Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har dere med på pilketuren?


rug
 Share

Recommended Posts

Selv er jeg minimalist på pilketur.

Pilkeutstyr:

En boks maggot, HVITE!!!

En momyshka pilkestikke (billigste plastsort til 99 kr, den såkalte VM-stikka) med snøre.

To "nødmomyshkaer" ifall min rosa favoritt forsvinner i dypet.

Isborr.

Is-øse er for pyser, bruk hånda, så får dere en forsmak på det å gå igjennom isen :)

I tillegg har jeg seff gode varme klær, noe å sitte på samt mat/ kaffe.

Rug

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 ismeitestenger, alarmer eller angledonfjær, mormyskastikke, pimpelstikke, balansestikke, balanser, mormyskaer, masse kroker, søkker, formtomer, sener i ulike tykkelser, svivler, tang, peang, avbiter, stolsekk, vekt, veienett, målebånd, vanter, maggot i ulike farger, isbor, øser, gummikuler, ispigger og flytredress, fotoapperat :)

(takk for påminnelsen Ginny, hadde glemt det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 ismeitestenger, alarmer eller angledonfjær, mormyskastikke, pimpelstikke, balansestikke, balanser, mormyskaer, masse kroker, søkker, formtomer, sener i ulike tykkelser, svivler, tang, peang, avbiter, stolsekk, vekt, veienett, målebånd, vanter, maggot i ulike farger, isbor, øser, gummikuler, ispigger og flytredress :)

:) Samma som meg gitt he he

Har egen produsert pulk også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, egentlig ikke overraskende at du har pulk....

Remy har vel en 133 liters ryggsekk...

:D

;) Samma som meg gitt he he

Har egen produsert pulk også da.

Åja, sånne...De bruker jeg når jeg fisker med mark og dupp...Enkelt måte å regulere fiskedybden men noe ræl å kaste med.

Gummikulene er nok til å beskytte knuten på svivelen fra søkket ;)

Lommelerke, nyttig, hadde det ikke vært for at jeg alltid kjører bil :)

Lommelykt og lommelerke - kan fort bli lang tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, egentlig ikke overraskende at du har pulk....

Remy har vel en 133 liters ryggsekk...

:)

Åja, sånne...De bruker jeg når jeg fisker med mark og dupp...Enkelt måte å regulere fiskedybden men noe ræl å kaste med.

Lommelerke, nyttig, hadde det ikke vært for at jeg alltid kjører bil :)

Nei, de er nok en del større enn duppstoppere gitt.

gltrubberbeads.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finner jeg ikke skrine mitt med pimpler og myska,mulig jeg har glemt det i troms :) Fram til jeg finner det,blir det litt minimalistisk. Ellers pleier jeg å ta med hele isfiskekassa med 3-4stikker,ispigger,hjemmelaget øse,div. små dims og en termos med kakao. Ved ismeite blir det 3-4 stenger,sneller,nappvarslere,kroker etc. Fisker mest med maggot,både røde og hvite,men også mark har gitt mye ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaff....den der 8 mm....den har jo stort nok hull til at knute og svirvel forsvinner rett igjennom.....Hvis en ikke fisker etter håkjærring da....

Tipper abbortassene jeg jakter på hadde blitt livredde dersom den der hadde hengt og dinglet over maggoten...

Nesten som et sånt sværd som henger i en tynn tråd over hodet ditt.....husker ikke hva det sverdet het..

:)

Nei, de er nok en del større enn duppstoppere gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 ismeitestenger, alarmer eller angledonfjær, mormyskastikke, pimpelstikke, balansestikke, balanser, mormyskaer, masse kroker, søkker, formtomer, sener i ulike tykkelser, svivler, tang, peang, avbiter, stolsekk, vekt, veienett, målebånd, vanter, maggot i ulike farger, isbor, øser, gummikuler, ispigger og flytredress :)

Ikke fotoapparat?

Rug: Damokles sverd

Selv kommer jeg nok til å slutte å dra med meg så mye ræl, herk å bære på. blir entene rent balanserfiske etter Abbor eller Ismeite etter Gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer naturlig nok ann på hva jeg er ute etter å få, men i og med at det er så artig og lærerikt å prøve nye og utradisjonelle ting på de forskjellige artene vi har -så pleier jeg å ha med alt jeg makter å bære.

Et eksempel på en vanlig Mjøs-tur:

27032006171527cFI9UY812163.jpg

En ting jeg i alle fall IKKE skal ha med meg på pilketurer mer er stikker/stenger som ikke tåler større fisk. Jeg nekter egentlig å ta i stikker som ikke har ordentlig snelle med muligheter for å kjøre fisken. Jeg liker ikke å miste flotte fisker pga rævva utstyr.

Selv på småtjern der det omtrendt kun finnes småfisk, så dukker jeg helst opp med det halveis hjemmelagde "dråget" mitt. Den har allerede rukket å redde flere sitvasjoner...

2311200521595J54F3clOHHGdKQ7xB.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver i all vesentlighet isfiske etter røye/ørret:

Isbor m/ reservekniver og isøse.

Stolsekk med rygg. Ispigger. Er jeg på isen alene - redningsvest.

I sekken:

Div. enkle pilkestikker myk/medium. Skal ta en sjekk på Siberia Large.

Rautoblinken er blitt en kjær følgesvenn + andre blinker i div. str.

Maggot (hvit eller rød spiller ingen rolle i min verden), mormyska, noen balansepilker og kanksje også mark.

Kunstige fjærmygglarver (reserveagn)

Sitteunderlag som jeg også kan bruke under beina.

Vekt

Tang

Kniv

(Prest)

Dopapir

Plastpose®

Varm drikke + ev. mat.

Solbriller/solkrem.

Det meste står til enhver tid ferdig pakket :P Og sesongens første tur er unnagjort, mye smått.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så minimalistisk som trådstarter, nei...

- isbor

- ministol

- noen ismeitestenger

- stikker til balanse

- pimpelstikker

- mysjkastikker

- div mormysjka, pimpler og balanser

- søkker, kroker og litt annet meite-stæsj

- agn ( maggot, fisk mm )

- kamera

- thermodress ( flytedress må anskaffes )

- ispigger

- røyeblinker ( hvis jeg skal fiske røye, selvsagt )

- kaffe på termos ( ev. kokeapp. og kjele dersom jeg skal bli en stund )

- klesskift ( i tilfelle uhellet skulle være ute )

- tau, hvis jeg er litt usikker på isen

- isøse

Dette er nok det jeg kommer på i farta, og veldig glad for å se at det ikke bare er meg som drar med meg masse..... Er jo sjelden man får bruk for alt, men man vet jo aldri.....

En spesialkonstruert pulk er definitivt på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta akkurat min første ladning isfiskeutstyr i dag, så jeg er ikke helt sikker hva jeg kommer til å dra med meg på tur. Ispiggene blir i hvert fall med, og kaffe må jeg ha på tur. Kamera er også (nesten) alltid med på tur.

Ser at Rugs VM stikke koster 99,-, på G-sport koster de litt mer, mens de jeg bestilte på nett kosta 28,- (Wiggler). Finnes det flere produsenter som kaller stikka si VM-stikka, eller er det bare så store prisforskjeller?

Endret av beerbellybob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.