Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor, Gjedde, Vederbuk?


Borgar
 Share

Recommended Posts

Hei hei!

Nå nærmer isfiske sesongen seg med fart og isen har så vidt begynt å legge seg om nettene her på Konsgeberg. Har et veldig fint lokalt vann her hvor jeg bor som jeg har prøvd en del ganger med pilkestikka uten hell.

I vannet er det MASSE små abbor, litt små gjedde og noen pene vederbuk. Hver gang jeg har prøvd så har vi ikke kjent noen ting, har prøv over hele vannet(nesten da).

Fisker med "røye blink" med maggot som henger et stykke under=). Om sommeren så biter det hele tia men alderig om vinteren.

Noen som har peiling på hva som kan være årsken? Ville jo tro at abboren beit villig på maggoten?

Var en tur på fjellet i fjor og da fikk vi abbor på maggot.

Takker for svar.

MVH

Borgar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyeblink er vel ikke det helt store etter abbor. Hva som funker varierer veldig. Vanligst er vel pimpel/lokkemeitepilk. Under har du krok agnet med maggot, fjærmygglarver eller annet snadder. Du kan bruke vanlig enkeltkrok eller treblekrok. Med eller uten lyspropp eller fjær. Kroken kan festet rett i pilken eller du kan ha en senestump eller kjede imellom.

Er fisken treg kan mormyshka gjøre susen. Også den kan agnes men det er ingen nødvendighet.

Er du ute etter den største abboren er det balansepilk som gjelder.

Har du tilgang på småfisk kan du forsøke å meite stor abbor.

Husk at abboren pga. innkapslet svømmeblære er var for trykkforandringer. Ved skiftende vær, som jo kjennetegner tiden vi er inne i, blir abboren rett og slett "værsyk". Best bett opplever jeg etter 2-3 dager med stabilt vær - helst høytrykk.

Gå inn på linken til Leirud Fiske nederst på denne siden. Der finner du gode artikler om flere former for isfiske.

Skitt fiske!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.