Gå til innhold
Fiskersiden

Småflekket gøtsing


Triturus
 Share

Recommended Posts

Artsjegere har vel til enhver tid en spesiell art man går å tenker ekstra mye på, jeg har gått å tenkt på småflekka rødhai noen uker nå.

Da er det så fint at jeg er hjemme på juleferie og en isfri Sandebukt ligger 20 minutter unna.

Så fort promillen sank etter nyttårfeiringa var jeg på plass på den tidligere omtalte rødhaispoten, i håp om å få hilse på Rusty eller Otto eller noen av vennene deres.


Dag 1, 1. januar:

Satt fra kl 16 til kl 03, fisket med pulleyer agnet med sild/sild-og-rekekombo. Jeg fikk fisk, men dessverre ingen hai. 1 sypike, 5 torsk og 13 hvittinger ga nok action til å holde meg på alerten hele kvelden. Hadde innbytterpuls under hver eneste kjøring, men opp av det tefarga vannet kom det bare "ufisk".


Ett lyspunkt var det dog, et slimete sådan.

Bilde+03.jpg

Håpet på at slimål er en av de artene som kommer "av seg selv" før eller siden, og det stemte heldigvis.



Dag 2, 2. januar:

Hva skal man med ferie hvis man ikke kan fiske i de!? Med nytt mot rigget jeg meg til på nytt i 15 tiden. Denne gangen 2-300 meter bortenfor gårsdagens plass. Her var det litt dypere, ca 35-40 meter.

Fisk ble det idag også, men igjen, bare beinfisk. Denne gangen var det 1 sandflyndre, 3 torsk og 6 hvitting som hold meg på tå hev gjennom kvelden. Det hadde riktignok sin pris, for jeg tror jeg pådro meg belastningsskade i venstre øyemuskel etter all stangtuppstirringa.

Tankens kraft er stor og vil man det nok, så napper det!

Bilde+04.jpg

Bilde+05.jpg

Feiga ut i 12-tida, da det ikke hadde vært antydning til napp (bortsett fra de på første bilde) på nesten to timer.

Får håpe mildværet holder seg, så jeg kan ta en tur eller to til før studentlivet kaller. Kanskje jeg må sitte gjennom hele natta.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 10-15 meter virket litt i grunneste laget (bare en følelse), derfor jeg valgte plassen bortenfor igår. Men da det ikke var noe særlig bett der heller, velger jeg nok gobrygga på satsinga imorgen. Det har jo tross alt ikke vært så kaldt til nå i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 10-15 meter virket litt i grunneste laget (bare en følelse), derfor jeg valgte plassen bortenfor igår. Men da det ikke var noe særlig bett der heller, velger jeg nok gobrygga på satsinga imorgen. Det har jo tross alt ikke vært så kaldt til nå i vinter.

Skjønner hva du mener, men resultatene er entydige. Har selv sittet på den dype odden da Vilhelm landet sin, og om jeg ikke tar feil har vel Jarl Fr. også testet den dype plassen. Ting tyder på at det er den grunne plassen som leverer. Men fangstene kan tyde på at det er høste/tidlig vinter som leverer best. Det blir spennende å se hva vårfisket vil gi av resultater.

Uansett så skal man huske at denne arten ikke er enkel(selv om et par stykker jeg vet om fikk den litt lett ;) ), selv brukte jeg et par hundre stangtimer før den satt. Men den som holder ut skal bli belønnet :P

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3, 4. januar:

Tredje og kanskje siste gøtsetur etter rødhai før jeg må oppover igjen.

Rigget meg til i 16 tiden, ved gobrygga. Satset igjen på lange pulleytakler for å løfte agnet litt fra slimålhelvete. Min tidligere erfaring med hai (i form av hågjel og svarthå) tilsa at sirkelkrok har litt vanskelig med å trenge inn i haihuden, så denne gangen ville jeg prøve ut J-kroker, i str 3/0.

Hadde litt lite makrell igjen, så jeg hadde raska med meg to stk. peruørret fra butikken, disse var jeg spent på å prøve. Det viste seg at så fort de tinte litt ble de bløte som fiskefarse og hadde vanskelig for å henge lenge på kroken. Makrellen derimot, som hadde tint og frosset 4-5 ganger, den holdt fint.

Før det ble ordentlig mørkt var som vanlig sandflyndrene i bettet, denne hadde slukt 3/0-kroken, en hel brisling og litt gummislange.

Bilde+17+%2528400+x+600%2529.jpg
280 gram


Bilde+19%252C+liten+%2528600+x+457%2529.
Ikke lett å redde denne.


Litt etter kjentes det tungt i stanga, det var ikke så rart da en hvitting og en torsk hadde bitt på samtidig. Kroken stakk ut gjennom gjellene til hvittingen og inn i munnen på torsken.

Bilde+10+%2528600+x+400%2529.jpg

Når mørket senket seg kom hvittingen virkelig i bettet, og denne på 900 gram ga en uvanlig artig fight til å plassen å være. Faktisk den største hvittingen jeg har fått, sør for Dovre.

Bilde+20+%2528600+x+400%2529.jpg
Namnam kveldsmat

I 22-tiden ble det roligere. En og annen minihvitting lukta på agnet nå og da, men jevnt over lite aktivitet. Det var heldigvis en fin kveld, med fullmåne og blikkstille. Kaldt var det heller ikke. Men ingen aktivitet på stangtuppene. Jeg satt nå der da, på stolsekken, og spiste snus og sang på gamle Cream-sanger. Det stoppet til og med en fyr og spurte om jeg hadde det bra. Han synes det var merkelig at noen sto å fiska akkurat der, spesielt på det ugudelige tidspunket 2240 (som klokken var akkurat da).

Jeg satt meg inn i bilen for jeg fikk litt vondt i ryggen av stolsittinga, kunne sjekke stengene ut vinduet. Det var svært så behagelig å sitte i bilsete, og jeg ble plutselig veldig trøtt, merka at jeg hadde sovet mindre enn jeg har fisket i det siste. Hadde det nå enda vært napp, så jeg hadde blitt tvunget til å være våken. Men nei.
Bråvåkna kl 0300 og ante ikke hvor jeg var, tok sikkert 30 sekunder før jeg skjønte at jeg var på fisketur. Heldigvis hadde jeg ikke duppa av mer enn et kvarters tid, og stengene sto like urørlige som før. Da ga jeg opp, orket rett og slett ikke mer. Og nei, det blev ingen haj! Litt desillusjonert pakka jeg sammen og kjørte hjem. Unngikk heldigvis å sovne bak rattet.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store fisker? Jeg har en anelse om at 2007 kommer til å bli i småfiskenes navn. I alle fall dersom vi skal fortsette med dette artsgreiene.

Jaja, selvfølgelig hvis vi klikker og henger oss på havfiskekjøret, det er jo ikke helt usannsynlig...

Er redd denne tråden må gjenopptas først til høsten igjen. Satser på flyndremeite imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store fisker? Jeg har en anelse om at 2007 kommer til å bli i småfiskenes navn. I alle fall dersom vi skal fortsette med dette artsgreiene.

Jaja, selvfølgelig hvis vi klikker og henger oss på havfiskekjøret, det er jo ikke helt usannsynlig...

Er redd denne tråden må gjenopptas først til høsten igjen. Satser på flyndremeite imorgen.

Det var ikke noe aa si paa fangsten vaffal. Grattis. Fin hvitting paa disse breddegrader, og

veldig kul dobbelhit.

Du fortjener snart en hai for all denne gutsinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.