Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Karnicens skrog skal jo være sertfisert for offshore eller noe slikt(fikk en forklaring av en selger en gang for nooen år siden, når jeg og en kompis var og så på båt), noe andre båter i samme prisklasse ikke var i nærheten av å være... dvs at den tåler kombinasjonen sjø og fart meeeget bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

485 med 50 hk firtakt ca 630 kg trolleutstyr og annet stasj ekko gps rigg osv...da er man opp i ca 700 kg.

bensuin og litt mat klær osv fiske utstyr ca 750

en skikkelig god henger ca 300 kg på den...da er man rundt tonnet ja...normalt for den type båt...og lite totalvekt ville jeg si men

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer "åkkitå" 485 så ender man vel opp på omtrent 900 kg(båt + motor + henger) Så kommer jo evt. trollingutstyr + div i tillegg. Ser ut som jeg rett og slett ikke kan går får noen annen båt dersom jeg skal ha den med på henger. Så jeg sikler veldig på denne jeg også :P

sjekk vognkortet ditt du hvor mye du kan trekke først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att Karnicen er en klasse B båt.

Jørgen

Ikke kjøp båt etter hvor stor du kan trekke etter bilen. Husk att hvis hengeren er godkjent for 1000kg og hengeren veier 200kg, er dette 1200kg, uavhengig av hvor mye båten veier. Derfor må man i de fleste tilfeller ha stor bil for å trekke lovlig. Samt att man må ha BE for å trekke båter med litt størrelse. Ulovlig kommer du sannsynligvis til å kjøre med bilen din uansett, så kjøp en båt du vet du blir fornøyd med! Og ikke kun etter bilen din. Er redd du blir skuffet hvis du skal bruke båten i litt sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att Karnicen er en klasse B båt.

Jørgen

Ikke kjøp båt etter hvor stor du kan trekke etter bilen. Husk att hvis hengeren er godkjent for 1000kg og hengeren veier 200kg, er dette 1200kg, uavhengig av hvor mye båten veier. Derfor må man i de fleste tilfeller ha stor bil for å trekke lovlig. Samt att man må ha BE for å trekke båter med litt størrelse. Ulovlig kommer du sannsynligvis til å kjøre med bilen din uansett, så kjøp en båt du vet du blir fornøyd med! Og ikke kun etter bilen din. Er redd du blir skuffet hvis du skal bruke båten i litt sjø.

Enig i det Robert. Jeg mener ikke at båten MÅ kunne taes på henger, men i utgangspunktet var det ønskelig. Men ting tyder på at dette punktet vil bli nedprioritert! Det viktigste er at båten fungerer til det jeg ønsker, nemlig familiebåt og fiskebåt kombinasjonen. Mulig kombinasjonen dorging/havfiske ikke nødvendigvis er så enkel å få til. Drivstofforbruk er også et punkt jeg er opptatt av.

Har du noen kjennskap til Benetau Antares eller Quicksilver. Skulle jo tro at skrogform og tyngde på båten gjorde dem mer egnet til havfiske enn f.eks "åkkitå"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att Karnicen er en klasse B båt.

Jørgen

Ikke kjøp båt etter hvor stor du kan trekke etter bilen. Husk att hvis hengeren er godkjent for 1000kg og hengeren veier 200kg, er dette 1200kg, uavhengig av hvor mye båten veier. Derfor må man i de fleste tilfeller ha stor bil for å trekke lovlig. Samt att man må ha BE for å trekke båter med litt størrelse. Ulovlig kommer du sannsynligvis til å kjøre med bilen din uansett, så kjøp en båt du vet du blir fornøyd med! Og ikke kun etter bilen din. Er redd du blir skuffet hvis du skal bruke båten i litt sjø.

låter litt rart dette

hvis henger er godkjent for total vekt 1000kg og henger veier 200 blir vel dette 800kg tilatt nyttelast?

er det nyttelast komer sef egenvekt på henger i tilegg

:lol:

. Kan nevne att vi kjørte i 22 knop i 4-5m bølger.
Ikke verst :)

Og jeg kjørte i 46 knop med en 69 mod WW Boble i 34 meters bølger med 2 meters avstand.............på TAKET med bilen i revers

Hørt sånnt a gitt

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer att Karnicen er en klasse B båt.

Jørgen

Ikke kjøp båt etter hvor stor du kan trekke etter bilen. Husk att hvis hengeren er godkjent for 1000kg og hengeren veier 200kg, er dette 1200kg, uavhengig av hvor mye båten veier. Derfor må man i de fleste tilfeller ha stor bil for å trekke lovlig. Samt att man må ha BE for å trekke båter med litt størrelse. Ulovlig kommer du sannsynligvis til å kjøre med bilen din uansett, så kjøp en båt du vet du blir fornøyd med! Og ikke kun etter bilen din. Er redd du blir skuffet hvis du skal bruke båten i litt sjø.

Hvis du skal kjøre med båten så må du jo handle etter hvor mye du har lov å trekke med bilen, men mindre du har tenkt å kjøpe bil etterpå da :D

og du må jo selvfølgelig regne dette på totalvekten på hengeren du har lov å dra. Det er mange biler som trekker 1200 kg ++

:):lol::DB)

Ikke for å "knuse" gleden over å ha rett, men det ble ikke skrevet noe om totalvekt: "Husk att hvis hengeren er godkjent for 1000kg og hengeren veier 200kg, er dette 1200kg" så mener han vel at den er godkjent for 1000 kg last ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er det bare jeg som har opplevd at utsettingsrampene på flere store innsjøer i Norge er ubrukelige til

nesten alle båter over 1000 kg.

- Det er kun få innsjøer i Norge med opparbeidet utsettingsramper,- så ikke heng på for tunge båter folkens,- ha heller noen kilo til gode på vognkortet :):D

- Tenk på vinteren med snø, is og alt mulig annet kaldt B):lol: ,- Det er jo egentlig denne tiden på sesongen ørretten biter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er det bare jeg som har opplevd at utsettingsrampene på flere store innsjøer i Norge er ubrukelige til

nesten alle båter over 1000 kg.

- Det er kun få innsjøer i Norge med opparbeidet utsettingsramper,- så ikke heng på for tunge båter folkens,- ha heller noen kilo til gode på vognkortet :):D

- Tenk på vinteren med snø, is og alt mulig annet kaldt B):lol: ,- Det er jo egentlig denne tiden på sesongen ørretten biter :D

skikkelig bil og skikkelig henger ...så opplever man ikke sånt.hehe

veeel...har 900 kilo på hengern og forhjulstrekk....gått bra hittil her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karnicen er også å få som 20 foter, den er da kl.C, men jeg har kjørt den en del og det er ikke stor forskjell i forhold til 22 fotern. Som Robert sier så kommer det en test i Vi Menn båt og AoF i mars av 5 spennende båter. Jeg dro i gang testen for å se hvordan Karnicen greide seg i forhold til de amerikanske "orginalene".

De andre båtene var Boston W 235, Mako 215, SeaPro 205 samt Tropy 2052 alle WA båter. Uten å røpe for mye så har jeg ingen planer om å bytte :) !

Sammenlignet med styrehusbåtene som er nevnt over blir det to forskjellige konsepter, det blir et valg mellom sjøegenskaper og maks plass om bord. Til bruk på havet er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.

Jeg har aldri følt meg så trygg i en båt som i Karnicen, inklusiv Viknes 900 jeg hadde tidligere.

Har en liten gal plan om å krysse nordsjøen i september fra Karmøy over til Skottland, videre til Irland for å prøve tunfisken. Får håpe jeg tar til fornuft før den tid :lol: !

Ta en titt på finn.no under Karnic der ligger det flere alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.