Gå til innhold
Fiskersiden

"Fjordprosjektet" - drøm eller virkelighet?


 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ny på forumet men disse tankene har jeg hatt lenge, men for et større område og for alle fiskeslag. For det første nevner man indre oslofjord et sted og oslofjorden et annet sted. Indre oslofjord er for de fleste innenfor Drøbak, meterologisk ved horten-moss. Hele fjorden bør bli et fantastisk fiskevann for nærmere to millioner mennesker og man bør ikke begrense seg til sjøørret. Men ettersom denne drømmen er viet sjøørreten skal jeg ikke spore av en utmerket drøm, men jeg tror dessverre ikke så mange fra buskerud,vestfold eller østfold vil engasjere seg for indre oslofjord. Det er neppe noe problem med så mye folk å ta av. Mange kaller vår (ja vi er etterhvert ganske mange)drøm for egoistisk og ødeleggende, men hva er mer egoistisk og ødeleggende enn det rovfiske vi ser fra yrkes og fritidsfiskerne. Kanskje er det på tide at vi samlet går ut og sier ifra enten vi fisker ørret eller torsk. Hvem er det som bestemmer over fisken?? Yrkes og fritidsfiskerne tar det som en selvfølge at det er deres eiendom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfalk; prosjektet karlegging av sjøørretbekker fra NJFF sin side pågår ennå det. Dønnum kartlegger fortsatt elvene i Akershus, deriblant den vi selv jobber med akkurat nå; Mølabekken i Vestby. Vi har allerede et samarbeid med Dønnum vi, akkurat som de har i Odalsbekken. Så... vi jobber med vår greie lokalt her ute. Jeg er helt enig i at tingene bør koordnineres bedre, for disse tingene vi jobber med nå har en tendens til å bli sporadiske lokale tiltak. Det blir lett sånn at der det finnes lokale ildsjeler, blir det gjort noe, mens andre områder forfaller. Jeg og vi henger oss gjerne på dine ideer vi, absolutt, for målet må vel være å gjøre denne innsatsen til noe med større slagkraft. Dessuten ser jeg at dine planer favner videre enn bare kultivering av bekker. Men det er også viktig at du/dere har et øye åpent for de tiltakene som allerede er i sving rundtomkring. Jeg skal ta kontakt med deg som sagt, men onsdag 24. januar skal jeg på et foredrag om laksefiske, hvis jeg da ikke må på nattjobb i ny jobb da.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfalk; prosjektet karlegging av sjøørretbekker fra NJFF sin side pågår ennå det. Dønnum kartlegger fortsatt elvene i Akershus, deriblant den vi selv jobber med akkurat nå; Mølabekken i Vestby. Vi har allerede et samarbeid med Dønnum vi, akkurat som de har i Odalsbekken. Så... vi jobber med vår greie lokalt her ute. Jeg er helt enig i at tingene bør koordnineres bedre, for disse tingene vi jobber med nå har en tendens til å bli sporadiske lokale tiltak. Det blir lett sånn at der det finnes lokale ildsjeler, blir det gjort noe, mens andre områder forfaller. Jeg og vi henger oss gjerne på dine ideer vi, absolutt, for målet må vel være å gjøre denne innsatsen til noe med større slagkraft. Dessuten ser jeg at dine planer favner videre enn bare kultivering av bekker. Men det er også viktig at du/dere har et øye åpent for de tiltakene som allerede er i sving rundtomkring. Jeg skal ta kontakt med deg som sagt, men onsdag 24. januar skal jeg på et foredrag om laksefiske, hvis jeg da ikke må på nattjobb i ny jobb da.

Jan.

Du har rett i at det foregår mye fine initiativ lokalt og det er bra. Jeg har hørt om kartleggingen. Jeg vet ikke hvordan den gjøres og hva som er progresjonen i den og om den dekker hele fjorden med alle bekker og elver. Det er jo selvsagt også et spørsmål hva som skal omfattes av "Fjordprosjektet" dvs hvor stort geografisk omfang vi burde se på under ett. (ref også innlegget over). Det kan tenkes at det bør inkludere Drammensfjorden og områdene innenfor Moss? Men jo mer som koordineres jo vanskeligere kan det jo også bli. Ingen ting er bedre enn om vi får til noe for større deler av fjorden.

Jeg var i dag i kontakt med både Nordstrand JFF og Asker JFF. Nordstrand JFF har styremøte i morgen og vil diskutere dette. Asker JFF har masse bra ideer å bidra med og har god erfaring rundt kultivering. Meget hyggelg og interessant dialog!

Slik jeg oppfatter mange - så kommer vi ikke utenom utsetting av fisk i større skala eller tilrettelegging utover normal naturlig produksjon. Normal produksjon tar mange år for å gi gode resultater og vil være sårbare for nedbørfattige perioder og lokal forurensning. Lokal produksjon og tilettelegging bør derfor kombineres med utsetting av fisk fra settefiskanlegg i større omfang- kanskje ett sentralt fellesanlegg for hele fjorden (bare en tanke)??? Gjerne flere - men det stilles store krav til slike anlegg etter hva jeg forstår. Det er jo likevel mulig å holde stammene fra hverandre for lokal utsetting? Det er vel bare i Sandvikselven det stryke laks feks? (Gjelder indre Oslofjord - ikke Drammensfjorden/elven). Det finnes jo også muligheter for bruk av "gytekasser" - flytting av fisk etc som kan jo meget gode resultater uten at det koster mye.

Vedrørende 24.1, så bør denne dato kanskje utsettes for å få med seg flere ildsjeler? Etter hvert som jeg snakker med folk og debatten pågår blir vi jo stadig flere som ser nye muligheter:-)

Jeg er ny på forumet men disse tankene har jeg hatt lenge, men for et større område og for alle fiskeslag. For det første nevner man indre oslofjord et sted og oslofjorden et annet sted. Indre oslofjord er for de fleste innenfor Drøbak, meterologisk ved horten-moss. Hele fjorden bør bli et fantastisk fiskevann for nærmere to millioner mennesker og man bør ikke begrense seg til sjøørret. Men ettersom denne drømmen er viet sjøørreten skal jeg ikke spore av en utmerket drøm, men jeg tror dessverre ikke så mange fra buskerud,vestfold eller østfold vil engasjere seg for indre oslofjord. Det er neppe noe problem med så mye folk å ta av. Mange kaller vår (ja vi er etterhvert ganske mange)drøm for egoistisk og ødeleggende, men hva er mer egoistisk og ødeleggende enn det rovfiske vi ser fra yrkes og fritidsfiskerne. Kanskje er det på tide at vi samlet går ut og sier ifra enten vi fisker ørret eller torsk. Hvem er det som bestemmer over fisken?? Yrkes og fritidsfiskerne tar det som en selvfølge at det er deres eiendom..

Hei og velkommen til debatten.

Du reiser to sentrale spørsmål her - det ene er om det bør omfatte flere fiskeslag?

De fleste som fisker i fjorden - meg inkludert - fisker allsidig etter mye mer enn sjøørret. Det gjelder også torsk etc som vi har registrert at har blitt ganske så sjelden i forhold til for kun noen få år siden. Bestanden er kritisk.

Jeg tror et vellykket "Fjordprosjekt" vil sette fokus også på annen type sportsfiske enn sjøørret også. Det vil reise en debatt om miljøet i fjorden - forurensning - yrkesfiske - forvaltningsregler etc. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det vil gi best resultater å begrense prosjektet til å gjelde Sjøørret -eventuelt inkludert laks. Sjøørreten er lokale stedbundne stammer som ikke vandrer så mye - og vi har muligheter for aktiv kultivering og utsetting. Vi har derfor mulighetene for å målrette tiltakene mer enn for fisk som vandrer slik som torsken.

Når det er sagt trenger også torsken i fjorden tiltak umiddelbart. Det er imidlertid et annet prosjekt som vi gjerne også kan sette fokus på i dette forumet. Når vi får til glimrende resultater på "Sjøørreten" - og eventuelt laksen- så kan jo det senere stimulere til nye prosjekter.

Når det gjelder hva som omfattes av en felles forvaltningsplan under "Fjordprosjektet" - dvs geografisk omfang - så er det selvsagt åpent for diskusjon. Jo flere vi får med - feks alt innenfor Moss/Horten - jo bedre. Samtidig er det flere som må bli enige i tiltak etc. Så det blir alltid en avveining av hva som er praktisk.

Det er vel kanskje interessen lokalt som gir svaret?

Det fine er nå at vi setter igang en skikkelig debatt omkring felles tiltak - det må gi resultater. Vi skal ikke bare prate og planlegge - her må det aktiv handling til.

...........................................................................................................................................................................................

Dersom det er noen som kan gi mer informasjon om kartleggingen av sjøørretbekker/elver i Akershus i regi av NJFF så hadde det vært fint om de ga informasjon her i forumet.

Til orientering har vi også tatt et initiativ for å innhente informasjon/erfaringer fra prosjekter i Sverige og Danmark.

Mvh

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tekst her, men mange bra punkter.

Bor selv i Drammen. Litt for lite tid til å bli en av ildsjelene du etterlyser desverre, men blir selvsagt med på dugnad o.l.

Tror prosjektet virker litt stort for mange, det er kanskje derfor så få som melder seg.

Ett punkt har jeg:

For mange år siden snakket noen i klubben om at enkeltpersoner innenfor hvert lokallag skulle få myndighet til å ta opp/skrive anmeldelser ang. ulovlige garn. Vet det er mye mas om disse garna til tider, men må selv innrømme det ville vært enklere å ringe en som er interessert i fiske om ulovlige garn, enn politiet..

(slik myndighet kan bli gitt. Sjenkebevillingen var før privatpersoner som hadde kurs i å inspisere. Alle som har drevet/jobbet på et utested vet at sjenkebevillingen ofte har mer makt enn politiet på det område)

Siden Dere skal legge dette fram til myndighetene kunne Dere tatt med et slikt forslag igjen. Tror f.eks en utvalgt fra lokallagene vil være mer på "høgget" enn politiet.

Ellers bra noen tar tak, ikke bare snakker(slik som meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som det sies her, så kan et for stort prosjekt virke skremmende på mange, så det er viktig å ikke gape over altfor mye med en gang, dvs. man kan godt ha vide planer, men konkretisere dem ned i delmål. Som i alle former for prosjekter er det viktig. Vi hadde engang et mål i en bedrift jeg jobbet som sa: VI SKAL BLI BEST I ALT. Vel og bra, men et slikt mål som eneste mål nedsatt på papiret er vanskelig å forholde seg til.

Hvordan skal man komme dit. DET er spørsmålet. Men, dette her tror jeg bestemt dere har tenkt på. Det er bare litt viktig å få formidlet noen ideer ut, og det skal dere vel gjøre på nevnte møter. Uansett hvordan man snur og vender på det, krever prosjektet en form for administrasjon, og omfanget for de som skal sitte i en slik, kan også virke skremmende hvis det skal være på frivillig basis, og ikke være en lønnet heltidsbeskjeftigelse. Men, kanskje er det mulig å få til det også? Dette har altså ingenting med manglende interresse å gjøre skulle jeg mene. Stå på!

Ja, bekkene og elvene inn mot Oslo er nok mere utsatt, og har flere potensielle kilder for forurensning. Her ute hvor vi bor, er det nå gledelig å se at små bekker som i mange år har vært anslått for å være uten fisk, nå blomstrer igjen. Det er nemlig endel gode og satte bekker her, uten erosjon eller andre "ødeleggende" elementer. Men de kan forbedres litt for eksempel både med tanke på å fjerne vandringshinder og/eller utbedre noen gode standplasser.

Min mening er, når det kommer til kultiveringsbiten, at vi er avhengige av de lokale menneskene på hvert sted. Det kan være den lokale Jeger- og fiskeforeningen, det kan være andre grupper, eller det kan være de to i samarbeid. De har nemlig lokalkunnskapen, de er knyttet til stedet, de bryr seg, de er tilgjengelige. Ingen lokale sjeler kan redde hele verden. Vi trenger å sette fokus på bekkene og elvene våre i hele fjorden egentlig. Og det er fullt mulig det, hvis vi benytter de ressursene som finnes der ute. Det vi bør passe oss for er nettopp de som skal redde hele verden alene, og som ikke lar andre få slippe til. Det er noen av dem dessverre. Men disse andre ressursmenneskene der ute må tilføres den kunnskapen, den veiledningen, og de tillatelsene de trenger for å få utført sitt arbeide. Det er viktig, for en bekk kan raskt ødelegges den, selv om det motsatte var gruppens tanke.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lokalforeninger og lokalt engasjement må være grunnlaget for å lykkes. Summen av lokale mindre prosjekter som jobber i samme retning med konkrete målsettinger og et sentralt initiativt med også tilførte midler må til.

Skal vi lykkes med virkelig å etablere et eldorado, tror jeg ikke vi kommer utenom at det også settes av midler sentralt i form av både personressurser og penger. Men det må jo være mulig å få til:-) Et spleiselag med de berørte kommunene, NJFF, Fylkeskommunen og næringslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å hoppe av diskusjonen for ikke å spore den av men jeg har et lite spørsmål om et stort problem slik jeg ser det. Det ble skrevet tidligere at før i tiden var ørreten mye feitere noe som er sikkert. Det må komme av bedre tilgang på mat. Hva vil skje når man skal øke tettheten av ørret radikalt? Foring? Artene i sjøen er mer avhengig av hverandre enn artene på land. All predatorfisk må ha "byttedyr" og det er i stor grad reker,småfisk (sild, brisling og div.yngel) og krabbe. Så lenge disse artene effektivt holdes nede er det liten vits i å pøse ut ørret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må det også taes med. Byttefisken må komme først. Men lysfiske etter sild i Oslofjorden har vært oppe mange ganger før og man er vel i gang med noe der?

Var en tråd her ang. tema for en stund siden.. Stod noe i Tønsbergs Blad om en stortingsrep. som skulle ta opp saken ang. lysfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar Gullvåg,leder for næringskomittn, har engasjert seg og det er bra. Det som er synd er at vi som er desidert flest sitter og diskuterer på et forum som er for menigheten. Fritidsfiskerne blir invitert til konferanser og tatt med på råd. Vi må ut, og til høsten er det lokalvalg. Vi må få ut vårt alternativ til dagens fiske. Så kan man lure på hva vårt alternativ er, men hvorfor ikke gå for det ultimate for økonomi,ressurser og miljø nemlig fjorden som ren sportsfiskefjord. Hvorfor ikke prøve å få politikerne til å forklare hvorfor de vil gå imot. Vi er alt for passive og godtar at fisken tilhører yrkes og fritidsfiskerne. De har bevist at de ikke er i stand til å ta vare på ressursene derfor må andre få overta. I stedet er det de som nå,sammen med politikere og forskere skal gi oss "bærekraftig utvikling 2", trolig like tragisk som eneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å hoppe av diskusjonen for ikke å spore den av men jeg har et lite spørsmål om et stort problem slik jeg ser det. Det ble skrevet tidligere at før i tiden var ørreten mye feitere noe som er sikkert. Det må komme av bedre tilgang på mat. Hva vil skje når man skal øke tettheten av ørret radikalt? Foring? Artene i sjøen er mer avhengig av hverandre enn artene på land. All predatorfisk må ha "byttedyr" og det er i stor grad reker,småfisk (sild, brisling og div.yngel) og krabbe. Så lenge disse artene effektivt holdes nede er det liten vits i å pøse ut ørret..

Dette forholdet med "feit eller mager" fisk går selvfølgelig på mattillgang, men.............hvis vi ser kunn på sjøørreten er det lakselusa som utger den primære faktoren for at SØ ikke får i seg nok med mat grunnet flykt fra oppvekstområder, avlusing i ferskvann, stress, kolaps av salvannstålighet etc... Dette kan skrives spalte kilometer av men det er ikke riktig å ta opp dette spørsmål akkurat i denne tråd.

Næ, det jeg vil/ønsker tilføre denne tråd akkurat nå, er følgende (hva som bør gjøres), hvis dette ikke er fremført i tidligere innlegg:

Opprette et Fond type "Sjøørreten tilbake til Oslofjord"

Fondet skal støttes opp av DN via Fylke, Kommuner, Sportsfiskeleverandører/butikker, organisasjoner som driver turisme, Sportsfiskelag og deres organisasjoner grunneigarlag, private (frivillig basis).

Dette fond skal danne grunnlaget for, (et styre må opprettes) å styrke kultivering, regelendringer, politisk lobbyvirksomhet, etc..

I utbytte til støttespillerne kan en tenke seg at spre en viss reklame for dei på en positiv måte.

Denne type Fond er etablert i mange andre land, vil bare som et eksempel peike på "Laxfond Vänern"

et fond som fått til og etablert et gedigert arbeid (av tre fylker/län) for å få til det fine lakse- og ørretfisket som nå drives der

Jeg veit også at det er etablert et felles forvaltningsorgan/plan for fisket i Mjøsa av fylkene rundt denne sjø. , vis jeg ikke tar heilt feil? Det arbeides også for et fond/felles forvaltningsplan for Vättern i Sverige. Her finns masser av innformasjon at søke etter og som kan vere relevant for dere.

Vedr. kultivering av sjøørreten er et av de mes effektive kultiveringsarbeidene at sette ut øyepunktet rogn på potensielle gyte- og oppvekstplassar. Det förer til den raskeste og rimeligste re-etablering av sjøørret i små og store vassdrag. Har en i tillegg kapasitet å drive klekking og foring i et anlegg kan det også gjøres, men til en mye større kostnad da. Sette ut øyerogn må gjøres i en periode på 3-4 år for å gi et optimalt resultat

Den type kultiveringsarbeid var jeg med på å drive i Stockholmsområdet på 70 og 80-tallet så jeg har god erfaring med den metodikken.

mvh Flodstrøm (fiskebiolog)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forholdet med "feit eller mager" fisk går selvfølgelig på mattillgang, men.............hvis vi ser kunn på sjøørreten er det lakselusa som utger den primære faktoren for at SØ ikke får i seg nok med mat grunnet flykt fra oppvekstområder, avlusing i ferskvann, stress, kolaps av salvannstålighet etc... Dette kan skrives spalte kilometer av men det er ikke riktig å ta opp dette spørsmål akkurat i denne tråd.

Næ, det jeg vil/ønsker tilføre denne tråd akkurat nå, er følgende (hva som bør gjøres), hvis dette ikke er fremført i tidligere innlegg:

Opprette et Fond type "Sjøørreten tilbake til Oslofjord"

Fondet skal støttes opp av DN via Fylke, Kommuner, Sportsfiskeleverandører/butikker, organisasjoner som driver turisme, Sportsfiskelag og deres organisasjoner grunneigarlag, private (frivillig basis).

Dette fond skal danne grunnlaget for, (et styre må opprettes) å styrke kultivering, regelendringer, politisk lobbyvirksomhet, etc..

I utbytte til støttespillerne kan en tenke seg at spre en viss reklame for dei på en positiv måte.

Denne type Fond er etablert i mange andre land, vil bare som et eksempel peike på "Laxfond Vänern"

et fond som fått til og etablert et gedigert arbeid (av tre fylker/län) for å få til det fine lakse- og ørretfisket som nå drives der

Jeg veit også at det er etablert et felles forvaltningsorgan/plan for fisket i Mjøsa av fylkene rundt denne sjø. , vis jeg ikke tar heilt feil? Det arbeides også for et fond/felles forvaltningsplan for Vättern i Sverige. Her finns masser av innformasjon at søke etter og som kan vere relevant for dere.

Vedr. kultivering av sjøørreten er et av de mes effektive kultiveringsarbeidene at sette ut øyepunktet rogn på potensielle gyte- og oppvekstplassar. Det förer til den raskeste og rimeligste re-etablering av sjøørret i små og store vassdrag. Har en i tillegg kapasitet å drive klekking og foring i et anlegg kan det også gjøres, men til en mye større kostnad da. Sette ut øyerogn må gjøres i en periode på 3-4 år for å gi et optimalt resultat

Den type kultiveringsarbeid var jeg med på å drive i Stockholmsområdet på 70 og 80-tallet så jeg har god erfaring med den metodikken.

mvh Flodstrøm (fiskebiolog)

Takk for et meget positivt innspill. Et "Fond" er en utmerket måte å få til videre drift på med forvaltning av felles midler. Vi har mye å lære av svenskene på dette området. Takk for at du deltar i debatten. Det jeg er spesielt interessert i nå er hvordan vi kan få etablert noe konkret - hvilke erfaringer har vi fra Sverige på selve etableringen av samarbeidet og Fondene? Var det mye motstand fra kommunene/fylkene (eller hva de kaller det i Sverige) i starten? Var det lett å få med seg private sponsorer?

Du har sikkert mye erfaring å bidra med.

Når det gjelder lakselusa er jo det en alvorlig trussel mot sjøørreten på landsbasis - men dette er vel ikke et stort problem i indre Oslofjord som ikke har oppdrettsanlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende lakselusa og eventuelle trussler mot sjøørreten i Oslofjordområdet kan den lokale miljøvernavdeleinga hjå Fylkesmannen svare på det. Kan vere ide å ta opp en diskusjon vedr. dette før en sparker igang dette storstilte kultiveringsprosjekt.

Vedr. oppretting av et fond kan jeg muligens bidra med innformasjon og kontaktpersonar i Sverige som arbeidet i styrene m.fl. Vill bare innformere at jeg har begrenset tid och bur på Vestlandet så det er ikke helt enkelt å finne innfo. "på sekundet" men jeg sjønner dere er utålmodige med å komme igang med noe konkrete ting.

Det finnes et stort prosjektkompendium/rapporter om dette arbeidet, "Laxfond Vänern". Muligens har jeg et tidligere eksemplar, men veit ikke hvor. Skal undersøke dette. Kan tenke meg at just det trinnet med samling/ organisering av støttespillere (økonomiske for fondet) er den mest nærliggende biten akkurat nå.

Ellers kan jeg sette dere i forbindelse med passende fagpersoner i Laxfond Vänern for meir innformasjon i deler av dette arbeid hvis det kjem så langt at enn oppretter et konkret fond med styre etc.. Da er det bare å kontakte meg.

Steller gjerne opp og deltar i konkrete prosjekter i dette Fond/kultiveringsarbeidet hvis det er trong for det. Jeg har stor erfaring som fiskebiolog (har utarbeidet flere driftsplaner for anadrome vassdrag (her i Hordaland m.a.).

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dette fullt ut og honør til initiativtager!

Tar meg friheten til å legge ut en link fra Sverige, Stockholm skjærgård. Der er et eventyrlig fiske etter sjøørret.

Mye jobb og store penger er lagt ned der til stor glede, både hobbyfiskere, sportsfiskere og ikke minst en hel del guider som lever av det.

Tenk å fått til noe lignende i Oslofjorden!

http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____6687.asp

mvh

Trond H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å legge ut en link fra Sverige, Stockholm skjærgård. Der er et eventyrlig fiske etter sjøørret.

Mye jobb og store penger er lagt ned der til stor glede, både hobbyfiskere, sportsfiskere og ikke minst en hel del guider som lever av det.

Tenk å fått til noe lignende i Oslofjorden!

Joda, det er et bra initiativ det som startet det hele. Forutsetningane som startet det hele er dessverre ikke til stede i Oslofjorden av den enkle grunnen at starten i Stockhlom baserte seg på overskudd av kompensasjons oppdrettet smolt frå elkraftprodusentene (pålegg i konsesjon om kompenasjon for øydelagt reproduksjon i regulerte vassdrag). Etter kvart har det blitt en hel del som videre fører denne utsettingsarbeidet m.a. Stockholm Fritidsforvaltning, sportsfiskere (på frivillig basis) näringsliv og Fylke/länsstyrelsen i Stockholm.

Både Landergren, Vallin og Andersson er venner av mig og disse har mye kunskap om sjøøreten. Peter Landergren har tatt doktorgraden sin på den Gotlandske sjøørreten og dess livshistorie. I tilleg til dette arbeidet har det blitt utført en uhorvelig stort arbeid med vann- og biotopforbedringer og kultiveringsarbeid der også undertegnede har bidratt. Etter kvart har dette arbeid gitt resultat og mye av den fisken som fanges i Stockhols Skärgård er et resultat av akkurat dette arbeid.

Stockholms strøm har aldri vart organisert som noke stort prosjekt og det er ikke så enkelt at bruke dette som modell for Oslofjorden, kunn små biter av dette som omhandler støtte/finansieringen kan muligens vere nyttig innformasjon.

"Laxfond för Vänern" er vel meir relevant da. Det tar fore sig alle sider i en slikt stor prosjektide og her er mye nyttig innformasjon å finne som kan bidra til at deres ide kan overføres til handling.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd man ikke kan få tak i delen om ørretfiske og turisme for det er ingen tvil om at et godt fiske drar til seg sportsfiskere utenfra. Mange drar til Danmark eller Bornholm. Kunne godt tenkt meg en kombinert fiske og turisttur til Stockholm og da går det fort noen tusenlapper. Økonomiargumentet er et argument politikere kan kjøpe. Miljøargumentet er et annet bra argument. Dagens miljøvernminister er på mange måter like skakkjørt som oslofjorden. Miljøorganisasjonene viser veldig liten interesse. Enten må de se økonomisk eller PR- messig gevinst før de tar saken. De var raskt på plass på Fedje for en uke siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd man ikke kan få tak i delen om ørretfiske og turisme for det er ingen tvil om at et godt fiske drar til seg sportsfiskere utenfra. Mange drar til Danmark eller Bornholm. Kunne godt tenkt meg en kombinert fiske og turisttur til Stockholm og da går det fort noen tusenlapper. Økonomiargumentet er et argument politikere kan kjøpe. Miljøargumentet er et annet bra argument. Dagens miljøvernminister er på mange måter like skakkjørt som oslofjorden. Miljøorganisasjonene viser veldig liten interesse. Enten må de se økonomisk eller PR- messig gevinst før de tar saken. De var raskt på plass på Fedje for en uke siden....

Ja du har rett. Det er liten tvil om økonomien - både realøkonomisk og samfunnsøkonomisk - er dette svært god økonomi.

Da er det jo et tankekors at vi må bruke så veldig mye energi for å få interessenter -myndigheter - næringsliv og foreninger - virkelig engasjerte.

Kanskje et lite trekk ved samfunnet - "andre ordner opp" - ingen har ansvaret - eller tar det - alle har nok med seg selv....

Men vi skal ikke gi opp!!!!!

Dette skal bli realitet.......om du som leser dette vil det da?

Og det må jo i ettertid være godt å vite .... fortelle til våre barn ... at vi engasjerte oss ... vi brydde oss....og vi fikk det til

Fordi det betyr noe og vi bryr oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kloke ord fra innledningen i boka om oslofjorden av Ingar Heum "Garnfiske,lystring,linefiske,forsøpling og en lang rekke andre aktiviteter pågår både i organisert og uorganisert form-og i en grad som ville fått tilsvarende hendelser i ei gjennomsnittlig norsk lakseelv til å skape oppstandelse langt inn i Regjeringen. Det er på tide å stille oslofjorden på lik linje med andre nasjonale naturperler som Tana og Hardangervidda"

Han skriver også at det foregår rovfiske innenfor merkelappen yrkesfiske, blant annet lysfiske..

Les boka, den er velskrevet, lærerik og tar også for seg ferskvannsfiske rundt fjorden.

Det er valg til høsten og det går fortsatt an å tipse politikerne om at vi trenger en "nasjonalpark" til stor nytte,glede og hygge for titusenvis av sportsfiskere. Valgprogramene er enda ikke fastlagt.

De som vil ha alt som før bør fortelle oss hvorfor de fortsatt vil støtte rovfiske.

To som har svart positivt er formannen i akershus SV og formannen i østfold Venstre gi dem gjerne et klapp på skuldra. Noen som vil ta kontakt med andre politiske partier????? Frp holder jo på å bygge opp en miljøprofil. God jakt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp Frp`s holdning til bruk av strandsonen er de en større fare for sportsfisket i Oslofjorden enn yrkesfiskerne.

SV og Ap er eneste partiene som i det minste gjør et forsøk på å overholde strandsonevernet, og hva skal vi med fisk dersom det ikke finnes fiskeplasser?

Hadde vært interessant å få skriftlig redegjørelse fra partiene rundt denne problemstillingen i Oslofjorden.... her må det da være stemmer å sanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.