Gå til innhold
Fiskersiden

Konkurransen 2007


 Share

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Forsåvidt sant det. Skal begynne å ringe på hos folk som kan bevitne fangsten min når eg fisker alene. Noe eg vel gjør omtrent 90 prosent av turene. :lol:

Kim: Espen gjorde dette for noen dager siden faktisk så da blir det neste runde for den :)

KArleif:Espen retter opp poengene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er oppdaterte regler og grunnvekter klare her:

https://www.fiskersiden.no/content/view/419/105/

Vi har etter endel diskusjon blitt enige om å senke grunnvektene på noen arter.

Endringene er ikke store men såpass at vi håper det gir økt motivasjon.

Kveite- 50kg

Torsk-30kg

Laks-25kg

Berggylt-2.5kg

ørret/sjøørret -10kg

Abbor-2.5kg

Karuss-2.25kg

Piggvar 10kg

Havabbor-5.0kg

Lyr-10kg

Håkjerring-400kg

Dersom noen ser på grunnvektene og reagerer på noe vennligst gi beskjed, fort gjort å taste feil eller glemme noe når man sitter med hele listen foran seg.

Grunnvekten på ørret er ikke korrigert til 10kg ser jeg.

Det betyr at Karl Johan Sæth skal ha noen poenger til for sin ørret.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Innmeldt fisk: https://www.fiskersiden.no/content/view/429/30/

Topp 10:

1 Sverre Magnus Selbach 640,9 
2 Jan Hinriksson 623,1 
3 Stein Johannessen 559,3 
4 Arve Åsnes 556,1 
5 Karleif Tunheim 552,6 
6 Irvin Kilde 544,8 
7 Øystein Davidsen 458,7 
8 Karl Inge Stumo 310,9 
9 Sigurd Davidsen 248,4 
10 Kenneth Christensen 243,9 

Det tetner seg til i toppen som man ser og det er nå flere som har "gått i taket" på 10 innmedlte fisk og dermed må til med å melde inn fisk med flere poeng enn den dårligste de har på listen så høsten kan bli en tid for en hard innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at kloskategrunnvekta fremdeles er over 7 kg, kan ikke denne blir endra før 2008? Var det ikke i fjor den ble sletta?

Ser også att Karl Inge har fått poeng for både blåstål og rødnebb. Kan ikke desse slås sammen til neste år? Bør også vurdere å ha en egen handicapklasse sånt att ThorE kan bli med igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødnebb og blåstål er med som 2 arter i år, men med samme grunnvekt, dvs blåstål-vektene. Rødnebb tas nok ut neste år.

En annen ting som jeg håper forsvinner neste år er at fluefangster skal ha sin egen rangering.

I mine øyne så henger det ikke på greip at karper på noen hekto skal få 150 poeng.

Mens en meitet karpe på 10kg kun gir 100 poeng.

Størst fisk uansett metode bør rule.

Dette er ikke ment som kritikk mot de som fisker taktisk, men mot reglene.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tankeinnspill til Stein. Konkurransen er konstruert på en måte som oppfordrer til allsidig fiske slik at man må fiske etter en rekke fiskeslag for å hevde seg, men det kan også være nyttig å være allsidig med tanke på metode og konkurransen oppfordrer forsåvidt til det også. Altså igrunn en konkurranse i å være landets mest allsidige fisker. Mulig det ikke burde vært slik og vi tar derfor selvsagt i mot innspill.

F.eks så vant jo Sverre i fjor og han er verken redd for å ta i en fluestang, satse knallhardt på ekstremdyp med store agn eller sjenert over å stalke mort. Allsidighet må til - de fleste får flere morsomme fiskeøyeblikk gjennom nettopp det på sikt.

Forøvrig gjenspeiler vel poengene ut fra grunnvekt på flue/alltackle bare hvor enkelt det er å få en fisk av en gitt størrelse. En stor karpe på flue er nok vesentlig vanskeligere å få enn en stor karpe på f.eks boilie og gir følgelig mer poeng og trolig også en større glede over å få til noe som i utgangspunktet er vanskeligere. Det kan jo være at ikke alle oppfater det slik likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt så er eg enig med både Espen og Stein her. Har ingen problemer med å skjønne tankegangen til Espen. Sånn som konkurransen er nå, appellerer den til flere fiskere enn hvis fluedelen hadde blitt fjerna. Noen synst sikkert ikke att det er rettferdig, men det er nå mulig for dei fleste å fiske med flue også..

Nå snakker eg for min egen del, men for å hevde seg i en sånn konkurranse som dette, må en være litt taktisk. Fluefisket karpe har eg tenkt på i flere år, og når sjansen bød seg, gjorde eg ett forsøk. Karpene i det vannet eg og Sverre fisket i er ikke akkuratt vanskelige å få på flue, så der fikk vi noen billige poeng. Egentlig har eg satt opp ei liste med 6 arter som det ikke bør være noen sak å få 70 poeng, eller mer på flue, men tiden har dessverre ikke strukket til. Nå som eg har fått litt bedre tid igjen, er det antageligvis for sent for dei fleste. Muligens med ett par unntak. Eg digger konkurranser, og når konkurransereglene er sånn som dei er, har eg valgt å heller ta utfordringen med å fiske litt taktisk. Hvis dette været som er nå, kan det faktisk være att eg tester fluestanga allerde i ettermiddag :wacko:

For å kommentere det Stein skriver. Eg hadde også helst sett att fluedelen hadde forsvunnet, selv om det sannsynligvis gir meg en fordel overfor flere andre i konkurransen. Dette har eg vel også sagt flere ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tankeinnspill til Stein. Konkurransen er konstruert på en måte som oppfordrer til allsidig fiske slik at man må fiske etter en rekke fiskeslag for å hevde seg, men det kan også være nyttig å være allsidig med tanke på metode og konkurransen oppfordrer forsåvidt til det også. Altså igrunn en konkurranse i å være landets mest allsidige fisker. Mulig det ikke burde vært slik og vi tar derfor selvsagt i mot innspill.

F.eks så vant jo Sverre i fjor og han er verken redd for å ta i en fluestang, satse knallhardt på ekstremdyp med store agn eller sjenert over å stalke mort. Allsidighet må til - de fleste får flere morsomme fiskeøyeblikk gjennom nettopp det på sikt.

Forøvrig gjenspeiler vel poengene ut fra grunnvekt på flue/alltackle bare hvor enkelt det er å få en fisk av en gitt størrelse. En stor karpe på flue er nok vesentlig vanskeligere å få enn en stor karpe på f.eks boilie og gir følgelig mer poeng og trolig også en større glede over å få til noe som i utgangspunktet er vanskeligere. Det kan jo være at ikke alle oppfater det slik likevel...

At Sverre er en meget allsidig fisker er det ingen som helst tvil om. Den gutten er bare helt rå. :wacko:

Bare så det er sagt engang til det er overhode ikke ment som kritikk av SMS og Karleif. De følger reglene og har konkurranseinstinkt. :blush:

Når det gjelder allsidighet så ligger utfordringen for meg i å velge beste metode uansett art. Det er ikke interessant for meg å bruke tid på å få feks suter på flue eller spinner. Selv om jeg skjønner at andre kan synes det er utfordrende.

Andre arter feks harr, sik, ha, sø, makrell, horngjel er jo mer typiske fluearter selv om også andre metoder vil fungere godt. Så min innvending går på at en metode blir gitt et fortrinn fremfor andre metoder.

Det er jo bare et innspill fra min side, og jeg kommer til å fiske og delta i konkurranser uansett resultat.

Konkurranser er bare med på å trigge fiskeinteressen litt ekstra. Det viktigste er jo at fiske er svinaktig gøy. :lol:

Stein

Endret av stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt enig med deg Stein, også fordi jeg selv ikke tenker like konkurransetaktisk som Sverre og Karleif :)

Bare spør: er det noe grunn til at rekorder som er endret i år ikke skal få konsekvens for grunnvektene før neste år? (bare meg som er dårlig taper siden jeg mister masse poeng pga denne regelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør: er det noe grunn til at rekorder som er endret i år ikke skal få konsekvens for grunnvektene før neste år? (bare meg som er dårlig taper siden jeg mister masse poeng pga denne regelen)

Jepp - kan jo ikke forandre konkurransereglene underveis. Desverre kan man kanskje si i dette tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.