Gå til innhold
Fiskersiden

Konkurransen 2007


 Share

Recommended Posts

Til neste år vil konkurransen fortsette i samme sporet, med en "stor" endring- antallet tellende fisk blir maks 10-satt ned fra 15. Dette gjøres av flere grunner, bla mindre arbeid med registrering og ønske om jevnere konkurranse.

Vi ønsker innspill på grunnvekter som må endres pga nye norgesrekorder så vi slipper lete disse opp selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Max 10 fisk? Blir hardt å bikke 1000 poeng da...

Rødnebb og rognkall må i hvert fall hives ut av lista!

Nye norgesrekorder og fluerekorder anno 2006:

Ferskvann:

Nipigget stingsild 0,0008 Ole-Håkon Heier, Ås Solbergelva 28.07.2006

Saltvann:

Bergnebb 0,126 Svein J. Hellevik, Nyborg Bergen 25.08.2006

Lange 39,52 Jörgen Larsson, Sverige Frøya 04.05.2006

Leirkutling 0,0027 Vilhelm L. Skilhagen, Namsos Jøa 30.07.2006

Lysing 11,8 Hans-Jürgen Kopf, Tyskland Fuglsetfjorden 29.05.2006

Sandflyndre 1,192 Joost Lommelaars, Stord Stord 01.04.2006

Skjellbrosme 1,43 Oskar Andersson, Sverige Frøya 04.10.2006

Strømsild 0,154 Geir Sundet, Tønsberg Sandebukta 02.04.2006

Tangkutling 0,0017 Tom Ole Holth, Oslo Namsos 30.07.2006

Tangkvabbe 0,0598 Rudolf Svensen, Hundvåg Hundvåg 09.07.2006

Ferskvann, flue:

Gjedde 13,95 Arne Chr. Aasbø, Råholt Nitelva 17.05.2006

Saltvann, flue:

Blåstål 0,535 Ola Gismervik, Kopervik Karmøy 05.10.2006

EDIT: Jevnere konkurranse blir jo artigere det, men det stiller mindre krav til allsidighet å ha med 10 og ikke 15 arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett alternativ for å opprettholde allsidigheten kunne jo vært att en kan ha maks 7 fisker fra saltvann\ferskvann, og derfor må fiske både i sjøen og i ferskvann for å hevde seg.

Næh-folk får velge selv. Tror noe slikt ville utelukket endel. Man hevder seg uansett ikke uten å være både dyktig og ha evne til å variere fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med 10 er at flere har muligheten til å hevde seg og konkurransen blir attraktiv for flere. Samtidig må det drøyere fisk til for å komme i toppen. Grunnen er at det i grunn er svært få som fyller ut kvoten med 15 forskjellige slag i innmeldingene i løpet av året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødnebb eller blåstål, rognkjeks eller rognkall, verre er det ikke, de må ikke hives ut :)

Det tross alt den tyngste rekorden som teller.

Just precis hva jeg mente med å "hive de ut", at f.eks. både blåstål og rødnebb er samme art, men blåstål vil alltid bli størst, på samme måte med rognkjeks og rognkall.

Godt poeng hvis de færreste fyller opp kvoten på 15 arter, tror jeg meldte inn 18 selv ila året, og fiska tross alt ganske variert i år. Blir forhåpentligvis både jevnere i toppen og flere påmeldte neste år med nye regler og hyppigere oppdateringer, gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det kommer snart full info ang konkurransen 2007, men det viktigste står her allerede-det blir 10 innmeldte fisk pr. deltaker.

Noen av grunnvektene blir endret, stort sett fordi det er ny n.rekord på de.

Videre vil vi presisere regelverket litt mer, og vil i stor grad følge reglene til norgesrekordene hva angår utstyr/antall kroker. Dette for at brukerne skal slippe å ha masse forskjellige regler å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virket svært fornuftig jeg... lykke til alle mann og kanskje jeg slenger inn noen fisker selv...

Synes dette virket svært fornuftig jeg...Eneste endringen jeg kan foreslå i tillegg er å kutte ut det tullet med at man skal få mer poeng på fluefanget fisk. lykke til alle mann og kanskje jeg slenger inn noen fisker selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at det kan lønne seg å bruke flue, særlig i saltvann. Men flere av n.rek på flue-saltvann har økt kraftig siste årene, så denne fordelen blir mindre og mindre-f.eks blåstålen til Ola i 2006.

Uansett er det bare et allsidig fiske kombinert med innsats og en LITEN porsjon flaks som kan sikre topplassering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstevekt fortsatt 300g samt at grunnvektene ikke er helt ferdigdiskutert grunnet noen justeringer i tillegg til nye rekorder...

søren! nå må jeg få fløyfisk over 300g..... :D:lol::D

gleder meg til årets sesong, fjordåret er jeg kjempefornøyd med, borset fra at det var langt i mellom oppdateringene (har forståelse for det) :D

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spørsmål om reglene:

"b. Fisken skal tas på sportsfiskeredskap som pilkestikke, stang, snelle og snøre. Fiskeutstyret skal ikke forlates under fisket. "

Hva menes med dette, hvor går grensen på om utstyret er forlatt eller ikke ?

formuleringen i følgende: "Fisken skal tas på sportsfiskeredskap som pilkestikke, stang, snelle og snøre"

Kan det tolkes som at håndholdt / båtmontert snelle og snøre kan benyttes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen går på det som er vanlig fornuft-man skal kunne oppfatte napp og være på stangen innen rimelig tid. Ståsnøre ute om natten teller f.eks ikke.

Båtmontert snelle (juksahjul) godtas vel ikke i konkurranser såvidt jeg vet, og heller ikke her. Dersom man av helsemessige årsaker har problemer med å bruke stang skal vi ikke være vanskelige men sportsfiske er i utgangspunktet fiske med håndholdt stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.