Gå til innhold
Fiskersiden

Thats the story of my life, 2006


Triturus
 Share

Recommended Posts

Nå som året virkelig nærmer seg slutten, tenkte jeg det passet bra med en liten oppsummering fra min side.

Året startet som vanlig med isfisketurer i Trondheimsområdet. Ettersom vi ikke gadd å kjøre timesvis fra byen, konsentrerte vi oss om nærområdet. Hestsjøen var en av vanna som det (på papiret) kunne være pen fisk i. Merk; kun på papiret:

Bilde%2520007%252C%2520ny.jpg

Ikke akkurat steikefisk.

Etter 5-6 isfisketurer til potensielle gode vann, med crappy resultat, fant vi ut at dette gidder vi ikke mer. Vi drar ned til sjøen og prøver havsøringarna istede. Det viste seg at bynære kystområder gir langt bedre uttelling enn bynære innsjøer. Tidvis bra bett på Byneset:

sj%25C3%25B8aure%25206.jpg

Arve med Gaulaørret på 2,8 kg.

Vinter ble til vår og påsken bød på hjemlige herjinger med sluk og flue langs Vestfoldkysten. I alt 31 ørreter ble landet i løpet av påsken, hvorav 20 over minstemålet.

Bilde%2520002.jpg

Dette var størstemann, 2100 gram veide den, drillet mellom drivende isflak og rurbelagte uteliggere i en båthavn i liten storm.

Tilbake i storbyen, og mens løvet spretter drister vi oss frempå med fluestanga i håp om å få en av monsterørretene som rapporteres om i et lokalt vann. Her har fiskeforeninga og kommunen brukt alt av midler til å sette ut tusenvis av ørret i tre knøttsmå vann i Bymarka. Blant disse skulle det være hele 7 års gamle fisker. Jommen sa jeg smør:

Bilde%2520003.jpg

Ikke 7-somrig, men knapt 1-somrig. I alt dro vi opp 20-30 talls av disse på et par turer.

I midten av mai bar det hjem igjen på en fiskerettet langhelg rett før eksamen. Akersvannet skal til pers, i håp om å finne kameratene til 7,5 kg's gjørsen jeg fikk i fjor.

En rask agnfiskeøkt gir raskt et knippe karpefisker:

Picture%2520004%252C%2520ny.jpg

Første run viser seg være en gjedde:

Bilde%2520012%252C%2520ny.jpg

5,9 veide denne.

Gjørsfiske var tregt, men klarte tilslutt å lure opp denne:

Picture%2520013%252C%2520ny.jpg

1,3 veide småtassen.

Da eksamenstiden var over ble det langhelg på Smøla. Bortsett fra at det blåste hatter og halm, var det en fin tur, med OK fiske. Ble endel ørreter oppimot 6-7 hg.

Bilde%2520004%252C%2520ny.jpg

God og feit, men full av parasitter.

I slutten av juni bar det til Finnmark, på besøk til en samisk kompis. Var lovet både laksefiske og viddeguiding, så forventingene var høye. Første tur gikk til Iesjohka, en liten sideelv i Tanavassdraget. Laks ble det ikke, men trøstepremien ble en sprek 1,3 kg sjøørret på flue.

Bilde%2520005%252C%2520ny.jpg

Deretter bar det opp på den sagnomsuste Finnmarksvidda. Kort fortalt, den virkelige storfisken uteble, men fikk da lurt opp noen smukke fisker.

Bilde%2520015.jpg

950 gram veide denne, tatt i et grunt myrvann som het Dabmutjauri, som så treffende er oversatt til Ørretvannet.

Røyer ble det også, disse ville bare ha små kobberfarga spinnere, alt annet var fånyttes.

Bilde%2520025.jpg

750 gram.

Bilde%2520026.jpg

680 gram.

At det er mye gjedde på Finnmarksvidda fikk vi bekreftet, da vi håvet opp et 20 talls av arten i et stort grunt vann over tregrensa. Her ble dog turens største ørret tatt, 1350 gram veide den.

Vel hjemme til sol og sommer, fikk jeg sneket inn noen turer til ei elv i nærområdet. Her ble det både stor vederbuk og brasme.

Bilde%2520007.jpg

Brasme på 1900 gram, på mark og maiskombo.

Bilde%2520005.jpg

Vederbuk på 1600 gram, også på mark/mais.

Til og med på hytta til svigers, fikk jeg lurt inn litt fisking. Sto opp med sola og pisket på vakende sjøøret.

Bilde%2520002.jpg

Største rett i underkant av kiloen.

Etter rykter om gromørret på Hardangervidda, meldte lysten seg til et besøk vestover. Etpar telefoner med Arve (chironomus) senere, bar det over fjellet. Igjen, kort fortalt, storørreten uteble, men FOR en naturopplevelse. Fiskemessig ble resultatet 15 ørret, mellom 0 og 1 kg.

Bilde%2520019.jpg

Bilde%2520022.jpg

DSC00005.JPG

DSC00003.JPG

Rett før skolestart, var det tid for årets Femundtur. Denne gangen skulle vi padle/dra kanoen opp Røa og inn mot svenskegrensa. Det var et blodslit - for å si det mildt, men når vi kom oss oppover i terrenget, forbi Roasten-området, var det bare kosepadling. Fisket ble også bedre jo nærmere Sverige vi kom...

Bilde%2520128.jpg

Ørret fra Storrundhåen, på 1150 gram.

Bilde%2520159.jpg

Kveld over Femund.

Høsten kom, eller det vil si, den kom vel aldri. Været var varmt langt ut i november, så vi var hyppige besøkere av nære kystområder. Ved Børsaområdet dukket det opp det ene og det andre ut over høsten.

Bilde%2520022.jpg

Lange

Bilde%2520009%252C%2520liten.jpg

Ukjent type blekkulf

Picture%2520017%252C%2520liten.jpg

Hågjel

Bilde%2520058.jpg

Paddetorsk

"Hemligbrygga" leverte også sakene sine i desember.

Picture%2520010.jpg

Hvitting på 1750 gram

Picture%2520015.jpg

1750 gram denne også

Nidelva ble også utprøvd, og på første lakegutsing kom denne opp.

Lotatur%2520008%252C%2520krympet.jpg

1650 gram

I november dro vi til Åfjorden på hyttetur, og hyttetur er fisketur. Her fant vi en dyp terskelfjord som vi håpet skjulte noe spennende. Og det gjorde den.

Bilde%2520223.jpg

Mikro-kloskate

Bilde%2520229.jpg

Gapeflyndrer

Det var vel det viktigste. Fikk mye tid til fiske i 2006, og har ingen planer om å kutte ned i 2007. Skal bruke mer av fisketiden på kystmeite, det er sikkert.

Benytter anledningen til å takke alle her på fiskersiden, for inspirasjon og gode råd!

Godt nyttår alle sammen!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig artig å se at kystmeite i Trondheimsområdet er blitt så populært. Dere drar imponerende mange arter og bra størrelser på mange av de. Meget bra til distriktet å være. Håper jeg kan lese rapporter fra fiske i Børsa, Skarnsundet, Orkdalen, Rissa, Byneset og mer lakegutsing i Nidelva til neste år. Det varmer en gammel eksil-reserve-trønders hjerte.

Skitt fiske og et riktig godt nytt år.

PS: Paddetorsk og blekkulf på børsa.... hvordan i alle dager? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der var eg tilbake på nett! Endelig.

Når du presenterar rapporten din på denne måten, så ser jo året ut til å ha vore endå betre enn eg kunne koma på! Mykje bra fangstar, og me ser fram til mykje bra fangstar til neste år òg.

PS! Vær klar på trappa 08.01.07, klokka 17.00. Ta med matpakke, agn og godt humør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.