Gå til innhold
Fiskersiden

Ønsker råd ang. kjøp av surf stang og snelle


bullfrog
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Nå som jula snart er her, regner jeg med å få en real julebonus og har da tenkt å svi av noen kroner på nytt fiskeutstyr. Først og fremst har jeg tenkt å kjøpe en ny surfstang og snelle. Har nå bare settet fra Lidl, som funker greit, men ett bedre sett hadde vært fint og uansett hadde det vært greit å ha 2 stenger ute under fisket.

Jeg har sett på ett alternativ og hvis noen av dere har kjennskap til dette utstyret vil jeg gjerne vite hva din vurdering av det er.

Stangen jeg sikler litt på er denne: "Mustad Viking Long Cast 16 fot 120-180gr"

http://www.skittfiske.no/handler.asp?actio...ategory&cid=131 (femte stangen fra toppen)

Den er dyr (og lang), men hvis den er verdt pengene er jeg villig til å spytte i såpass.

Snella jeg har tenkt på er denne: "Shimano Baitrunner Aero GTE 8000B"

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...b0c2374ba50c0a8

Tror dere dette er noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Snella jeg har tenkt på er denne: "Shimano Baitrunner Aero GTE 8000B"

Den snella er vel ikkje akkurat ei surfsnelle men det er likevel ei meget god snelle. Eg ville heller sett litt på dette settet:

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...b0c2374ba50c0a8

Dette er et bra sett til ein bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Nå som jula snart er her, regner jeg med å få en real julebonus og har da tenkt å svi av noen kroner på nytt fiskeutstyr. Først og fremst har jeg tenkt å kjøpe en ny surfstang og snelle. Har nå bare settet fra Lidl, som funker greit, men ett bedre sett hadde vært fint og uansett hadde det vært greit å ha 2 stenger ute under fisket.

Jeg har sett på ett alternativ og hvis noen av dere har kjennskap til dette utstyret vil jeg gjerne vite hva din vurdering av det er.

Stangen jeg sikler litt på er denne: "Mustad Viking Long Cast 16 fot 120-180gr"

http://www.skittfiske.no/handler.asp?actio...ategory&cid=131 (femte stangen fra toppen)

Den er dyr (og lang), men hvis den er verdt pengene er jeg villig til å spytte i såpass.

Snella jeg har tenkt på er denne: "Shimano Baitrunner Aero GTE 8000B"

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...b0c2374ba50c0a8

Tror dere dette er noe å satse på?

Har hørt bra ting om stanga og har vurdert den selv. Det skal være lettere å få lange kast med disse ekstra lange stengene. Snella er helt topp, men ville muligens gått for noe større, f.eks. Shimano Long Cast Baitrunner. Da snakker vi dog om ei dyrere snelle. Baardsen kan muligens gi deg et bra tilbud på stang + snelle, ring og spør etter Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut snella med Shimano Biomaster XTA 8000, Baitrunneren er altfor liten og lett til det fisket, og da spesielt sammen med den stanga du har der. Og om du skulle ha fått skikkelig bonus så dropper du Biomaster snella og hopper opp til Shimano PowerAero XT

linker :

Shimano Biomaster XTA 8000

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...b0c2374ba50c0a8

Shimano PowerAero XT

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...b0c2374ba50c0a8

Evt du kan sjekke ut denne :

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...hl=century+euro

kvalitet fra a til b i det settet der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med denne! Shimano biomaster XTA

Og denne! Shimano Nexave 425 BX Har også en teleskop-versjon av denne.

Hvis du sender mail til Baardsen så kan de helt sikkert være behjelpelig med andre kombinasjoner enn de de har i shopen! Har kun opplevd en fantastisk service fra dem, og prisene er gode!

Hvor stor er den Lidl-stanga? Jeg har ofte opplevd at jeg skulle ønske at jeg hadde med ei stang til lettere meite. Og har derfor sett meg ut denne. Mustad Viking Multi tip Match

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, tusen takk for raske og gode svar! :D

Fikk noe å tenke på jeg nå.. Noen av prisene var nok muligens litt i overkant høye, men konklusjonen er vel at stanga jeg tenkte på i alle fall er bra. En annen snelle blir det uansett da hvis jeg går for den stanga. Absolutt spennende alternativer dere kom med!

@Arild - Skal vurdere tilbudet ditt ettersom det enda ikke er solgt. Må regne litt på det å finne ut hvor mye jeg er villig til/har råd til å punge ut med først! :D Sender deg en PM senere!

Hadde først tenkt å bruke bare rundt 2000 på utstyret, men en blir jo alltid fristet til mer når en ser seg litt rundt...

Forøvrig er Lidl stanga 4,20m lang og beregnet for vekter mellom 80-200g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er Lidl stanga 4,20m lang og beregnet for vekter mellom 80-200g.

Jeg har merket nå etterhvert at jeg vil ha ei stang som er mer følsom enn surfstengene jeg har. Tenker da å bruke den spesielt til flyndrer, men også andre arter som ikke lager de største og kraftigste nappene.

Noe å tenke på, men har du ei vanlig haspelstang, så fungerer den også bra til det formålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket nå etterhvert at jeg vil ha ei stang som er mer følsom enn surfstengene jeg har. Tenker da å bruke den spesielt til flyndrer, men også andre arter som ikke lager de største og kraftigste nappene.

Noe å tenke på, men har du ei vanlig haspelstang, så fungerer den også bra til det formålet!

Sant det. Når det gjelder lidl-stanga, så tror jeg nok ikke det er noe å gå for hvis du er ute etter følsomhet.. Det er nesten slik at jeg har lurt på om det er fisk på når jeg har fått flyndrer på den stanga.. Når det gjelder svarthåene jeg har fått opp, har jeg aldri vært sikker før fisken var i lufta. Dette er også en medvirkende årsak til at jeg er ute etter nytt utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Når det gjelder lidl-stanga, så tror jeg nok ikke det er noe å gå for hvis du er ute etter følsomhet.. Det er nesten slik at jeg har lurt på om det er fisk på når jeg har fått flyndrer på den stanga.. Når det gjelder svarthåene jeg har fått opp, har jeg aldri vært sikker før fisken var i lufta. Dette er også en medvirkende årsak til at jeg er ute etter nytt utstyr!

Akkurat derfor jeg ønsker å kjøpe stanga fra Mustad. Min erfaring til nå er at fisken må være borti et par kilo før du kjenner noe spesielt til dem på surfstenger.

Jeg regner med at dette gjelder de fleste surfstengene, om ikke alle. Men det er det nok andre her inne som vet bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, tusen takk for raske og gode svar! :D

Fikk noe å tenke på jeg nå.. Noen av prisene var nok muligens litt i overkant høye, men konklusjonen er vel at stanga jeg tenkte på i alle fall er bra. En annen snelle blir det uansett da hvis jeg går for den stanga. Absolutt spennende alternativer dere kom med!

@Arild - Skal vurdere tilbudet ditt ettersom det enda ikke er solgt. Må regne litt på det å finne ut hvor mye jeg er villig til/har råd til å punge ut med først! ;) Sender deg en PM senere!

Hadde først tenkt å bruke bare rundt 2000 på utstyret, men en blir jo alltid fristet til mer når en ser seg litt rundt...

Forøvrig er Lidl stanga 4,20m lang og beregnet for vekter mellom 80-200g.

Hva med http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageloa...214&serieID=595 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dette gjelder de fleste surfstengene, om ikke alle. Men det er det nok andre her inne som vet bedre!

Det kommer vel ann på hvilken type surfstang mann bruker, de forskjellige Match stengene blir jo brukt til å fiske sypiker og hågjel/småflekka rødhai på langdistanse i konkuranser, så de må jo være litt følsomme dersom en skal oppdage at det er noe der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på hvilken type surfstang mann bruker, de forskjellige Match stengene blir jo brukt til å fiske sypiker og hågjel/småflekka rødhai på langdistanse i konkuranser, så de må jo være litt følsomme dersom en skal oppdage at det er noe der :D

Hva kjennetegner en surfstang? Hva er kravene for at man kan kalle ei stang for ei surfstang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En surf stang kan jo være alt fra en udelt 8fots amerikansk stang til typiske europeiske stenger på 12-17fot. Trur egentlig ikke man kan si noe annet enn at de må kunne kaste en vekt som er stor nok til at den blir liggende på bunnen, og denne må kunne kastes helt ut til der bølgene bryter(brenningen eller surf på engelsk?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på denne var i alle fall meget hyggelig! :D

Noen som har noen formening om kvaliteten sammenlignet med f.eks Shimano Biomaster XTA 8000 som ble foreslått tidligere?

Husk at toll kommer i tillegg!

En surf stang kan jo være alt fra en udelt 8fots amerikansk stang til typiske europeiske stenger på 12-17fot. Trur egentlig ikke man kan si noe annet enn at de må kunne kaste en vekt som er stor nok til at den blir liggende på bunnen, og denne må kunne kastes helt ut til der bølgene bryter(brenningen eller surf på engelsk?).

Det var en vid beskrivelse iallefall! ;)

Jeg har vel alltid tenkt på surfstang som en stang man kan dælje 150 gram bly, langt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at toll kommer i tillegg!

Jo forsåvidt riktig det, men i de fleste danske nettbutikker slipper norske kunder betale dansk moms på 25% (fordi vi ikke er medlem av EU), så da går det nesten opp i opp. Bortsett fra tollgebyret da, som jeg ikke aner hva er på for tiden.. Men må sjekke at butikken gjør dette før jeg ev. handler ja!

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfstang er et begrep funnet opp på 50-tallet av amerikanske sportsfiskere da de utviklet stenger for striped bass. Agna ble kasta ut i brenningene, men stengene måtte være kraftige nok til å kaste store agn og søkker som holdt agnet på bunn, og ikke minst kaste ut dit fisken var. Stengene var korte og kraftige, og selv i dag er de lengste ikke lengre enn 11-12 fot. De amerikanske stengene har stort sett kastevekter fra 3 til 10 oz.

Engelskmennene bruker ikke begrepet surf. På slutten av 60-tallet utviklet engelskmennene sine egne varianter som var lengre, 12 fot var den vanlige lengden. De kalte dem beachstenger, og kastevekten på disse var 4-8 oz. Disse ble brukt med store haspelsneller. Utover 70-tallet utviklet det seg rene kastekonkurranser etter at Ambassadeur kom på markedet med multisneller som kunne brukes, og stanglengden vokste opp til 13-14 fot på de lengste stengene, og Ambissene ble også tatt i bruk ved praktisk fiske. En beachstang har en kastevekt på minimum 4 oz, men de har også utviklet egne stenger for lettere fiske med agn som kalles bass rods eller estuary rods.

Det vokste også opp en kystmeitekultur med base i Italia på 80-tallet, og disse stengene er lange og smekre. De er gjerne 14-16 fot, teleskopiske og tar kastevekter opp til 120g og ment for haspel. Noe særlig mer er lite praktisk å bruke i Middelhavet da det ikke er noe særlig til brenninger der. Milo prøvde også å utvikle haspelstenger for engelsk fiske men med liten suksess.

På slutten av 90-tallet kom kystmeitebølgen til Japan, før hadde de brukt hyperkraftige, lange tradisjonelle stenger til Iso-fiske (fiske fra klipper etter digre fisk). Det ble da utviklet haspelstenger av Daiwa og Shimano etter europeisk modell, men med kraftigere klinger.

For et par-tre år siden så endelig engelskmennene fordelene med lange haspelstenger til enkelte oppgaver, og vi fikk den såkalte "Long rod invasion". Dette kan også tilskrives kastemiljøet, Shakespeare lanserte vel de første lange stengene etter at landslaget i casting hadde tapt for Spania i VM for lag.

Hva som er en surfstang er derfor en vanskelig definisjon, men jeg vil velge å kalle alle stenger som er spesielt laget for agnfiske i sjøen for en surfstang innen den norske definisjonen.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppsumert Havengel! Det kan jo bare for morro skyld nevnes at engelskmennene nesten alltid maser om hvordan bunn stanga skal brukes til. Hovedsakelig skiller de stengene inn i to klasser, en til "ruff ground"(hard variert bunn) og en til "clean ground"(myk flat bunn).Det

virker som den kommende trend i GB er at stenger til multiplikator også blir 15-16fot,godt mulig jeg tar feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.