Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite


Recommended Posts

fikk mersmak på kveitefiske og holder på å lage meg ei line som blir 1100m..

litt usikker på hvordan fortaumen knytes til lina..nån som veit? har tenkt å bruke 3mm flaggline til

fortaum på 5 mm line.

mvh Jørn

Du fester kroken til flagglina ved en renneløkke/galgeløkke. Ta tre tørn rundt før du stikker gjennom og drar til. Så kapper du flagglina til ca en favns lengde (rundt 1.80 m) og setter en kjerringknute i enden av denne. Du fester dette til selve lina ved å tre kroken gjennom tauet (NB: ikke flettasnøre), dvs. du splitter de tre "kordelene" og fører kroken gjennom. Dra flagglina gjennom til kjerringknuten sitter mot tauet, og slå et halvstikk rundt tauet for å sikre festet. Verre er det ikke - knuten er enkel men sitter som f...! Normalt brukes det vel ca. fem favner mellom hver krok til kveita. :P

Og Ford P. - dette er ikke sportsfiske, men moro lell. Det som i alle fall er sikkert er at du finner godplassene med line, siden du dekker et svært område. Har du fått en kveite eller to på et sted kan du være sikker på at den neste venter like om hjørnet. Med line finner du fiskeplasser som du kanskje ikke ville funnet ved å lufte havfiskestanga. Slik sett er lina nyttig - rekreasjon og rekognosering på en gang - altså kan linesett danne et utgangspunkt for fremtidig, målrettet stangfiske! :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde kanskje jeg holde kjeft angående kveitefiske siden jeg ikke har klart å få arten på sportsfiskerredskap, men klarer likevel ikke å la vær... Jeg har da noen års erfaring som yrkesfisker og noe har jeg kanskje fått med meg på disse årene?

Påstanden om at kveita ligger på bunnen og hviler og jakter (spiser) i de frie vannmassene skulle være rimelig godt tilbakevist her på forumet. Eller hvordan vil dere forklare at det stadig blir tatt kveite på meite fra land?

Ja, SMS... Gamlekara var nok rimelig teite siden de fisket på denne måten! For det har sikkert ingenting med erfaring om hva som ga størst fangst og gjøre... :)

Jeeper, du kan gjærne gå opp til 7mm i linetykkelsen! Lina er mye bedre å dra om den er såpass tykk. Jeg regner med at du skal dra lina for hånd? Og alle de (superteite) yrkesfiskerne jeg har pratet med lar lina stå mye lenger ved kveitefiske enn ved annet linefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, SMS... Gamlekara var nok rimelig teite siden de fisket på denne måten! For det har sikkert ingenting med erfaring om hva som ga størst fangst og gjøre... :)

For å være helt, helt ærlig så tror jeg faktisk at hva gamlekara gjorde hadde mer med hva faren deres, farfaren deres, farfaren hans osv gjorde enn hva som var mest effektivt.

Og nei, vi har heller ikke påstått at kveiter ikke spiser på bunnen, men at de faktisk _også_ jager aktivt pelagisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at denne diskusjonen burde finne sted på Linefiske.no eller liknende :)

Er helt enig med deg i det. Likevel kan en god sportsfisker lære mye av å studere hvor og hvordan yrkesfiskerne foretrekker å gjøre tingene. :P

Det sies for øvrig at det beste agnet til kveite var Rognkall. De fisket Rognkallen med garn langs marbakken, noe man også kan gjøre med stang - og satte kroken i fett/brusk-ryggfinnen. Rognkallen var levende og svømte rundt i ukesvis festet til lina - bestialsk og heldigvis nå forbudt, men effektivt var det visst. Kanskje de som er lystne på å eksperimentere bør vurdere (død!) Rognkall som agn..? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at denne diskusjonen burde finne sted på Linefiske.no eller liknende :)

Og har man ikke noe og bidra med så bør man kanskje ikke skrive det..?

Jeg går ut fra at de fleste sportsfiskere har noe og lære av hva yrkesfiskere har funnet ut. Det er kanskje greit og ikke måtte finne opp hjulet selv hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies for øvrig at det beste agnet til kveite var Rognkall. De fisket Rognkallen med garn langs marbakken, noe man også kan gjøre med stang - og satte kroken i fett/brusk-ryggfinnen. Rognkallen var levende og svømte rundt i ukesvis festet til lina - bestialsk og heldigvis nå forbudt, men effektivt var det visst. Kanskje de som er lystne på å eksperimentere bør vurdere (død!) Rognkall som agn..? :P

Har også hørt at kveita er særs glad i fjæremark. Kanskje ikke like morro å fiske som rognkall, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har man ikke noe og bidra med så bør man kanskje ikke skrive det..?

Jeg går ut fra at de fleste sportsfiskere har noe og lære av hva yrkesfiskere har funnet ut. Det er kanskje greit og ikke måtte finne opp hjulet selv hver gang?

En ting er å lære av gamlekara.. Det har jeg selv gjort når det gjelder kasteplasser etter SØ og lineplasser etter div. fisk!

En helt annen ting er å tråkke til med spørsmål om hvordan best sette en 1km kveiteline :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rognkallen er også glad i fjæremark... :angry:

Ellers trenger du ikke rare utstyret for å lande et finfint eksemplar av kveita. Her er en kar som har vært litt heldig: Storfangst

Er det møresilda?

I forhold til trådstarters spørsmål; Jeg har ihvertfall bare fått kveite på line når lina har stått over natta. Har forsøkt noen ganger å sette om dagen - uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk PerH for knutetipset ,skal prøve den .

er også enig at det ikke er sportsfiske...men må bare prøve.

har tenkt å lage et rør som er festet til stampen..som jeg henger krokene på,for så å ægne etterhvert som jeg setter, litt risky men.. blir vel ti tolv meter mellom hver krok så man bør få tid til det. motsatt ser jeg for meg å henge opp krokene etterhvert som jeg drar den..og at røret stikker litt utover ripa,slik at de kan "renne" fritt ut igjen om det skulle bli kamp med ei større kveite.

skulle sikkert hatt 7mm line for å berge hendene,men lina har jeg kjøpt allerede så det får klare seg med 5.

tror sikkert det kan bli flere på stanga også.håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket litt etter kveite da jeg var ansatt på Meløyvær fort , fikk opplæring fra to gammle sjøulker. Vi egnet aldri stampene før setting og agnet var sei. Seien skulle fiskes døgnet før setting, og kuttes (2-3 deler) og egnes under setting. Kveite lina satte vi på ettermidagen/ kveld og trakk denne på kvelden etterpå. Den eneste fisken som var død når vi trakk etter et døgn var en og annen brosme, alle kveitene og steinbiten vi fikk var sprell levende. Men med så lang line som 1100 meter må du ha flere jar steiner på lina ellers vil den sette seg fast når strømen begynner å dra på den. Og for all del ikke trekk lina uten hansker, få tak i gummierte hansker ellers vil du være skinnløs på enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så allverden med kveiteerfaring heller, men fisket litt.

Når det gjelder kveit-vad ( line) så var og er det mye tro og overtro, tror jeg :o

Men de erfaringene jeg har med kveit-vad er egnet med sild eller sei, hele eller kuttet i to tre deler.

Har fått kveite på fløyt-line også, med STOR agn og god fløyt, ellers på bunnen.

Når det gjelder kveite og børstemark, så er min erfaring og også de eldre fiskerne jeg snakker med att småfisken tok marken og kveita tok småfisken, blir som og fiske med levende agn, ofte var kveitene da bi-fangst på torskeline egent med mark, ofte med fløyt, men ikke altid.

Selv har jeg stått å sett på en som fisket med oter i sjøen, etter sjøørret antar jeg han fikk småkveite på oterfluene!! 3 stk på en kveld, der er spesielt grunt da, fra 2-4 meter litt avhengig av om det e flo eller ikke.

dobbelkrok nummer 8, ikke store kveitene fra 1-3 kilo ca antar jeg.

Ellers har jeg ordnet meg med store shadd og wobblere som jeg skal dorge etter kveite og stor torsk/sei med til våren og sommeren når jeg har fått litt skikk på sjarken.

Og til trådstarter, her fiskes det kveite på line hele vinteren og hvis den ikke hadde spist så hadde vi ikke fått dem, det er jo "lyst" bare to-tre timer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har kjøpt sjark og skal prøve med på kveiteline. Har studert filmklipp fra Alaska og har bestillt utstyr. De bruker såkalte "snaps" dvs en innretning som knipses rett på linesnøret. Snapsen har selvsagt forsyn og krok. Det geniale er at man egner på forhånd- knipser på under setting og tar de av under trekking.... Skal visstnok fungere som bare fy... Noen som har erfaringer med denne formen for line?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.