Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken monoline er å foretrekke


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

ABR er den nyeste av de, samme som GTM men med økt slitasje styrke. ABR står vel for noe som "abrasion resistance". Syns forøvrig Stroft GTM/ABR er noe av det beste på markedet fra vanlig haspelbruk til fortommer til fluefiske etc.

STROFT® GTM is produced using a multi-level tempering (heat-treatment) process to remove material stresses formed during extrusion, cooling, and drawing.

Simultaneously, silicon and PTFE (a type of fluorocarbon) molecules are diffused into the surface to increase tensile strength and maintain suppleness. The extensive development behind this process yielded a product declared the overall best fishing line by a German body similar to Underwriter's Laboratory in North America. STROFT® GTM is the monofilament of choice for most fishing conditions.

STROFT® ABR, the company's latest product, has increased abrasion resistance while maintaining the high strength characteristics of GTM.

This remarkable result is achieved by tempering the monofilament under a high pressure. The pressure compresses the surface layer, producing a monofilament resistant to UV rays, scratches and coiling. Furthermore, the process improves wet tensile stress by reducing water adsorption. Clearly, STROFT® ABR is the monofilament line for anglers concerned about losing fish to weakened nylon as a result of rubbing against rough surfaces like rocks or piers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har i det siste brukt Daiwa Sensor 20lbs på snellene mine, og jeg er strålende fornøyd. Ekstremt lite strekk, og tåler masse, samtidig som jeg syns at den forlater snella veldig bra.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med å investere i kystmeiteutstyr. Kommer til å kjøpe en CT Mag Elite. Er generellt best fornøyd med Stroft GTM til multiplikator, men er usikker på hva jeg skal prøve til dette bruket, spesiellt nå som det går mot vinteren. Synes Stroft er litt for stiv når det er kaldt.

Big Game 0,35 er en mulighet, denne er jo mye mykere enn Stroften, rimelig er den også. Eller er 0,38 et bedre alternativ for en nybegynner?

Er det noen som har erfaring med Sufix XL Strong? Ser at Larvik Fiskesport har den på bulkspoler til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med å investere i kystmeiteutstyr. Kommer til å kjøpe en CT Mag Elite. Er generellt best fornøyd med Stroft GTM til multiplikator, men er usikker på hva jeg skal prøve til dette bruket, spesiellt nå som det går mot vinteren. Synes Stroft er litt for stiv når det er kaldt.

Big Game 0,35 er en mulighet, denne er jo mye mykere enn Stroften, rimelig er den også. Eller er 0,38 et bedre alternativ for en nybegynner?

Er det noen som har erfaring med Sufix XL Strong? Ser at Larvik Fiskesport har den på bulkspoler til en grei pris.

Har stort sett gått over til den når jeg bruker mono. Myk og fin å knyte, grei bruddstyrke og syns den tåler bra med slitasje. Bruker fra ca 0.20- 0.60. Tykkeste til fortommer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med å investere i kystmeiteutstyr. Kommer til å kjøpe en CT Mag Elite. Er generellt best fornøyd med Stroft GTM til multiplikator, men er usikker på hva jeg skal prøve til dette bruket, spesiellt nå som det går mot vinteren. Synes Stroft er litt for stiv når det er kaldt.

Big Game 0,35 er en mulighet, denne er jo mye mykere enn Stroften, rimelig er den også. Eller er 0,38 et bedre alternativ for en nybegynner?

Er det noen som har erfaring med Sufix XL Strong? Ser at Larvik Fiskesport har den på bulkspoler til en grei pris.

Hvorfor bruke mono... jeg har hatt mono på mine Ambisser frem til nå. Men siste dagene har jeg testa ut multisnøre og dette har under testkasting fungert så knirkefritt at det er ingen vei tilbake. Og det at jeg nå bruker multisnøre på dem gjør at jeg nok også kommer til å bruke dem MYE mer, da det er ett sant helsikke å fiske med mono på lange distanser! Det er jo helt mongo å både oppdage napp og gi tilslag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men nå er vel dette en 535 uten så mye "hjelp" mtp magneter og kastebremser.

Det bør sies at jeg er uerfaren med multisnelle, men etter at jeg begynte å kaste med disse snellene til surffiske så har jeg ikke hatt ett eneste skjærereir som jeg ikke har fikset på under 10 sekunder og uten kutteredskaper... Og det har blitt noen hundre kast.. en del av dem over 100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men nå er vel dette en 535 uten så mye "hjelp" mtp magneter og kastebremser.

Det bør sies at jeg er uerfaren med multisnelle, men etter at jeg begynte å kaste med disse snellene til surffiske så har jeg ikke hatt ett eneste skjærereir som jeg ikke har fikset på under 10 sekunder og uten kutteredskaper... Og det har blitt noen hundre kast.. en del av dem over 100 meter.

Årsaken til fuglereiret til Erling var at sena hadde tvinnet seg rundt toppringen... Slikt kan skje.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morroklumpen :blink:

Som du vet, jadda skjønner du tøyser med meg, så brukte jeg nok sirkelkrok før du slutta i barneskolen :blink:

Men det er langt fra altid jeg bruker sirkelkrok, og det er en grunn til at vi bruker multisnøre på haspesnellene.. det er overlegent på lange distanser :D

He he! :)

Som du sikkert har fått med deg, kjører jeg med multisneller, mono og sirkelkrok til det dypvannsfisket her, og jeg har aldri hatt noen spesielle vansker med å oppdage napp. Det kan jo ha noe med at jeg fisker med pulley, og spenner da opp stengene ganske mye så ethvert lite støt kontakt med agnet gir vibrasjoner i stangtuppen, og nappvarslerne knepper litt. Det er ganske forståelig at multisnøre er overlegent til hvertfall meitefiske, men jeg har ingen problemer med å kroke en fisk langt ute og langt nede.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk påspolt 0.28 PP, var veldig skeptisk til så tynt snøre.. Men det var det eneste de hadde inne, så vi måtte jo prøve. Jeg var veldig skeptisk under prøvekastinga og teita til kastebremsen maks (9 av 9).. men hadde alt nesten av på slutten (3 av 9) og det gikk langt og helt fint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.