Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken monoline er å foretrekke


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Legger i dette øyeblikk på mono på mine 2 sneller beregna for kystmeite. den ene er en 6500C Rocket, og den andre en Daiwa SL30SH.

Har lagt på Siglon V Tough 0.43 (bruddstyrke 17kg). Noen erfaringer med denne lina? Andre liner som er å foretrekke, og hva er evt din favorittline til litt kraftigere fiske med mono?

Kom med erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Superwhite er mitt førstevalg av mono sene, mer slitesterk og lite minne skal du lete verden rundt etter...

Er muligens vanskelig å fa fatt på/ gått ut av salg?

Av monosene til lettspinn er det Spiderline det går i, seig,slitesterk og langtkastende.

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite erfaring til multisneller,men til haspel går det mest i Berkley Big Game eller (Ron Thompson Ultra Max, Okuma Platinum) trur dette er samme sene bare selges under forskjellig navn. Fordelen med begge er at de er billige,leveres i store spoler og krøller ikke under knyting. Har brukt mange andre typer,men er mest fornøydmed disse. Synes ikke det finnes noen sammenheng mellom dyr mono og god mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn Super Long Distance Surf er den jeg bruker, etter tips fra bl.a SeaAngler, og ikke minst JanseH. Han brukte denne lina på sine multisneller. Ser av bilder at også Gone_Fishing bruker denne lina på sine multisneller. Billig er den også!

https://www.veals.co.uk/acatalog/Nylon.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn Super Long Distance Surf er den jeg bruker, etter tips fra bl.a SeaAngler, og ikke minst JanseH. Han brukte denne lina på sine multisneller. Ser av bilder at også Gone_Fishing bruker denne lina på sine multisneller. Billig er den også!

https://www.veals.co.uk/acatalog/Nylon.html

Bruker den samme og den fungerer veldig bra, bortsett fra at den ryker latterlig lett når jeg bruker enkelte knuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den samme og den fungerer veldig bra, bortsett fra at den ryker latterlig lett når jeg bruker enkelte knuter.

Har jeg ikke merket... men tror eneste knuten jeg har brukt på den er den taperte sjokkfortommen mot den med albright... Og det er vel strengt tatt eneste knuten man trenger ? For det er vel ingenting som går direkte i hovedsena til dette fisket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På WSF-forumet leser jeg ofte at mange bruker Red Ice, som Jan nevner. Den dagen jeg tar motet til meg, og bestiller fra England, kommer jeg sannsynligvis til å teste dette snøret. På mine to surfsneller (Rocket Chrome 6500 & Bando 6500) har jeg lagt på henholdsvis Big Game 0.38mm og Penn Super Long Distance Surf 0.33mm.

Penn-snøret kjøpte jeg faktisk av Thor Eivind i forkant av Saltstraumturen i fjor. Mulig det blir litt tynt til mer hardcore-fiske. Har ennå ikke gitt Berkley-snøret noen tester ennå, da jeg kun har drevet med kastetrening på jorder, strender osv, men jeg hiver langt med det. Gleder meg til å sjekke slitasje- og bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Penn SLD Surf, Siglon V, Sufix XL Strong og Varivas Sport i diametre fra 0,35 til 0,45 på mine multisneller. Kan anbefale alle disse til bruk på multisneller.

Siglon i 0,43 som du har lagt på, er et meget godt valg til tyngre fiske.

Trodde du var haspelmann?? Sjøl har jeg alltid brukt multisneller, men har i det siste brukt haspel i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var haspelmann?? Sjøl har jeg alltid brukt multisneller, men har i det siste brukt haspel i større grad.

Greit å ha litt forskjellig. Blir mer og mer tilfreds med multiplikatorsneller til det tyngre kystmeitet. Trur ikke multifilament er det beste å bruke når jeg skal fiske på en av plassene der kanten er drøy. 20meter fra land stuper det 180meter på knappe 40meter. Noe seier meg at multisnøret hadde fått juling her, eller hva Rønsingen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye Berkley Trilene & Biggame rent generelt, men har i det siste brukt Penn SLD Surf og Sufix XL Strong. Favorittsena så langt er imidlertid Daiwa Infinity Duo, er for tida på jakt etter et sted jeg kan få tak i mer av den, ender vel med en Ebay-bestilling tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest fornøyd med Sufix Tritanium, har som Jan sier brukt Ultima Red Ice en del i det siste, og har ikke noe å utsette på denne heller, Henry Gilbey anbefaler jo også denne til havålfiske.

Den nye Penn Super Long Distance Surf, som Thor anbefaler er såvidt eg har skjønt ut fra hva Neil MacAllow har postet på wsf egentlig Sufix tritanium II (eller +), har vel littegrann lavere bruddstyrke i forhold til diameteren en den vanlige tritaniumen, men skal vel være enda bedre til å motstå slitasje.

edit: tror Penn begynnte å bruke Sufix i 2006, vet ikke hvilken produsent de brukte før, men det gamle sld surf snøret til Penn synest eg blei for stivt.

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn Super Long Distance Surf er den jeg bruker, etter tips fra bl.a SeaAngler, og ikke minst JanseH. Han brukte denne lina på sine multisneller. Ser av bilder at også Gone_Fishing bruker denne lina på sine multisneller. Billig er den også!

https://www.veals.co.uk/acatalog/Nylon.html

Hvor tykk sene bør jeg velge til surfstanga, uten at det går for mye utover kastelengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tykk sene bør jeg velge til surfstanga, uten at det går for mye utover kastelengden?

Det kommer vel noe an på både stang/snelle, og bunnforhold der du fisker, bruker sjøl 0,50 på to Penn 535 GS sneller til fiske der det er dypt/mye stein, har også en Penn 525 Mag Extra der eg bruker 0,40.

Det vanlige i England er vel mye å bruke 0,35 til "clean ground" og 0,50 eller mer til "rough ground".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel noe an på både stang/snelle, og bunnforhold der du fisker, bruker sjøl 0,50 på to Penn 535 GS sneller til fiske der det er dypt/mye stein, har også en Penn 525 Mag Extra der eg bruker 0,40.

Det vanlige i England er vel mye å bruke 0,35 til "clean ground" og 0,50 eller mer til "rough ground".

Synes 0,50 høres mye ut. bruker ei shimano biomaster 8000 xta, og fisker egentlig på ganske variert bunn. får kanskje fylle opp en spole med tykt, og en med noe tynnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha litt forskjellig. Blir mer og mer tilfreds med multiplikatorsneller til det tyngre kystmeitet. Trur ikke multifilament er det beste å bruke når jeg skal fiske på en av plassene der kanten er drøy. 20meter fra land stuper det 180meter på knappe 40meter. Noe seier meg at multisnøret hadde fått juling her, eller hva Rønsingen? :)

Er vel en fare for det ja. Har vel lagt igjen en kilometer eller to med multi rundt på dypvanskaiene her.... problemet er ikke at jeg sliter noe særlig oftere med multi en hva f.eks Erling gjør med mono. Det som er forskjellen er at jeg sliter mye oftere langt inn på snøret pga. kanter, mens Erling stort sett sliter i skøyten mellom shock fortom og hovedline. Men så bruker jo han en halvtime med sveiving før han er sikker på om det er fisk eller bunn han har kontakt med :lol: mens jeg kjenner de minste napp... så det er fordeler og ulemper med begge deler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svært dårlige erfaringer med Siglon. Har hatt problemer med knutene, noen ganger blir de sterke andre ganger glir de opp. Har mistet to pene ørreter på knuter som har glidd opp på Siglon. Den ene var 4,3kg, en av de andre fiskerne fikk en fisk med min sluk i kjeften et kvarter senere. Tatt i betraktning av at dette er de to eneste storørretene jeg har mistet pga knuten og jeg har brukt Siglon i mindre enn 1% av storørretturene blir ikke dette noen god statistikk for Siglon. Tror noe av problemet kom av at jeg laget for kompleks knute, en enklere knute ville sannsynligvis fungert bedre. Dette ligger noen år tilbake i tid så sena kan være endret, men jeg tar ikke sjansen på å sjekke om den har blitt bedre.

Har brukt Stroft GTM de siste årene, sena har perfekt stivhet til multiplikatorfiske, er sterk og tåler slitasje mot steiner bra. De fleste av fiskekameratene mine har også gått over til denne sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter erfaring fra karpefiske vil jeg påstå at ingen sene slår Soft Steel i slitasjestyrket. Stekket er kanskje litt lenger enn ønskelig, men mener fortsatt dette er en ener av monosener.

Nuvel... jeg har jo noen soft steel som jeg bruker på en baitrunner, og kan ICKE si at de takler saltvann særlig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.