Gå til innhold
Fiskersiden

Kastetrening på kontoret


moby
 Share

Recommended Posts

Tviler på at det finnes en fluestang laget for innendørs kastetrening m/ snøre og hele pakka. Men et alternativ er å feste en gjenstand med litt vekt nederst på en pinne, og feste en ring øverst på pinnen. Så henger du opp en vannrett tråd lengde i passende høyde, og trer tråden inn i ringen. så er det bare å kaste i vei (ved at man via tråden fører "stanga" fram og tilbake). På den måten lærer man seg visstnok gode kaste vaner. Og siden tråden holder pinnen stabil så blir bevegelsene ganske like "the real thing".

Dette er noe jeg har blitt fortalt, og har aldri prøvd selv.. høres kanskje litt desperat ut [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Dette er noe jeg har blitt fortalt, og har aldri prøvd selv.. høres kanskje litt desperat ut [ :D ]

Ikke så desperat men det hadde vært kult å ha en miniatyr fluestang hengende på veggen eller på skrivebordet som en kunne ta fram ved høve[8D]

Vet jo at det feks finnes kontorsett for golf så hvorfor ikke ei fluestang til kontorbruk.... Kanskje var dette en ide til et nytt produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg har kommet innendørs fluefiske var i gullfiskbollen.... 3 kampfisker: 1 hann og 2 hunn og masse vegitasjon i en bolle. En ministang på 20 cm og den tyneste fortommen jeg fant. Videre en mikro tørflue, med avklippet krok. Og vips så er man igang.

Ikke mye kastetrening i dette, men det lindrer den verste abstinensen.

[ :D ][ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ellers anbefales vintertrening for de med abstinenser i svømmebasseng...på bunnen...

Det gir akkurat den "motstanden" på kastearmene som du trenger for å innøve akselerasjonen i bevegelsene, og motvirker således rykk.

Husk snorkel, og svømmebriller. Jeg gjorde dette i mange år jeg, og har ikke tatt nevneverdig sssssskade av det.

Synkesnøre en fordel.

Jan.[|)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Alt mann trenger på kontoret er dermed en stoor vanntank, badebuske (streng tatt ikke nødvendig) og dykkerutstyr. Det skulle la seg ordne hvis man snakker med verneombudet. Tillerettelegging på arbeidsplassen kalles det.

[ :D ][ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke bare stangtuppen(funker best med todelte eller tre delte stenger) med et løst fluesnøre til[:0][ :D ]

Har faktisk fisket med bare stangtuppen en gang, fungerte greit!

Testet ut dette første gang under kastetrening, først stangtuppen så bare med fluesnøret i hånda!!! Kalrte å kaste 4-5m med bare hånda!!!

Er du desperat nok så funker det meste[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse Vangen, eller muligens Kjell Vangen laget en slik stang som tidligere stod i butikken til Lasse. Kjell hadde vistnok kastet en skaeptabel lengde med den. Den var påmontert en mini fluesnelle og et fluesnøre som passet til.

Tror forøvrig opplegget beskrevet av Ole M øverst er det som vil gi best uttelling sånn teknikkmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good Morning Jan.[ :) ][ :D ]

Sånn stang må vi kjøpe oss, 5 av de.

Jeg bandt fluer med Roman Moser fra Østerrike en gang og etter vi var ferdig så viste han meg hvordan han kastet med ei flueline med bare neven, fytt i katta han dro ut noen meter ja. Har prøvd det sjæl og klarte noen metet, gøy var det.

Lykke til med kursene Jan, har hørt og lest om mange fornøyde kunder, stå på gutter.

Skal prøve å ta en tur på vårparten så kan vi gå for det "Real Big One"[ :D ]

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gaute

Joan Wulff selger en sånn stang. Man kan sikkert lage noe sånt selv også.

http://www.royalwulff.com/educational.html

Tenker jeg prøver å lage en ala Wulff.Kanskje setter jeg på en nøkkelring fluesnelle som den her : http://www.grandesfluefiske.no/bilder/fisk...iverse/ftnr.jpg

Problemet blir vel å finne riktig snøre, kanskje polyleader eller flettet ulltråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.