Gå til innhold
Fiskersiden

30 eller 16


fiskeguten
 Share

Recommended Posts

Har fått tidenes julegave av samboeren da hun sa til meg at jeg bestille meg den snella jeg ville, å jeg har jo ikke gjort a den! nnet enn å sikle på Shimano Tiagra i et år nå, så blir det :)

Men da lurer jeg på om jeg skal bestille 16 eller 30? ser på baardsen at det bare er 100 kroner i prisforskjell! Jeg vil ha en stor å god snelle til all-round bruk for store dybder etter lange/kveite/brosme osv!

Noen anbefalinger? å fortsatt godt nytt fiskeår!

Endret av fiskeguten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiagra 30 veier litt mer, er mer volumiøs og tar godt over 1000 m multisene. Veier nærmere 2 kg med multi på i våt tilstand, og er derfor tung til aktivt fiske. Komplementerer bra en stang i 50-80 lb. Passer til det aller tyngste av fiske her; stor håbrann, håkjerring, storkveita på 100+ og til ekstremt dypt fiske på 500m + eller steder hvor strømmen er slik at man bruker et par kilo søkke.

Str 16 tar rundt 6-700 m 0,35 multi, ca 800 m 0,25, og passer til normalt havfiske ned til 4-500m med kilossøkker. Komplementerer en stang i 30-50 lb, og passer til vanlig fiske etter bånnfisk som lage, brosme og kveite. Vekta er rundt 1,5 kg med våt multi og passer derfor bedre når du står og holder stanga og fisker aktivt. Dette er den du kommer til å bruke mest. Anbefaler derfor denne som allroundsnelle hvis du ikke har en i samme str fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiagra 30 veier litt mer, er mer volumiøs og tar godt over 1000 m multisene. Veier nærmere 2 kg med multi på i våt tilstand, og er derfor tung til aktivt fiske. Komplementerer bra en stang i 50-80 lb. Passer til det aller tyngste av fiske her; stor håbrann, håkjerring, storkveita på 100+ og til ekstremt dypt fiske på 500m + eller steder hvor strømmen er slik at man bruker et par kilo søkke.

Str 16 tar rundt 6-700 m 0,35 multi, ca 800 m 0,25, og passer til normalt havfiske ned til 4-500m med kilossøkker. Komplementerer en stang i 30-50 lb, og passer til vanlig fiske etter bånnfisk som lage, brosme og kveite. Vekta er rundt 1,5 kg med våt multi og passer derfor bedre når du står og holder stanga og fisker aktivt. Dette er den du kommer til å bruke mest. Anbefaler derfor denne som allroundsnelle hvis du ikke har en i samme str fra før.

Takk for meget utfyllende og godt svar, har en Shimano TLD 2 30lb fra før, men likte ikke denne snellen til aktivt all-round fiske, kommer til å bruke den til mere contrari fiske tror jeg, bestilte meg nå nettopp Tiagra16 fra baardsen, så nå er det bare å glede seg til Posten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.