til personen jeg handler "for" er svært dårlig og jeg vil ha noe å vise fysisk, ikke minst dersom personen feirer jul på sykehus eller sykehjem.

Harkila, hvem forhandler det merket?

Har Platou, G-sport, Sport1 og Sampson her i distriktet...

Forståelig det... men lån buksa til ThorEH og vis frem den da vel... ? :lol:

Det er G-Sport som har Harkila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv chevalier med chevlite (husker ikke pris) og bergans breheimen (1499). Den buksa jeg er allermest fornøyd med er chevalier buksa. Slitestyrken er helt vannvittigbra, og den er VANNTETT. Breheimen buksa bruker jeg sjeldnere fordi den blir jeg raskere kald i. Mitt tips til deg er å sjekke ut sykkel og sport g-sport i sentrum, de har chevalier og de hadde noe tilbud på noen bukser tidligere. Muligens kan jeg innom å sjekke det for deg etter jobb? Kanskje mx har noen rester av chevalier uksene inne også??

trodde forresten bergans anatomic var en skibukse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harkila var vel litt over mitt budsjett ja...

Bergans ligger vel "best" an foreløpig tror jeg

Jeg har brukt Bergans både til turer på Hardangervidden og på jakt. Så jeg føler meg sikker på at du gjør et godt kjøp her.

Dermizax kan på det tryggeste anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom flere familiemedlemmer har gått hen og blitt syke i jula har jeg fått litt peng til å handle julegave til meg selv. Jeg vurderer å kjøpe meg en skikkelig turbukse-kriteriene er vanntett og slitesterk.

De dyreste Gore-Tex buksene blir for dyre, men det finnes alternativer til 1300-1600 omtrent...

Noen som har tips, erfaringer å komme med? Her er noe av det jeg vurderer...

Norrøna:

http://platousport.com/butikk/produkt/505/...-paclite-bukse/

Hagløfs

http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=10574

Lurer også litt på bukser i Dermizax™ som bla Bergans har, er det bra saker? Er litt rimeligere enn GoreTex...

:blink: har nettopp kjøpt fenwick dress fra skitt fiske.helt fantastisk plagg.bare 1400 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på bukser i Dermizax™ som bla Bergans har, er det bra saker? Er litt rimeligere enn GoreTex...

Både kona og eg har Bergans Dermizax bukser og er me er svært godt fornøyd med dei. Både pusteegenkapene og vanntetthet er i toppklassen.

Ring og snakk med Even. Han har god peiling på desse buksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derminax systemet er nesten like godt som Gore-tex systemet.. Forskjellen ligger i slitestyrken på de forskjellige membrantypene,- Gore-tex har vist seg under langvarig levetid på den norske markedet å tilfredsstille de krav som forbrukere har iht kvalitet å slitestyrke.

Det skal sant sies at gore-tex plaggene er dyre, men de har mange unike egenskaper som er viktig i felten.

Lett, tørt, vindtett, delvis vanntett og slitesterkt. Gore-tex plaggene tørker også mye fortere enn andre plagg. ( Ikke gore-tex sko )

Dere må være obs på å kjøpe friluftsklær med microfiber,- Disse plaggene tåler ikke bålgnister o.l.

Alle de norske produsentene har ett bredt og solid utvalg i alle prisklasser. Norrøna og Bergans er veldig bra produkter.

Fjellreven og Herkila fra "søta bror" er heller ikke noe dårlig, men skulle jeg beveget meg utenfor landegrensene ville jeg nok også vurdert flere alternativer...

Patagonia o.l er også veldig bra..

Personlig så har jeg klatredressen til Norrøna og er veldig gått fornøyd med den.. Har også Finnskogen jaktdress, men den er jeg ikke fornøyd med.

Lykke til ! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint, men kan jo være andre som har nytte av det også.

Jeg har hatt Bergans og Norrøna sine produkter, samt tilsvarende fra Miltrade på test. Det vil da si de i "-tex" materiale som har vært innkjøpt i ulike kvanta til Forsvaret. Jeg har og vært borti en del andre fra Haglöfs, Varde, og diverse andre utenlandske produsenter.

Generelt så vil jeg påstå at Norrøna er mer slitesterk enn Bergans (ufattelig dårlig), mens Bergans sin er en mye mer behaglig bukse i bruk (og mer lydløs, ikke det at det har noe å si her)

Men skulle jeg velge av sånn type bukse, så er det ingen jeg har vært mer fornøyd med sånn overall når det gjelder løsninger, slitestyrke, pusting og tetthet enn Miltrade sin. MEN, når det er sagt, jeg velger Miltrade sin bomullsbukse dersom det er et alternativ når som helst (en oppgradert av forsvarets gamle OD-farga F1 bukse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt meg til Norrøna de siste 15 årene og har bare godord å si om de buksene.

Kjøpte meg ei Bergans med Derminax i danmark i vår, og den er verdt prisen, jeg betalte kr.945,- Danske.

Meget behagelig bukse, og jeg har vel til gode å bli våt :hailfs:

Simms er i overkant priset, har noe derfra også, meget bra kvalitet, men det koster skjorta(det gjelder å handle på rett plass).

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Gammel tråd dette, men begynner å bli ganske aktuell for meg.

Jeg har tenkt å kjøpe meg en bukse til fisketurer i marka, på sjøen, osv.. generelt friluftsliv.

De buksene som blir anbefalt lenger opp i tråden her, er de noe varme?

Merker at olabukse og regntøy ikke er så varmt i båt lengre hvertfall, og må ha noe bedre nå i høst.

Kan tenke meg en bukse som er slitesterk, varm, og tåler litt fukt og regn. Gjerne en med litt store lommer.

Alt av anbefalinger tas imot med stor takk. ca pris: 1000- 2000,-

Anbefalinger av en god jakke tas også imot, så har jeg noe å ønske meg til jul :angry2:

Brukte Scierra buksa idag og den var MEGET behagelig, fikk ikke testet vannmotstanden heldigvis men rapport kommer nok ganske snart-jeg bor på vestlandet liksom :)

Har det regnet noe siden sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.