Gå til innhold
Fiskersiden

"Fjordprosjektet" - drøm eller virkelighet?


 Share

Recommended Posts

Møtet onsdag må utsettes litt! Jeg kommer tilbake med dato, sted og tid.

Det har så langt meldt seg litt for få som er interessert i å dra i gang dette prosjektet og bidra aktivt. Den store massen er veldig positive - men passive.....

Responsen fra NJFF er også positiv- men det tar tid …. .......

Selv om det vil ta litt lenger tid å dra dette skikkelig i gang, så skal vi få det til.

Hadde flere vist større interesse nå allerede, hadde vi selvsagt dratt i gang nå på onsdag. Et par av de som har meldt stor interesse for møtet, har imidlertid problemer med å møte opp nå på onsdag.

Møtet bør derfor utsettes litt. Jeg kommer tilbake med mer informasjon. Vi setter opp en agenda og lager en påmeldingsliste som vi feks kan legge ut.

Med litt underlag og informasjon - blant annet fra Sverige, en konkretisering av målsetting og skisse til fremdriftsplan, samt en "idedugnad" på prosjektet som gjennomføres på selve møtet, vil vi få en god start. Nick jobber nå blant annet med å samle inn informasjon fra Sverige og Danmark.

Jeg tror faktisk at mange av ildsjelene må oppsøkes også utenfor Fiskersiden og OFA forum. Når jeg ringer og snakker med fiskeansvarlige i lokalforeninger (har startet med det), så har de ikke hørt om initiativet. Noen av disse er viktige å få med fra starten av. Dere kan selv ta initiativ til å spre budskapet om dette prosjektet til nøkkelpersoner dere kjenner.

Jeg er interessert i alle innspill på hvordan dette skal dras best mulig i gang. En direkte kontakt med alle lokalforeninger er fornuftig.

Kom gjerne med innspill - på forumet - eller ta kontakt med meg via en PM.

Mvh

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser at det tidligere her ble nevnt et møte 24/1 2007..med forhåndspåmelding...kanskje en idè å få ut påmeldingslisten nå? :lol:

Ellers er det lite aktivitet fra admin-/moderatorgruppa, med ett hederlig unntak, i denne tråden. Noen grunn til dette?

Ja, jeg har ikke tid til å engasjere meg rett å slett. Det tar for mye tid å svare på klager fra gud og hvermann på alt mellom himmel og jord, administrere forum, sider og familie, en gang i ny og ne komme seg ut å fiske, hjelpe til med å bygge hytte på Finnmarksvidda, arrangere konkurranser og administrere disse samt leggge til rette for treff for brukerne av siden, gremme seg over at det er minimalt med respons på et genialt tiltak for sjøørreten i Odalsbekken og ikke minst så er det jo jobben man skulle vært en time eller to på også.

Forøvrig så er det et glimrende tiltak som vi selvsagt vil forsøke å følge opp ved å videreformidle til "folket" så godt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit svar det Espen og fint du tok deg tid til å si noe positivt om tiltaket.

Sjøfalk; se over hovedområder og se om det kan være naturlig/ansvarlig å delegere oppgaver. Men selvfølgelig kan det være vanskelig å finne de rette personene til de forskjellige oppgavene. Men du ser jo, som et eksempel her, at opprettelse av riktige medspillere og delegere ansvar for å fordele arbeidsoppgavene kan bli svært nødvendig for å få framdrift og ikke drukne en idealistisk god idè i småsaker som andre kunne tatt seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er kjempepositivt, og jeg håper Sjøfalk får til noe. Selv evner jeg ikke å avsette mere tid, har faktisk ikke engang fått meg en fisketur enda i år. Jobb, og verv i en av de tilhørende sportsfiskeklubbene rundt fjorden, gjør at jeg har fullt opp. Derimot kan jeg love at vår sportsfiskeforening vil se med meget positive øyne på alle tiltak som gavner SØ fisket i fjorden. Skulle dette prosjektet bli en virkelighet så vil vi antagelig stille sterk støtte på klubbnivå.

Ta en titt her: http://n3sport.no/organisation.asp?orgelementid=545850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Karl Inge S i at Frp ikke er forkjempere i strandsonesaken men det utelukker ikke at man skal prøve å få dem på banen hva angår fiskebestandene i fjorden. Tvert imot kan det være med på å øke bevisstheten omkring vern av strandsonen. De partiene som oppfattes og ikke minst selv oppfatter seg som miljøpartier er hvertfall ikke lett å få på banen. Frp har behov for å markere seg ikke bare i klimaspørsmål. Det bør være stemmer å hente og samtidig en gyllen mulighet for klubber og foreninger til å fronte en god sak. Jeg savner et offensivt NJFF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tekst her, men mange bra punkter.

Bor selv i Drammen. Litt for lite tid til å bli en av ildsjelene du etterlyser desverre, men blir selvsagt med på dugnad o.l.

Tror prosjektet virker litt stort for mange, det er kanskje derfor så få som melder seg.

Ett punkt har jeg:

For mange år siden snakket noen i klubben om at enkeltpersoner innenfor hvert lokallag skulle få myndighet til å ta opp/skrive anmeldelser ang. ulovlige garn. Vet det er mye mas om disse garna til tider, men må selv innrømme det ville vært enklere å ringe en som er interessert i fiske om ulovlige garn, enn politiet..

(slik myndighet kan bli gitt. Sjenkebevillingen var før privatpersoner som hadde kurs i å inspisere. Alle som har drevet/jobbet på et utested vet at sjenkebevillingen ofte har mer makt enn politiet på det område)

Siden Dere skal legge dette fram til myndighetene kunne Dere tatt med et slikt forslag igjen. Tror f.eks en utvalgt fra lokallagene vil være mer på "høgget" enn politiet.

Ellers bra noen tar tak, ikke bare snakker(slik som meg)

Spørsmålet vedr. ulovlige garn har vært oppe til debatt ved flere anledninger her på forumet. For det første, så er det ikke forbudt å sette garn. Norske fritidsfiskere kan, i henhold til regelverket sette garn med samlet lengde inntil 210 meter. De kan også sette liner med opptil 300 angler. MEN. Det er forbudt å fiske med garn etter anadrome laksefisk. Det er også et generelt forbud mot å sette garn nærmere bekk/elv enn 100 m. Flytegarn er forbudt. Likeledes er det forbudt å sette garn over grunner, fortøye i offentlige sjømerker og garnene skal være merket med eiers navn og telefonnr. Likeledes er det i pereioden 1 mars - 30 september nedsenkingsplikt for garn med maskevidde større enn 32 mm og garnet skal være senket slik at hele garnet står minst 3 meter undr havoverflaten til enhver tid.

Når du nevner at "For mange år siden snakket noen i klubben om at enkeltpersoner innenfor hvert lokallag skulle få myndighet til å ta opp/skrive anmeldelser ang. ulovlige garn", så er det nok ikke så enkelt. Man skal være oppmerksom på at det å ta opp et garn medfører et ansvar. Selv om garnet skulle være både ulovlig og ulovlig satt, er det den som har satt garnet som har eiendomsretten til garnet. Skulle garnet være lovlig, selv om du skulle mene noe annet og fjerner / ødelegger garnet , kan du komme i erstatningsansvar. Punktet du nevner vedr. myndighet, så er dette ikke noe man bare får, sånn uten videre. Jeg regner med at du sikter til Politimyndighet. Dette er en myndighet som utstedes etter aksept fra Politidirektoratet etter søknad fra det stedelige politidistrikt og en oppdragsgiver og behovet skal sterkt begrunnes. Forøvrig er både politidistriktene og politidirektoratet svært restriktive vedr. dette og det kreves kursing i både politiarbeide og juss. Når det gjelder lakseoppsynet innenfor Oslo og Akershus, så er det personer med politimyndighet i Vestre Bærum sporsfiskere som står for dette. Videre har OFA en del personer med politimyndighet i sin oppsynstjeneste. Alle disse oppsynsmenne sorterer under Økokrim, som har ansvaret miljøkriminalitet, hvilket ulovlig garnfiske er.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke en bedre plass for mitt spørsmål som dog berører sjøørretfiske. Hørte bare bruddstykker av vestnyttsendingen i går og mener de nevnte Koster sjøpark eller noe lignende. Er det noen der ute som vet noe mer?? Hva skal den omfatte, og hvor stor blir den??

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bestanden av ørret i fjorden er avhengig av to faktorer (Jeg ser da bort fra mattilgang som selvsagt også er viktig):

I) Produksjon av ørret

II) Uttak av ørret

La oss ta en liten avsjekk på hva dere mener om II) uttak av ørret.

Det er mange måter å regulere uttak av ørret på i Indre Oslofjord

A) Økt minstemål fra feks 35 til 50 cm

B ) Bag limit på feks 3-5 ørret tatt opp (drept) per dag

C )Innføring av flere redskapsbegrensinger

D) Forby ISfiske av sjøørret

E) Utvide/innføre fredningstider deler av året

F) Utvide fredningssoner - ut over de som er der i dag

G) Innføre bedre kontroll med eksisternde regler

H) Innføre strengere regler med garnfiske/Yrkesfiske

Hva foretrekker du?

Mvh

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke en bedre plass for mitt spørsmål som dog berører sjøørretfiske. Hørte bare bruddstykker av vestnyttsendingen i går og mener de nevnte Koster sjøpark eller noe lignende. Er det noen der ute som vet noe mer?? Hva skal den omfatte, og hvor stor blir den??

Innformasjon om Koster "sjøpark" finner dere her:

http://www.google.no/search?hl=en&client=f...ark&btnG=Search

mvh Flodstrøm

Bestanden av ørret i fjorden er avhengig av to faktorer (Jeg ser da bort fra mattilgang som selvsagt også er viktig):

I) Produksjon av ørret

II) Uttak av ørret

La oss ta en liten avsjekk på hva dere mener om II) uttak av ørret.

Det er mange måter å regulere uttak av ørret på i Indre Oslofjord

A) Økt minstemål fra feks 35 til 50 cm

B ) Bag limit på feks 3-5 ørret tatt opp (drept) per dag

C )Innføring av flere redskapsbegrensinger

D) Forby ISfiske av sjøørret

E) Utvide/innføre fredningstider deler av året

F) Utvide fredningssoner - ut over de som er der i dag

G) Innføre bedre kontroll med eksisternde regler

H) Innføre strengere regler med garnfiske/Yrkesfiske

Hva foretrekker du?

Mvh

Sjøfalk

Om jeg skulle si hva jeg ville foretrekke ville jeg bli "lynsjet" av alle dei som fisker med mendefangende redskaper (=garn og lignende) men, kan vel si at det er garnfisket som dreper flest fisk i Oslofjorden (og inte bare der) Oslofjorden bør få status som et garnfritt utviklingsområde for spotsfiske og rekreasjon. For å nå disse målene er ni nødt til å samle mange ressurspersoner som mulig for å få tyngde i deres krav om garnfrie områder.

Det var nettopp det man inførte i Vänern da Laxfond-Vänern startet opp. Det ble kunn tillatt et meget begrenset næringsfiske da dette prosjektet startet opp.

Minstemål er et meget godt tlltak forutsatt at en kjenner til ved hvilken størrelse sø blir kjønsmoden:

Den må ikke bli fisket opp før den har hatt mulighet å bli kjønsmoden, om det er ved 35, 40 eller 45 cm får fiskebiologene avgøre (et tips: sjekk med fiskeforvaltningen på Sveriges vestkyst, dei har samme type sø som rundt Oslofjorden).

Så en kommentar til "nok mat for sø" ? Det er ubegrenset av mat for sø da alle predatorene som spiser småfiskyngel er fisket bort (s.s. sø, laks, tors, sei, makrell, lyr m.a.) sø lever mesteparten på fjæremakk, stingsild, små fiskyngel (tobis, brisling, sild, m.a.) sand- og tangreker børstemakk m.v. Her er ingen risk for at sø skulle sulte om bestandene vokste seg sterke. Hvis dette skulle være tilfelle skulle Vänerfisket ha vært kunn en saga.

Det er klart, forurensninger kan sette stopper for allt men jeg går ut frå att dette ikke er et problem i fjordane.

Kunne en samles rundt en gemensam, riktet fiskeforvaltning rundt Oslofjorden er det viktig at en har med seg Mijøvernavdelingen på Fylke for å administrere hele prosjektet sammen med et "Fjordprosjekt-styre"

og også for å påvirke dei kommende fiskeforskriftene i riktig rettning (strategisk).

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestanden av ørret i fjorden er avhengig av to faktorer (Jeg ser da bort fra mattilgang som selvsagt også er viktig):

I) Produksjon av ørret

II) Uttak av ørret

La oss ta en liten avsjekk på hva dere mener om II) uttak av ørret.

Det er mange måter å regulere uttak av ørret på i Indre Oslofjord

A) Økt minstemål fra feks 35 til 50 cm

B ) Bag limit på feks 3-5 ørret tatt opp (drept) per dag

C )Innføring av flere redskapsbegrensinger

D) Forby ISfiske av sjøørret

E) Utvide/innføre fredningstider deler av året

F) Utvide fredningssoner - ut over de som er der i dag

G) Innføre bedre kontroll med eksisternde regler

H) Innføre strengere regler med garnfiske/Yrkesfiske

Hva foretrekker du?

Mvh

Sjøfalk

Det blir vel ikke et spørsmål om hva vi foretrekker, men hva som gavner bestanden av sjøørret best?

Alle har vel egne preferanser og er det det du ønsker å kartlegge forstår jeg spørsmålet.

Jeg f.eks vil ta siste års sjøørretfangster og gi deg eksempler på hva som ville ha rammet meg mest - dvs. begrense min høsting av sjøørret i 2006.

Jeg fikk aldri mer enn 3 sjøøretter på en tur i 2006 på - dvs en baglimit på 3-5 ville ikke rammet meg i det hele tatt ifjor.

Jeg ser av fangstrapporteringsprogrammet mitt at jeg ville måtte sette ut betydelige mengder sjøørret hvis minstestørrelsen ble økt til 50 cm. Ergo ville heving av minstestørrelsen være betydningsfull.

Angående endel av forslagene dine vil dette medføre en mye større aktivitet fra de som skal forvalte reglene.

Det er enkelt å se at vi kan velge mellom å jobbe for en større bevissthet hos hver enkelt fisker eller å nedfelle en rekke regler som må håndheves/kontrolleres bedre enn det som gjøres idag - ingen vits å nedfelle regler hvis de ikke håndheves. Jeg mener selvfølgelig IKKE at det ene utelukker det andre, men snarere at det må jobbes med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å se at vi kan velge mellom å jobbe for en større bevissthet hos hver enkelt fisker eller å nedfelle en rekke regler som må håndheves/kontrolleres bedre enn det som gjøres idag - ingen vits å nedfelle regler hvis de ikke håndheves. Jeg mener selvfølgelig IKKE at det ene utelukker det andre, men snarere at det må jobbes med begge deler.

Du har rett.

Hensikten med spørsmålet var å kartlegge hva sportsfiskere mener om ulike tiltak - ikke forslag fra min side. Du nevner noe helt vesentlig i ditt svar - nemmelig STØRRE BEVISSTHET. Da er vi inne på holdninger, respekt for regler og almenn kunnskap. Som mange har observert og nevnt, er det for eksempel mange som ikke respekterer dagens minstemål på 35 cm. En økning - uten samtidig å endre holdning - ville kanskje ikke gi de største resultatene. Bevisstgjøring og sunne holdninger vil være viktig.

Som det ble nevnt i det forutgående, utmerkede svaret fra Flodstrøm, så har en økningen av minstemålet gitt gode resultater (sammen med andre nevnte tiltak) i Vänern . 50cm er kanskje for mye hos oss. Kanskje en økning til kun 40 cm ville gitt et merkbart resultat? En økningen i minstemålet ville jo øke sjansen for at flere får større fisker enn i dag. Det vesentlige er imidlertid effekten for produksjonen av sjøørret. Med flere sjøørret som blir kjønnsmodne og gyter - vil produksjonen øke.

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det nå blir litt mye negativ vinkling angående sjøørreten i Oslofjorden. For all del, det er bare fint at fokus settes på ting som kan forbedres. Jeg vil allikevel minne om at det foregår et betydelig kultiveringsarbeide i Sandvikselva.

På forsiden her er det blant annet en link til nyheter om Hamang klekkeri som forsyner elva med yngel. Dette klekkeriet produserer 400 - 500 000 yngel hvert år.

http://n3sport.no/organisation.asp?orgelementid=545850

I flere år nå har vi vært uheldige og mistet store mengder yngel i denne elva. Flere årsaker til det, men det positive nå er at det endelig settes litt fokus på disse problemene. Flere velforeninger og de lokale fiskeforeningene har inngått et samarbeid med kommunen, og dannet et elveforum. Likeledes har Vestre Bærum Sportsfiskere satt svært ressurssterke personer inn i oppsynet av elva. Også i sjøen er det et organisert oppsyn, med hovedoppgave å kartlegge og beslaglegge ulovlig satte garn.

Dette skrives for å klargjøre for alle at det faktisk er positive tiltak som skjer på foreningsplan.

N.B. Dette er ingen kritikk av de tiltak som ønskes satt i værk, kun en påminnelse om at det faktisk skjer kultivering av sjøørreten i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det nå blir litt mye negativ vinkling angående sjøørreten i Oslofjorden. For all del, det er bare fint at fokus settes på ting som kan forbedres. Jeg vil allikevel minne om at det foregår et betydelig kultiveringsarbeide i Sandvikselva.

På forsiden her er det blant annet en link til nyheter om Hamang klekkeri som forsyner elva med yngel. Dette klekkeriet produserer 400 - 500 000 yngel hvert år.

http://n3sport.no/organisation.asp?orgelementid=545850

I flere år nå har vi vært uheldige og mistet store mengder yngel i denne elva. Flere årsaker til det, men det positive nå er at det endelig settes litt fokus på disse problemene. Flere velforeninger og de lokale fiskeforeningene har inngått et samarbeid med kommunen, og dannet et elveforum. Likeledes har Vestre Bærum Sportsfiskere satt svært ressurssterke personer inn i oppsynet av elva. Også i sjøen er det et organisert oppsyn, med hovedoppgave å kartlegge og beslaglegge ulovlig satte garn.

Dette skrives for å klargjøre for alle at det faktisk er positive tiltak som skjer på foreningsplan.

N.B. Dette er ingen kritikk av de tiltak som ønskes satt i værk, kun en påminnelse om at det faktisk skjer kultivering av sjøørreten i fjorden.

Supert.

JEg er veldig glad for denne presiseringen Deetuben. Det har aldri vært meningen å komme med kritikk av det arbeidet dere eller andre foreninger gjør. At det har vært forhold som har ført til "katastrofer" og uhell i Sandvikselven og Akerselven er svært beklagelig. Dere gjør en prisverdig og imponerende innsats, og det du nevner er et skoleeksempel på at det nytter. At det er en tøff kamp med utrolig innsats er det ingen som betviler. Av og til må en imidlertid stille spørsmålstegn ved om lokale myndigheter tar sitt ansvar tilstrekkelig inn over seg. Det er snart lokalvalg, så dette kunne jo bli en fin lokal sak!

Det er en enorm innsats som dere gjør, med 100 vis av timer i dugnad. Det gjelder andre foreninger i Asker, OSlo og Oppegård også (samt lenger sør). Når det er sagt, kjemper vi en kamp - en kamp for å øke forståelsen for verdien av det arbiedet som nedlegges- verdien for miljøet og befolkningen. Gang på gang har det vært giftutslipp, tørrlegginger etc som har drept 10-000 vis av yngel. Og dette har skjedd uten at myndigheter har klart å forhindre slike katastrofer. Giftutslippet i Sandvikselven førte heldigvis til at synderen ble tatt og straffet. Men hva skjedde med boten? Gikk den uavkortet til det fantastiske kultiveringsarbeidet dere gjør?

Som verdens rikeste land, bør vi ha råd til å skape en ren fjord med godt vern og tilrettelegging for produksjon av ørret og laks i alle vassdrag som renner ut i fjorden. Vi har en jobb å gjøre - både med hensyn til bevisstgjøring og hva gjelder konkrete tiltak. Hvis vi skaper en felles forståelse og et samarbeid om dette - ja da får vi det til!

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra..!

La oss innføre så mange regler at en normal sportsfisker har virkelig gode muligheter for å bli lovbryter!

Da vil jeg foreslå å forby sjøørretfiske med flue da dette er den fiskeformen som tar flest sjøørret. Dette i følge en del her på forumet... Og når jeg ser størrelsen på fisken som tas på flue så er det svært mange småtasser som tas. Og selv om man bedriver CR på disse småtassene så er muligheten for skader som medfører døden til stede.

Kanskje vi skal forby alle former for sjøørretfiske unntatt dorging/trolling da det er den formen for fiske som tar de største? Ja, for med det minstemålskravet som noen kommer med så er vel det fornuftig? :) Og det er vel ingen seriøs sportsfisker som vil beskatte denne edle og utryddningstruede(?) arten der hvor den formerer seg..?

Dette bare for å forsøke og se en ting fra flere sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra..!

La oss innføre så mange regler at en normal sportsfisker har virkelig gode muligheter for å bli lovbryter!

Da vil jeg foreslå å forby sjøørretfiske med flue da dette er den fiskeformen som tar flest sjøørret. Dette i følge en del her på forumet... Og når jeg ser størrelsen på fisken som tas på flue så er det svært mange småtasser som tas. Og selv om man bedriver CR på disse småtassene så er muligheten for skader som medfører døden til stede.

Kanskje vi skal forby alle former for sjøørretfiske unntatt dorging/trolling da det er den formen for fiske som tar de største? Ja, for med det minstemålskravet som noen kommer med så er vel det fornuftig? :) Og det er vel ingen seriøs sportsfisker som vil beskatte denne edle og utryddningstruede(?) arten der hvor den formerer seg..?

Dette bare for å forsøke og se en ting fra flere sider...

Hmmm

Det viktige er vel nå å få produsert rikelig med fisk.... og mye mer enn i dag.... da slipper vi kanskje noe særlig endring av regler..... Å sette ut småfisk er uansett positivt...

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble nevnt i det forutgående, utmerkede svaret fra Flodstrøm, så har en økningen av minstemålet gitt gode resultater (sammen med andre nevnte tiltak) i Vänern . 50cm er kanskje for mye hos oss. Kanskje en økning til kun 40 cm ville gitt et merkbart resultat? En økningen i minstemålet ville jo øke sjansen for at flere får større fisker enn i dag. Det vesentlige er imidlertid effekten for produksjonen av sjøørret. Med flere sjøørret som blir kjønnsmodne og gyter - vil produksjonen øke.

Bare for å ha det riktig klart for oss, minstemålet på ørret i Vänern er på 60 cm (så ikke noen trollere her fra dreper fisk under 60cm). Grunnen til dette valg av minstemål på ørreten (den samme for laksen) er att da klarer en del å gyte för förste gang (såvitt kjønsmoden ved den størrelsen). Hva minstemålet er på vestkysten i sverige veit jeg ikke noe om men tipper den er på 40-45 cm

Og så om litt om bevisstgøring/attityder når det gjelder fiskeregler/fangst/metoder m.v.for folk flest så har jeg ingen grunn å tru det skulle endres på få 10-år. Vist blant ekte sportsfiskere, men absolutt ikke hos "Ola Nordmann" som hiver ut et par tre-fyre garn på fre-lø-sø når han/hon er på weekend. Ikke heller hos dei s.k. fritidsfiskerne (husbehovsfiskere) som fisker med maksimalt med næringsfiskereiskap på "hobbybasis", næ-e aldri. For dei er fisket en hellig ku (=svarte penger). Jeg har vert med for lenge og har tappet den troen. Nej, strenge (steinharde) fiskeregler/forskrifter er som må til, med beinhard kontroll i starten av, det skaper bevissthet/attidydeforendringer i folkemassen, spesielt når det statueres eksempler.

Dette var akkurat det som måtte til for å ro i havn eit slikt prosjekt som Laxfond-Vänern.

Litt fakta:

på 80 og 90 tallet var summen av all laks som ble fanget på sportsfiskereiskap kunn 5-6 ‰ (mindre enn en prosent) av den totale årsfangsten av laks frå Österjön (i Sverige)

Som i Östersjön var tilstanden i Väner (og Vättern) den samme. Trur ni på fullt allvor att det hade varit mulig å fått til en "attidydeforendring" blant dei som fanget >99% av all laks i sverige, som ikke har/hadde noen som hellst sportsfiske-ånd i sin kultur. Næ-e, strenge regelverk måtte til og dere kan selve sjå hva dette har medført av attitydforendringer blant alle fiskende parter.

Hvis denne attitydeforendringen hadde blitt prøvd gjennomført v.h.a. politikk/propaganda eller på andre måter enn et regelverk hadde ressursene strakst ha tatt slutt langt innen noe som hellst hadde skjett med dei svake fiskebestandene (Gullspångslaksen hadde da vært utryddet).

Tilstanden for sø i Oslofjorden er vel en relativt komlisert oppgåve å finne ut? Hvor mye sø fanges av ulike grupper av fiskende (i %)? Noen som veit? For å utrede fangst-fordelingen mellom ulike grupper av fiskere må en relativt kjapt gjennomføre mærkeforsøk på sø. Tilbakemelding om fangst (v.h.a. Carlin-brikker) forteller hvor mye av sø dei forskjellige grupper av fiskere fanger.

Dette kansje låter lit negativt, men unskyld, jeg er bare en "realist" og vill ikke blunde for virkeligheten. Det er dette dere må igjennom om det i det heile skal bli lønn for strevet (hvis ikke kunn små lokale områder skal forbedres). Ingen ting får enn gratis i dag, dessverre.

Da vil jeg foreslå å forby sjøørretfiske med flue da dette er den fiskeformen som tar flest sjøørret. Dette i følge en del her på forumet...

Finnes det dokumenterte mærkeforsøk på dette? Trur ikke det. Her må en pressisere at skall vi "synse" og komme med ugrunnede anklager mot noen grupper av sportsfiskere så er dette prosjektet ikke liv laga.

Kunn med reala FAKTA kan en samle alle, og få med seriøse, ressurspersoner i /kommuner/Fylke/Statsmakten det er i vært fall sikkert, jeg veit. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes pr. idag eksisterende virkemidler hvor arbeidsinnsatsen av frivillig arbeid er god utelukker ikke at man kan samordne og utvide tiltakene som trengs for å forbedre fisket ytterligere - og det er dette jeg mistenker Sjøfalk for å innse, ta høyde for og gå i bresjen for...

Hvis ikke har jeg misforstått noe grundig her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes pr. idag eksisterende virkemidler hvor arbeidsinnsatsen av frivillig arbeid er god utelukker ikke at man kan samordne og utvide tiltakene som trengs for å forbedre fisket ytterligere - og det er dette jeg mistenker Sjøfalk for å innse, ta høyde for og gå i bresjen for...

Hvis ikke har jeg misforstått noe grundig her..

Det er nettopp dette jeg meiner, det må starke virkemidler (fiskeforskrifter) til, for å verne denne heroiske innsatsen som må til på frivillig basis, ellers bærer ikke arbeidet frukt. Det blir andre grupper av fiskende som nyter godt av dette arbeid og auker fiskeinnsatsen når bestandene tar seg opp (garnfisket m.a.), og det slutter alltid med at ingen til slutt gidder.

Nej, her må ting skje parallelt, hvis en storstilat går igang med et slikt prosjekt må også fiskeforskriftene hjelpe til med å verne dette arbeidet fullt ut, derav min fokusering på for å endre reguleringen av den fremtida redskapsbruken. Selvfølgelig etter at enn ha klårlagt fordelingen av fisket per i dag (gjennom mærkeforsøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske regler for sjøørret:

Minstemålet på Vestkysten i Sverige har blitt økt i flere omganger. Den siste økningen var fra 40 til 45 cm:

"1 Juli 2004 ändras minimimåttet för havsöring på västkusten till 45 cm ..."

I Østersjøen er det 50 cm.

Og her i Oslofjorden/Norge: 35cm...... Er ikke dette litt rart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske regler for sjøørret:

Minstemålet på Vestkysten i Sverige har blitt økt i flere omganger. Den siste økningen var fra 40 til 45 cm:

"1 Juli 2004 ändras minimimåttet för havsöring på västkusten till 45 cm ..."

I Østersjøen er det 50 cm.

Og her i Oslofjorden/Norge: 35cm...... Er ikke dette litt rart da?

Det er muligens et bevis på den handlingslammete statsforvaltningen (fiskeforvaltningen) dere opplever i Oslofjorden. Sjøørretten i Oslofjorden og sørover er dei samme typer sø stammer som på vestkysten i Sverige. Her burde enn ha følgt med og tilpasset seg dei nye minstemålen så at heile kyststreket fekk dei samme minstemålet. Heilt enkelt en slapp fiskeripolitikk. Spør fiskeforvalteren deres hva han har for god bortforklaring til at det er kunn 35 cm minstemål i Norske delen men 45 cm på den Svenske delen av egentlig den samme kysten. Bare det å endre minstemålet på Norsk side skulle spare en meget betydende del av sø- bestandene i fjordområdet og selve "gytebestandet skulle minimum dobles året etter det nye minstemålet trett i kraft

Allt dette her er bare en liten del av deres fremtida arbeid med "Ørretfond-Oslofjord" eller hva har dere for tanker rundt dette.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye bra fra vår svenske flyfisher og takk for linken til Koster havspark. Du er realist med hensyn til hva som må til og hvordan man må håndheve nye regler og lover. Det hjelper lite å lage allverdens fint lovverk hvis man ikke følger opp, spesiellt til å begynne med. Ting lar seg forandre selv det noen mener er et innebygget jaktinstikt vi ikke klarer å fjerne. Noen tusenen i bot/bøter får trolig de fleste på bedre tanker.

Fritidsfiskerne argumenterer med at de kun fisker til eget bruk noe jeg ikke tror på. I såfall hadde de ikke vært så interessert i å kjempe for sine privilegier. Som du sier når det blir mer fisk i havet blir det fort og effektivt fisket opp og de som har stått for å få opp bestandene gjør det ikke en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.