Gå til innhold
Fiskersiden

Juhu!! Isfiskesesongen er igang!


rug
 Share

Recommended Posts

15 cm med stålis er nok til å lokke en pyse som meg utpå...

Go-stol, Sorel-sko, ull fra innerst til ytterst, kaffe, pipe momyshka (eller hvor dan det staves) og HVIT maggot...

Hvilken idiot fant på å lage røde maggot, de biter ikke fisken på når jeg bruker dem.

Ca 5 kg abbor (fra 100 til 300 gram) på to turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er sinnsykt deilig, men jeg er alltid 100% sikker på isen....Vi prøveborret det første hullet bare en meter fra land.

Og så borret vi oss jevnt utover, men den var rimelig konstant 15 cm, altså 199% trygg.

Filetere abbor går i en fei. Viktige redskaper er en god smal og skarp filetkniv, ei saks (til å sløye fisken med) og en tang til å holde i skinnet når jeg fileterer. Jeg klarer vel å få til 1 kg skinn og beinfri filet av 3 kg fisk....

Hvis jeg har tid koker jeg fiskebuljong på restene, men det giddet jeg ikke i romjula.

Høres ut som fine turer på isen. Jeg tør aldri, og foretrekker kystmeite i åpne råker, men tiden får vise om det endrer seg.

Antar du jobber med å filetere abbor enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor tilberedes i to varianter.

Den late variantn er filetering, da kaster en desverre mye god mat.

---------------------------------------------

Lat variant:

Filetene ristes i mel, salt og pepper og stekes i godt smør. Serveres med rømmeagurksalat a la naboen.

Den beste varianten er litt slitsom da jeg bruker drøye 15 min på pr fisk på å fjerne skjellene:

-----------------------------------------

Sprek variant:

Fjern all innmat, hinner, blodrand o.l fra buken.

Fjern gjeller, tunge men la selve hodet og halefinne sitte på.

Skrap av ALLE skjellene. Tuppen på en skarp kniv er best etter min erfaring, men jeg er mottakelig for tips.

Fjerning av skjellene er lettest på nyfisket abbor, frossen og opptint fisk er umulig.

Gni hele fisken, innside som utside inn med olivenolje.

Grill fisken hel, helst over trekull, vær forsiktig slik at skinnet holder seg mest mulig uskadd.

De beste fiskebitene sitter i hodeenden..Særlig er forlengelsen av ryggfiletene innover på toppen av hodet gode....Også kjøttet rundt de fremre brystfinnene er gode.

Server med sitronbåter, ovnsstekte poteter og tzatsiki.

Ovnsstekte potitter:

Del en egnet potet (ikke mandel, ringerike o.l mel-aktige potitter) i ca 8 båter.....Gni disse inn med olivenolje, salt og grovmalt pepper. Legg i ett lag i ildfast form/ langpanne sammen med en del limebåter..stek på 225 grader i 45-60 min....Potetene er ferdige når de er begynt å bli krispy og brune (litt tørre liksom)

Tzatsiki finner dere oppskrifter på selv.

Men jeg anbefaler CremeFraishe heller enn youghurt....Og PS: Klem så mye vann som mulig ut av agurken....

-------------------------------------------------

håper det blir is her på vestlandet i løpet av vinteren, kjenner suget hver gang jeg leser isfiskerapporter..... :)

hvordan tilbereder du abboren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er småørret..

I den grad uttynningsfiske er nødvendig er ørret på 5-15 cm meget god mat.

Sløy fisk, fjern gjeller og innvoller. La hode og finner sitte på.

Ha MYE! olje i en stekepanne, ca 1 cm.....Varm den opp til passende temperatur, kok småtassene i olje.

Spis hode, finner bein og det hele.

B)

mmmmm! takker! da har jeg noe som skal prøves på middagsbordet fremover. har ikke abbor her, men nok av andre arter som smaker godt :)

goe greier Rug, dette kan du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er småørret..

I den grad uttynningsfiske er nødvendig er ørret på 5-15 cm meget god mat.

Sløy fisk, fjern gjeller og innvoller. La hode og finner sitte på.

Ha MYE! olje i en stekepanne, ca 1 cm.....Varm den opp til passende temperatur, kok småtassene i olje.

Spis hode, finner bein og det hele.

B)

jupp! det har jeg prøvd! kan anbefales :) ellers går småørreten her for det meste i varmrøyken. er så heldig at guttungen elsker fisk, så da blir det fisk to ganger i uka her. greit å kunne variere, og få gode tips fra andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, en gammel abborkjempe som deg Rug må jo kjenne til et tradisjonsredskap som en "flasar" (Lokal Ringeriksdialekt)

Lages altså av et håndtak av tre og en ølkork (Den gamle typen som sitter på glassflasker) Korken skrus fast med en flathodet skrue i trehåndtaket og det er altså den ruglete skarpe kanten på korken som benyttes til å Flasse av skjellene på abboren.

Funker som fy, men anbefales å holde fisken under vann fordi det spruter skjell rundt om som ville nøkken.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, en gammel abborkjempe som deg Rug må jo kjenne til et tradisjonsredskap som en "flasar" (Lokal Ringeriksdialekt)

Lages altså av et håndtak av tre og en ølkork (Den gamle typen som sitter på glassflasker) Korken skrus fast med en flathodet skrue i trehåndtaket og det er altså den ruglete skarpe kanten på korken som benyttes til å Flasse av skjellene på abboren.

Funker som fy, men anbefales å holde fisken under vann fordi det spruter skjell rundt om som ville nøkken.

;)

Ennå enklere å kjøpe en ferdig en på Ikea for den ringe sum av 15 kr :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA? Dit drar jeg bare når jeg blir tvunget og truet med trusler av værste sort!!!

Abborkjempe? Hehe...Hadde du spurt meg om hva Abbor var for 6 år siden så hadde jeg sagt at det var en "ufesk" som burde vært utryddet og erstattet med edel ørret...

Galskap! Abbor er MYE bedre matfisk enn ørret, og så er den jo hysterisk morsom å fiske! Jeg gleder meg stort hver gang en tass på 100 gram napper i momyshkaen, og når jeg detter innom en 300 grams, da danser jeg krigsdans på isen mens bikkja ser rart på meg.

Gleder meg alleredet til helga og atter en utåfrysetur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg medfører ditt forslag et besøk i mannens helvete; IKEA :D Phy Phanden!!! :D

Problemet er jo att de flest menn drar dit med kjerringene sine :D,

og da sier det seg selv att det tar tid :P

Bare å gjøre følgende:Vær der når de åpner.Gå til informasjonen og få krysset av på butikk-kartet hvor varen du skal ha ligger.Gå rett bort og hent den og så rett til kassa.

Tror jeg var ute av sjappa på Slependen (med ett cd skap) ca. 10 minutter etter att de åpna dørene på morran.

Men er man den typen mannfolk som liker å kikke på stearinlys,dynetrekk o.l så tar det selvfølgelig mye lengre tid.

Og da er Ikea ett helvete :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man den typen mannfolk som liker å kikke på stearinlys,dynetrekk o.l så tar det selvfølgelig mye lengre tid.
Det er jo også noen som liker å titte på damene som titter på stearinlys,dynetrekk o.l Har faktisk hørt om en som dro til IKEA for å sjekke damer. Tror ikke det gikk så bra, damene er jo ikke akkurat i gyte-modus når de er der :D Selv om de ser ivrige og livlige ut.

Har også hørt om -( ja, nå tror dere jeg kjenner masse gærninger, men dette er folk jeg har hørt om) folk som reiser dit for å spise middag. Altså ikke for å handle, ikke for å titte på damer som titter på stearinlys,dynetrekk o.l , men kun for å spise en bedre middag. :D

Nå er jo kjøttbollene der litt gode da :P

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dettan var en isfisketråd, ikke en tråd for de med IKEA-fetish....

Men, kjøttkakene er GOE!!! Særlig den ekstra store porsjonen...

Samboeren pleier å lokke meg med til IKEA med lovnad om :D

........nå nå....

ikke noe kofferttanker nå.......

KJØTTKAKER!!!

Vi som har rundet 25 år vet jo at det beste i livet er.....nettopp!!!! God mat!!! Intet overgår det å fylle påsan!

Det er jo også noen som liker å titte på damene som titter på stearinlys,dynetrekk o.l Har faktisk hørt om en som dro til IKEA for å sjekke damer. Tror ikke det gikk så bra, damene er jo ikke akkurat i gyte-modus når de er der :D Selv om de ser ivrige og livlige ut.

Har også hørt om -( ja, nå tror dere jeg kjenner masse gærninger, men dette er folk jeg har hørt om) folk som reiser dit for å spise middag. Altså ikke for å handle, ikke for å titte på damer som titter på stearinlys,dynetrekk o.l , men kun for å spise en bedre middag. :D

Nå er jo kjøttbollene der litt gode da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at mat er noe av det viktigste i livet :D

Og ang abbor og ørret som matfisk, så synes jeg små abbor er mye bedre enn små ørret, mens stor ørret er mye bedre enn stor abbor. Stor ørret er også bedre eller like god som små abbor, mens stor abbor er omtent lik som små ørret. Mellomstor ørret er litt bedre enn mellomstor abbor, mens mellomstor abbor er litt bedre enn liten ørret og ikke like god som stor ørret.

Også har det jo også litt å si hvor fisken er fisket og tidspunkt på året.

:D

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym;

Tømme ryggen gjør en etter et godt måltid...

Tømme påsan er noe heeeelt annet.

Tråden min er så avsporet atte.....så samma det.

Jeg har forøvrig kjøpt varpestikke til samboeren i tillegg til den gamle stikka hun har, så nå kan hun kose seg med to stikker. Kanskje blir det mer på henne da. Og blir det mer på henne blir det mer på meg, av fiske det er!

Nå tror jeg vi har forskjellig oppfattning av hva begrepet "Tømme Påsan" betyr rug.

:)

EDIT: Beklager å ha sporet av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.