Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddeagn - sild vs. laue/mort


kjs
 Share

Recommended Posts

Har stort sett tenkt at laue/mort er å foretrekke som gjeddeagn, men etter å ha hatt suksess med sild som "nødagn" (jf. innlegget "Glomma-gjedde 114cm") gjorde jeg et lite eksperiment i går:

Fiska med to stenger, den ene med passlige biter med sild, den andre vekselsvis med laue og mort. Resultatet var ganske entydig: To gjedder (4,8kg og 6,5kg) på sild, ikke et eneste napp på laue/mort. Spørsmålet er: Er det noen andre som har lignende erfaringer? Eller er det (som så mye annet) mer eller mindre tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatte eksperimentet i går: Denne gangen med tre stenger, 1 med laue, 1 med mort og 1 med sild. Sildestanga var plassert i midten, og siden det er smalt der jeg fiska burde den derfor være minst tilgjengelig. Resultatet denne gangen var ikke fullt så entydig; 1 fisk på hver stang, og ingen flere hugg på noen. Vektmessig fordelte det seg slik:

Laue - 9,0kg

Sild - 6,6kg

Mort - 5,9kg

Hoika: Silda jeg brukte var vanlig, litt stor sild. Siden den var litt stor delte jeg den i 3-4 passelige biter (halestykke, hodestykke og midtstykke delt på langs).

Har forresten hatt veldig bra gjeddefiske med forholdsvis høy gjennomsnittsvekt de tre siste gangene jeg har vært ute (samme sted i Glomma alle tre gangene), eller hva sier dere om denne statistikken:

26.5: 1 gjedde (114cm - manglet vekt) + 4 runs med tildels stor fisk

28.5: 2 gjedder (4,8kg og 6,5kg)

30.5: 3 gjedder (9,0kg, 6,6kg og 5,9kg)

Hvor er smågjeddene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv for det meste mort og sik som agn til gjedde. Det har blitt 87 gjedder på meite i år der tilfeldigvis de tre største har tatt på mort.

Bra fangster kjs. Har du lengden på den på 9kg? Da kan du jo sammenligne med den på 114cm som du ikke fikk veid! Ellers så er kanskje den på 6,5kg og den på 6,6kg samme fisk hvis det er akkurat samme sted? Får mange gjedder omigjen på mine egne plasser. (Kjenner vel snart alle i elva der jeg fisker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig siste del av eksperimentet ble gjennomført i går (ser ut som gjeddefisket har roet seg litt, så jeg skal la godplassen hvile litt før jeg prøver igjen):

Vi var to stykker og fisket med 4 stenger - 1 med sild, 2 med laue og 1 med mort. Silda leverte nok en gang, så jeg fikk hilse på en av mine gjeddebekjentskaper fra tidligere turer (9,0kg-en), ellers var det helt dødt.

Gjeddeagn-eksperimentet kan dermed oppsummeres slik etter 3 turer der jeg hver gang har fisket med 1 stang agnet med biter av sild og vekselsvis 1, 2 og 3 stenger med laue/mort (da regner jeg ikke med den første turen da det også var silda som leverte):

Sild: 4 gjedder (4,8kg, 6,5kg, 6,6kg, 9,0kg)

Mort: 1 gjedde (5,9kg)

Laue: 1 gjedde (9,0kg)

Det er forøvrig, som det fremgår av oversikten, en fare for at to av fiskene går igjen flere ganger her, men min konklusjon blir uansett at sild er et mer en ok gjeddeagn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukta er nok til dels oljebasert på såpass feit fisk, men alt tyder på at den sprer seg mer enn godt nok også i kaldt vann. Ikke minst ser vi dette under havfiske på store dyp (hvor vannet er kaldt året rundt), der agn av feite arter gjerne feier gølvet med andre agn. Blod, innvoller og diverse andre mer vannbaserte kroppsvæsker fra agnfisken siver ut åkke som. Det er bare å slippe en sildefilet eller makrellfilet utfor båtripa. Plenty av ting som siver ut der. Det er dermed ikke slik at hele greia størkner til en lukket klump.

Vet ærlig talt ikke i hvor stor grad Øyerngjeddene gomler kreps på høstparten (har aldri sløyd dem, kommer vel neppe til å gjøre det heller), men de eter vel det som finnes. Nr. 1 vil uansett alltid være å lokalisere fisken, nr. to å fiske med varer de vil ha, nr. tre får man gjort lite med, nemlig dagsformen til fisken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krepsepest i Glomma, så det blir lite med kreps på gjeddene. Men de spiser mye hork og mini mort som det står tett av på bunnen på høsten. Vi har flere ganger hatt gjedder på 10kg+ som det har svømt halv levende og levende hork og mini mort ut av kjeften på. Leste også en artikkel fra Sverige en gang der tankforsøk med gjedde og gjørs viste at gjedda spiste hork, gjørsen spiste abbor og at de delte litt på morten som svømte rundt. Det er ofte mye lettere for rovfiskene å fange mat som står å trykker på bunnen, enn de som stadig svømmer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte den til 103cm den ene gangen og 104 cm den andre gangen, så la oss si 103,5 (den var temmelig feit). Har tatt bilder av den med et gammelt digitalkamera som jeg håper å få lastet over bare jeg finner en kabel som gjør det mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.