Gå til innhold
Fiskersiden

"Hamarvidda"


beerbellybob
 Share

Recommended Posts

Min svoger bor på Hamar, og jeg er der på besøk fra tid til annen. I den forbindelse lurer jeg om det er noen som har noen tips om fiske på det som kalles "hamarvidda", eller andre steder i nærheten av Hamar som kan by på interessant fiske. (ja, jeg vet at Mjøsa ligger like ved, men har ikke båt). Siden svogern er nordlending, regner jeg med at vi er mer interessert i ørret og røye enn i mort og suter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da litt kjent i området...

Du har Vangsåsen og Vang Almenning som nærmeste nabo da. Det er ett vann med røye der de andre har stort sett kun ørret. Mener å ha lest/hørt et sted at isfiske i Vang Almenning kun er tillatt for medlemer i Vang Jeger og Fiskerforening....

I Ringsaker Almenninga er jeg ikke så kjent, men det er da noen vann der og.

På Løten har du Rokosjøen som har abbor, mort, gjedde og bittelitt ørret (sikkert noen andre arter også).

Mitt beste tips er å se til Romedal og Stange Almenninger. Litt sørøst. Der er det MANGE vann, de fleste har ørret og abbor men det fins også røye der.

elP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om sommer har du jo rena-elva og glomma ikke langt unna, mens det er gode muligheter for isfiske etter ørret i mjøsa (ligger noen rapporter på forumet). I tillegg så har du gjeddefiske i åkersvika om våren som kan være intereressant.

På våren har du også mulighet til å få mye pen harr og sik i glomma på pilking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

du trengr ikke å være medlem får å fiske i vang. du reiser forbi gåsbu, da får du putt sjøen med penn røye reiser du litt til så har du elva åstam ok elv det må ha bra vann førin får at den skal være topp.

har minn største brunn ørret der 1,8kg.

prøv den.ellers så har vi svart elva som har bra med harr neders i elva.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svoger bor på Hamar, og jeg er der på besøk fra tid til annen. I den forbindelse lurer jeg om det er noen som har noen tips om fiske på det som kalles "hamarvidda", eller andre steder i nærheten av Hamar som kan by på interessant fiske. (ja, jeg vet at Mjøsa ligger like ved, men har ikke båt). Siden svogern er nordlending, regner jeg med at vi er mer interessert i ørret og røye enn i mort og suter.

For enkel adkomst uten masse styr i snøen ( :D ) kan du vurdere Bergsjøen i Stange. Her finnes røye, abbor, ørret og sik, i omtrent den rekkefølgen når du fisker på isen. Fiskekort og bompenger, men det er det på Hedemarksvidda også.

Adkomst fra Skaberud/Vensvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

Kikker litt på kartet og se at det ligger to andre vann litt lengre inn enn Puttsjøen; Nybusjøen og Brumundsjøen, noen som har erfaringer herfra?

Vurderer å ta en tur med kanoen til våren, og det største av de to ser på kartet ut som et fint wobblerdorgevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo

da er det nye kort bestemelser i vang. da jeg drev gåsbu var det ikke det det var 1993.

og du har rett med at åsta er ok mye små fisk men det går noen store rundt stangeholmen,og bringebu brua

da er det best å mete, hvis man skal bruke kano så er jeg enig brumundsjø men så har vi noe som hetter sør mesna der er det stor abbor, rundt kvarsta setra er det oså meget ok å fiske med flue.

har selv mange turer ditt,runt putt sjøen kan du møtte på pen røye,

:)

ps

det beste stede er mellom rena og hovda i glomma.mye harr og ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra fiskeregler:

"3. Isfiske er tillatt på Spjeldsjøen, Nybusjøen og Puttsjøen for medl. i Vang JFF, bruksber. og hytteeiere fra 1. des. til isløsning."

Les mer om Vang Allmenning her:

http://www.inatur.no/tilbyder/vangjff/bpp_9112.html

Både Sør og Nord Mesna hadde i hvertfall mye stor abbor, jeg har ikke vært der selv på noen år men har blitt fortalt at snittet har gått ned etter at det kom gjedde i vassdraget.

Var også fin ørret i de vanna, er sikkert igjen noen også...

Er Krøkle der og det er vel et godt grunnlag for stor fisk :)

elP

Endret av elPerro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i sør messna i sommer 06 med barna. drega med rappala. jeg ble veldig overrasket over abboren der, mange på 500gr og oppover. gått å steke er det og.

hva med bæssjøen i stange er det ikke bra med ørret der, :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.