Gå til innhold
Fiskersiden

Ønsker råd ang. kjøp av surf stang og snelle


bullfrog
 Share

Recommended Posts

Tips til snelle: Okuma Oryx. Jeg tror det er flere sneller igjen etter salget Skitt Fiske hadde tidligere i høst.

Vet ikke forskjellen på Oryx (Skittfiske.no) og Axeon (Lystfisk.dk), men prisen på Oryxen (se link) sier meg at det ikke er noen voldsom forskjell hvertfall. Axeon har en god del kulelagre, i det minste.

Det skal nevnes at jeg ikke har prøvd noen av snellene, men vet at blant annet Lars Henrik (Hermy) har den snella. Regner med at han kommer innom etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry, klarer ikke å dy meg:

Baitrunnerfunksjon er helt unødvendig. Er stort sett bare vi nordmenn som bruker det til surf. Å skru til bremsen tar bare et øyeblikk og gir neppe tapt fisk.

Har ikke tid til å legge ut mer om det nå, men kan forklare nærmere hvis det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, klarer ikke å dy meg:

Baitrunnerfunksjon er helt unødvendig. Er stort sett bare vi nordmenn som bruker det til surf. Å skru til bremsen tar bare et øyeblikk og gir neppe tapt fisk.

Har ikke tid til å legge ut mer om det nå, men kan forklare nærmere hvis det er interesse for det.

Ja ,gjerne.Ta det når du får tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvendighet var vel ikke saken heller Geir, men fordel.

:P

Det er ikke nødvendig med elektronisk nappvarsler heller, en bjelle på stanga fungerer det også. Eller rett og slett bare følge med på stanga hele tiden, eventuelt "våkne" av at stang og tripod deiser i bakken.

Fordel og hva man selv foretrekker.

Jeg foretrekker baitrunnerfunksjonen og jeg bryr meg filla om surfere/meitere i andre land ikke ser den samme fordelen med det slik jeg gjør.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye baitrunnersystemet på surfsneller som Shimano har, er vel ikke noen baitrunner. Det er jo en dobbel frontbrems. Genialt er det, og bedre får man det ikke. At det er en fordel å ha en slik på snella vil jeg ikke si mot, er fan av denne løsningen selv. Imidlertid er det ikke store forskjellen fra en snelle med en slik forbrems som en vanlig. Forskjellen er hvor mye du må skru på bremserattet fra løs spole til stram nok til kast eller tilslag. På de fleste dedikerte surfsneller er det imidlertid så kort vandring mellom løs og tilstrammet snelle at det ikke er noe praktisk problem.

Tradisjonelle baitrunnere er imidlertid både vanskeligere å stille og mer usikre i bruk enn å bare bruke en surfsnelle med frontbrems, og her ville jeg foretrukket ren frontbrems ni av ti ganger. Grunnen til dette er at i motsetning til et vann kan strømforhold i sjøen, vind og vær gjøre at man konstant må stramme opp snøret. Med en baitrunnerhendel er dette flere operasjoner; innsveiving med utløsing av baitrunneren, stramme bremsen, sveive inn slakk og slå over hendelen. Med en frontbrems vil dette gjøres ved å ganske enkelt stramme bremsen en smule og sveive inn slakken. Man kan gi tilslag like raskt og enkelt som med en baitrunner ved ganske enkelt å holde på spolen mens tilslaget gis. Hvis fisken er stor kan den bremses med hånda til den roer seg såpass at man får skrudd til bremsen. Man har også usikkerheten med at man enten har glemt å slå på baitrunneren eller at den henger seg opp på grunn av saltinntrengning. Dette har jeg har opplevd et par ganger. Stengene ble heldigvis berget i siste liten i begge tilfellene. Har derimot ikke hatt dette problemet med vanlige sneller. Dette skulle vel gi en forklaring på hvorfor baitrunnere aldri har tatt av til surffiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.Med eller uten baitrunner ser ut til å bli vanskelig.@Havengel.Takk for innspill :) Det ser ut som de fleste er for ,så jeg tror jeg må gå i tenkeboksen.Argumentene dine veier dog tungt.Mulig jeg ser en slags gimmick i det med baitrunner og kystmeite.Men som sagt jeg er forholdsvis grønn på det feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg her og maser igjen, men nå har jeg nesten :lol: tatt en avgjørelse. Virker som det blir dette settet:

Shimano Beastmaster SURF/ Shimano Biomaster XTA 8000

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...cf1ee37d3543f92

Eneste potensielle skjær i sjøen er lengden på stanga. Er det noen som vet om denne stanga er tredelt eller todelt? Må nesten være todelt hvis det skal være aktuelt ettersom jeg helst vil ha plass til stanga inne i den lille bilen min.. Glemte å spørre om det i mailen til baardsen og regner med de har "gått for dagen" nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg her og maser igjen, men nå har jeg nesten :lol: tatt en avgjørelse. Virker som det blir dette settet:

Shimano Beastmaster SURF/ Shimano Biomaster XTA 8000

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...cf1ee37d3543f92

Eneste potensielle skjær i sjøen er lengden på stanga. Er det noen som vet om denne stanga er tredelt eller todelt? Må nesten være todelt hvis det skal være aktuelt ettersom jeg helst vil ha plass til stanga inne i den lille bilen min.. Glemte å spørre om det i mailen til baardsen og regner med de har "gått for dagen" nå..

Tredelt. Blir så liten og nett atte. Ikke noe problem det.

Kjempesett. bare å kjøpe med en gang.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tipset trond. Prøvde bly, men her må det noe mer drastisk til. Begynner nesten å lure på om noe er galt her.. 2 pers måtte bruke all makt for å få delene fra hverandre igjen. :P

Sitter her med blemmer i hendene nå..

Slik det ser ut nå er det ikke noen fare for at stangdelene går av midt i ett kast i alle fall! Noen andre tips folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.