Gå til innhold
Fiskersiden

"Fjordprosjektet" - drøm eller virkelighet?


 Share

Recommended Posts

Nå er vi ett sktitt nærmere drømmen!

NJFF har tatt tak i ideen:

"Nasjonal sjøørretfjord" http://www.jaktogfiske.info/index.asp?menu...17&docDetail=on

De vil være den rette organisasjonen til å dra hovedideen videre i et realiseringsprosjekt. Prosjektet er som dere ser utvidet litt geografisk og det er endret litt. Men ideen og formålet er det samme.

Ved at de iverksetter dette prosjektet, vil de kunne engasjere alle lokallagene rundt fjorden. Dette er glimrende.

Så "Fjordprosjektet" dras videre av "Oslofjorden - Nasjonal Sjøørretfjord". Det har kommet frem mange innspill som ikke ennå er behandlet av NJFF. Benytt anledningen til videre påvirkning og engasjement.

Takk for alle innspill så langt

Mvh

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg følger med på diverse forum,snakker med fiskere og har ikke samme inntrykket som serveres i jakt og fiske om at sjøørreten biter som aldri før. Tvert imot og på hvilket grunnlag er det man uttaler seg? Jeg snakket i dag med en som mente det var plenty med torsk i fjorden ettersom han og svigersønnen i løpet av en halv time hadde fått tre pene torsker. Hvis det er så mye bitevillig ørret skjønner jeg ikke hvorfor man skal bruke energi på å produsere enda mer.

Fjorden er i økologisk ubalanse og det bør bekymre NJFF og alle andre mye mer enn et fiskeslag det finnes nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med på diverse forum,snakker med fiskere og har ikke samme inntrykket som serveres i jakt og fiske om at sjøørreten biter som aldri før. Tvert imot og på hvilket grunnlag er det man uttaler seg? Jeg snakket i dag med en som mente det var plenty med torsk i fjorden ettersom han og svigersønnen i løpet av en halv time hadde fått tre pene torsker. Hvis det er så mye bitevillig ørret skjønner jeg ikke hvorfor man skal bruke energi på å produsere enda mer.

Fjorden er i økologisk ubalanse og det bør bekymre NJFF og alle andre mye mer enn et fiskeslag det finnes nok av.

Enig med du!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det se ut som det nytter å engasjere seg. Man kan sikkert si at allerede i fjor kom NJFF på banen med sitt utmerkede sjøørrethefte og i år følger de opp, men innspill og engasjement som det Sjøfalk& co har kommet med er en positiv tilbakemelding til NJFF. En melding om å gå videre.

Jeg skulle naturligvis ønsket at NJFF også kunne engasjere seg for andre fiskeslag enn de anadrome, og hvem vet kanskje kommer de på bedre tanker og tenker helhet selv om de da kommer til å tråkke noen få yrkes og endel fritidsfiskere på tærne. Sportsfiskerne kan få lov til å pusle med sitt så lenge de holder kjeft og ikke vil ha sin del av kaka.Hvis vi ikke forteller hverandre, politikere og miljøorganisasjonene at vi finnes og har løsninger på dagens begredelige og vedtatte situasjon vil alt fortsette som før. Vi skal ikke godta at noen få får ødelegge for så mange. Vi har uansett ingenting å tape og det er en grunn til at ingen vil ta til motmæle.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du legger ned virksomheten med info her på sidene?

Vel - nå er ikke prosjektet i regi av NJFF formalisert ordentlig ennå. Jeg vil følge med og opp - og engasjere meg videre inntil jeg ser at det går den vei fjorden fortjener. Det er et stykke fram. Jeg oppforder alle brukere av dette forum og alle som bruker fjorden til å spre holdninger - påvirke og å engasjere seg. Vi har en lang, lang vei å gå før "Drømmen" om et fiskeeldorado i Oslofjorden er realisert. Jeg tror det tar mange år.

Skal vi lykkes må alle engasjere seg. NJFF klarer ikke det alene.

Jeg vil la høre fra meg!

Mvh

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å ta flere år å få politikere og miljøorganisasjoner til å snu 180 grader det så vi her i Vestfold da Østre Bolærne ble solgt til menigheten Smiths venner. Salget var gjennomført helt etter stortingets egne vedtak men til tross for det snudde nesten alle. Til og med Bellona som til meg sier de ikke vil engasjere seg fordi de kun er opptatt av giftutslipp og forurensing av fjorden gikk i første rekke med styreformann Brastad,,som forresten heller ikke svarer. Det var en stor PR-verdi å innkassere.

Jeg mener at det er en like stor PR verdi i å ville bygge fjorden opp til beste for folk flest i stedet for å la en liten adel stort sett gjøre som de vil. Fjorden er i økologisk ubalanse så hvorfor de som påstår seg opptatt av miljøet ikke engasjerer seg skjønner jeg ikke. Nå er det co2 som gir PR og penger i kassa og så lenge det er slik kan det, som Sjøfalk skriver, bli lenge å vente.

Håper i likhet med Sjøfalk at flest mulig engasjerer seg for jeg tror svært mange ikke er klar over hvilket potensiale det ligger i fjorden. Den vil uten tvil kunne bli norges beste helårs fiskevann. Se på hvor stolte man er for det man har fått til med Marka og hvilken samfunnsøkonomisk verdi den representerer. Hvorfor skal vi da godta at fjorden misbrukes og miljøødelegges?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.