Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Her er de jeg har i kikkerten:

Ocqueteau 485

Ocqueteau 575 (Link til alle Ocqueteau modeller her)

Quicksilver 500

Quicksilver 580 (Link til alle Quicksilver modeller her)

(Benetau antares 650 - denne blir muligens i største laget men fin er den gitt :D)

Våre behov: Vi trenger en båt som fungerer som familiebåt samt. fiskebåt. Den vil nok bli brukt mest til fiske, så fiskevennlighet vil nok bli mest vektlagt. Den skal brukes til dorging og sjø/havfiske, ønsker også å kunne ta med båten på henger når vi reiser nordover. Derfor er vekt et poeng som blir vektlagt. Fordi den også skal brukes mye til dorging er drivstofforbruket viktig.

Hvis noen forumsfolk er innehaver av de nevnte modeller setter jeg stor pris på grundig svar!!

Sjøerfaring: Jeg har vært endel på sjøen de siste årene, men mest med bruk av åpen båt. For det meste ranaplast 14".

Hvis noen har andre forslag jeg burde vurdere er det bare å komme med dem:-)

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Siden du skal ha båten som kombinert familie/fiskebåt bør du ha en en mulighet til å komme deg under tak.

Der kan du ha litt varme, du blir ikke våt og du kan lage noe mat(noe som ikke er noen bakdel).

Skal du ut på havfiske kan det bli mange timer i båten, og fordelen med å sitte "inne" i steden for å sitte ute i en åpen båt er stor.

Gå for en båt med hus, da har du alle fordeler.

Los er inne på rett spor ser jeg :D

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med det samme som deg.Altså leter etter en båt som passer til familie/fiskebåt.Jeg har vært innom de du nevner ,og min favoritt finner du Her

Jeg har vært ombord i en på land,men ikke på sjøen :D

Den er jo veldig fin, helt enig. Men prisen er litt i stiveste laget for mitt budsjett. Ikke bare bare og slenge denne på hengern å dra heller, forutsetter en bil som fixer vekta. Forøvrig ligner den jo endel på Quicksilver 580 som jeg har kikket endel på...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"åkketå" båtene er fine de....men i trolle miljøet får de litt pepper grunnet at de ikke tåler vintern så godt...en sprekk her og en sprekk der....tynt skrog spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo veldig fin, helt enig. Men prisen er litt i stiveste laget for mitt budsjett. Ikke bare bare og slenge denne på hengern å dra heller, forutsetter en bil som fixer vekta. Forøvrig ligner den jo endel på Quicksilver 580 som jeg har kikket endel på...

Ja prisen er blitt alfor stiv.Ifjor kunne man jo få dem 300,000,så jeg skjønner ikke den prisen :D

losedit:Et år siden,mener jeg:)

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at vekten på QS 580 er 950 kg så kommer motor, henger og utstyr i tillegg, du skal ha litt bil for å kjøre med den. Du kommer fort oppi 1400 kg. totalvekt

Du nevner også drivstoff økonomi, min mening er at det er lite å hente på skrogtype, du må se hvor stor motor du må ha for å oppnå den hastigheten du ønsker QS 580 er jo oppgitt til 26 knop med 80 hk. Andre båter kan du gjerne få samme fart med en 60 hk ?

edit: OCQUETEAU 575WAC er jo oppgitt til 26 knop med 70 hk men så veier den bare 700 kg også

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser litt bort fra overnattingsmuligheter og kokeutstyr, vil jeg også vurdere denne...

http://www.marinepower.no/new_boat.asp?Obj...1324&SprakID=11

Var og kikket på denne for et par dager siden, og virker som en glimrende fiskebåt...

I den sjangeren så har du en fin båt her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av eierne selv :P samt "inside info"

Hm, dette lukter fishy business! Hva mener du med "inside", mener du at det fabrikasjonssvakheter ingen ønsker å fortelle om? Glassfiber er vel uansett lite glad i å fryse fast i isen, eller å kjøre gjennom is. Dette gjelder vel alle båttyper i glassfiber. Eller mener du at kulda i seg selv kan ødelegge skroget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette lukter fishy business! Hva mener du med "inside", mener du at det fabrikasjonssvakheter ingen ønsker å fortelle om? Glassfiber er vel uansett lite glad i å fryse fast i isen, eller å kjøre gjennom is. Dette gjelder vel alle båttyper i glassfiber. Eller mener du at kulda i seg selv kan ødelegge skroget?

Inside var ment innen miljøet...altså trolle miljøet.

Dette gjelder ikke alle åkketå eiere men de har klaget over vinterbruk samt at noen av de har hatt båten inne til reperasjoner. en liten vanniinntrengning og sprekken har oppstått ved frysing.(kan tenkes at disse blir brukt så ofte att de ikke har tid til skikkelig vedlikehold noe jeg også trur)

Går ikke ut med navn men kan nevne at ene båten en 615 eies av en proff guide...hans neste båt blir ikke en åkketå slik jeg kunne forstå han.

desuten er de båtene så flate/lette at de neppe egner seg som "isbrytere"

En annen ting er at disse båtene blir brukt tusenvis av timer pr år...kan hende at det er en annen historie hvis de bare blir brukt som fritids båter bare vår/sommer/høst...dvs 100-300 timer pr år.

En 485 ble jeg mektig imponert over hvor god plass det er i en sånn samt stødigheten.

Felles for alle åkketå er at de banker frynktelig i vannet ved full pupp kjøring.

Til slutt vil jeg si at jeg sikler selv på en åkketå og da en 485....selv om det er visse betenkeligheter

Lykke til med båtvalg

:)

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av nettopp den Donkern, ferdig rigget. Ser jo liten ut, men dette er pr. idag den båten jeg har mest lyst på. Men må ta meg en tur å sjekke denne skikkelig ut i Sarpsborg - er jo litt bekymret for at den blir litt liten. Men godt å høre at den er stødig på vannet. Båten jeg kjøper ønsker jeg å ha ute mer eller mindre hele året, så jeg håper denne kan være egnet som helårsbåt...

Bør vel også legges til at 2007 versjonen kommer som kremgult skrog samt mørkeblått dekor. Med andre ord MYE penere enn den på bildet:-)

16807_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6717/16807.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liten ut på henger/vannet ja...men er sschvææær når du er inni den

mao den største 16 fotern jeg har vært i.

ser at det er Honda motor på den....til dags dato den Beste dorgemotoren :)

er det du holder til hen Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne båten fikk jeg veldig lyst på :lol:

Har en liten ranajolle med en 6 hk Tohatsu påhenger fra før, men denne 485 er romslig, forholdsvis rimelig og ikke minst familievennlig. :)

Jeg ser ofte at trollere sikter høyt når det gjelder båtvalg og utstyr, men jeg er sikker på at båten ikke fanger mer fisk viss den koster 500 000,- kontra en til 100 000,- eller mindre...

Poenget er at man er ute å fisker :P

Sikkerhet, brukervennlighet, stødighet og ikke minst økonomiske forhold er de tingene jeg ser på ved båtvalg.. Trur nok sparingen min til en 485 har begynt...... :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de jeg har i kikkerten:

Ocqueteau 485

Ocqueteau 575 (Link til alle Ocqueteau modeller her)

Quicksilver 500

Quicksilver 580 (Link til alle Quicksilver modeller her)

(Benetau antares 650 - denne blir muligens i største laget men fin er den gitt :))

Våre behov: Vi trenger en båt som fungerer som familiebåt samt. fiskebåt. Den vil nok bli brukt mest til fiske, så fiskevennlighet vil nok bli mest vektlagt. Den skal brukes til dorging og sjø/havfiske, ønsker også å kunne ta med båten på henger når vi reiser nordover. Derfor er vekt et poeng som blir vektlagt. Fordi den også skal brukes mye til dorging er drivstofforbruket viktig.

Hvis noen forumsfolk er innehaver av de nevnte modeller setter jeg stor pris på grundig svar!!

Sjøerfaring: Jeg har vært endel på sjøen de siste årene, men mest med bruk av åpen båt. For det meste ranaplast 14".

Hvis noen har andre forslag jeg burde vurdere er det bare å komme med dem:-)

Hvor i landet bor du? Som båtselger er jeg selvsagt lite objektiv, men ta nå en titt på Hansvik ( www.hansvik.no) sine båter hos en forhandler nær deg. De holder VELDIG god annenhåndsverdi og er i forhold til en del ytenlandsk båtmateriell en økonomisk bedre investering. Sjøegenskapene er dessuten heller mye bedre enn noe som helst dårligere. Min egen favoritt er Hansvik 18 HT Turfisker med feks en 70 hk 4-takter. Så får det gjerne være at de ser noe mer "trauste" og gubbete ut. -Det kan jeg leve med! (Snart 40 ja...)

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse båtene er pene båter, og passer godt til trolling. Men dette er ikke båter som er veldig sjødyktige. De slår endel i sjøen. Det samme gjelder de mindre hansvikbåtene.

Etter å ha prøvd flere dyre båter med ViMenn i fjor, og fikk prøvd Karnicen til MR, så ble jeg veldig imponert. Dette er en båte som går VIRKELIG godt i sjøen, og er god plass til familie. Har også noen praktiske løsninger med puter bak som er helt geniale. Kan nevne att vi kjørte i 22 knop i 4-5m bølger. Og da snakker vi IKKE slake dønninger, men god sjø og stiv kuling! Båten til Morten gjorde 46 knop med 240hk motor. Og brukte vel ca 1,1L på milia. Ofte kommer disse båtene med endel mindre motor.

Dette er noe av det bedre man kan komme borti av båter til sportsfiske, hvis man ser bort fra dyrere båter som Boston Whaler og tildels Maco.

Skal du bruke båten på sjøen og til havfiske, ville jeg styrt unna disse båtene!

Her er en:

Karnic 210 Bluewater

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.