Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Du er fullstendig tilgitt :rolleyes:

2 frågor!

Ser at jeg kan spare noen lapper på og montere wallas varmer selv, er det en komplisert afffære å gjøre selv?

Noen her som bruker Lowrance plottere her, evt kombi med ekko og radar. Lurer på noe angående skjermen på disse. Er det vel anvendte penger og heller velge 10.4" fremfor 7"? Litt vanskelig å visualisere str. i praksis, og ser at det er endel rimeligere med 7"...

har du 9 tommeltotter pluss en knekt en....så klarer du å montere en Wallas selv...det er ingen kompleks oppgave

du har helt klart mer nytte av en stor skjerm ja...men for all del du klarer deg fint med sjuern også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jeg skal ikke påstå at noen lyver, men alle kan ta feil av begreper o.l. :D om du har kjørt til Skagerak i Orkan med en 35 fots skøyte, kan godt være det, skikkelig tøffing du B)

det som jeg har reagert på her er bølgehøyden når du kjørte 22 knop med Karnic'en, Stiv kuling (13,9-17,1m/s) og 4-5 m Bølger som i tillegg bygget seg opp raskt.

her ute så har vi i dag hatt gjennomsnittsvind siden i dag morges på 49 knop med kast på 63 knop og vi har en bølgehøyde på 4,6 :)

Jeg må bare ha en liten komentar til før jeg legger denne død.

Din konklusjon med 2-3m (meldt) bølgehøyde stemmer nok bra, det skulle gi noe sånt som 4-5m på de størst, det var det jeg prøvde å få fram tidligere (litt klønete).

Vi holdt 20-22 knop, vi hadde sjøen hovedsaklig fra siden, men det var utrolig rotete sjø hvor vi var mer i lufta enn i vannet til tider. Rett mot sjøen er det vel knappt noen båt som klarer den farten, i allefall ikke på 22 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fullstendig tilgitt :)

2 frågor!

Ser at jeg kan spare noen lapper på og montere wallas varmer selv, er det en komplisert afffære å gjøre selv?

Noen her som bruker Lowrance plottere her, evt kombi med ekko og radar. Lurer på noe angående skjermen på disse. Er det vel anvendte penger og heller velge 10.4" fremfor 7"? Litt vanskelig å visualisere str. i praksis, og ser at det er endel rimeligere med 7"...

Kjøp heller 2 7" i stedet for en 10,4", tilnærmet samme pris. Da har du fortsatt skjermplass om du ønsker å utvide med radar.

Ikke voldsomt komplisert å montere varmer, men mye jobb siden det er så trangt ombord i en båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere erfarne båtkjøpere:-) : -hvor mye kan man forvente å få prutet på den prisen båtselgerne har satt? Det gjelder kjøp av ny båt. Hvis noen har handlet "åkkitå" på ToppFritid er jeg interessert i litt info om nettop det... :-)
på Toppern kan du glemme å prute så mye....men ekstra utstyr kan du få med isteden for mye/noe cash avslag..

Dessverre har Toppern mistet/sparket sine gode medarbeidere gjennom mange år.

Og av den grunn sløser jeg ikke et øre mer på TF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av den grunn sløser jeg ikke et øre mer på TF

Vel, jeg er villig til å sløse bort ganske mye der jeg da :) Men takk for svar, greit å vite hva man kan forvente...

Men har man noe mer å gå på om man f.eks forhandler med Son Marina, skal ta meg en tur å se på Antares der...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne da Jørgen? Har du sett den?

http://www.bakken-motor.no/_innhold_2007/v...sp?id=9&pid=212

www.bakkenmotor.no i Drammen har flyttesalg. Mulig du kan gjøre et godt kjøp der.

(jeg hentet min båt på søndag, men i an annen prisklasse/årgang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne da Jørgen? Har du sett den?

http://www.bakken-motor.no/_innhold_2007/v...sp?id=9&pid=212

www.bakkenmotor.no i Drammen har flyttesalg. Mulig du kan gjøre et godt kjøp der.

(jeg hentet min båt på søndag, men i an annen prisklasse/årgang)

Gratulerer så mye med ny farkost Jarl Fr., har faktisk kikka på den også - meget lekker sak. Er det en slik du har, kunne jo ha tatt en titt på din om du har en ganske lik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du kan oppnå i avslag er veldig varierende fra forhandler til forhandler. Eksempelvis Ocqueteau og Jeanneu selges bare av importør, selv om de sannsynligvis har bra margfiner å gå på konkurerer de ikke med andre hvis du først har bestemt deg for deres båttype. Beneteau derimot selges av alle Suzuki Marine forhandlere og jeg fikk bra rabatt selv om båten i utgangspunktet ble solgt til en gunstig kampanjepris.

Vil anbefale deg en Eberspacher i stedet for Wallas, mye mer moderne og pålitelig teknologi. For seilbåter med lite strøm tilgjengelig er Wallas et bra alternativ, for andre båter er Eberspacher og Webasto et bedre alternativ.

Kjøper du en liten båt bør du gå for 2kW for litt større båter er 4kW suverent.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ny farkost Jarl Fr., har faktisk kikka på den også - meget lekker sak. Er det en slik du har, kunne jo ha tatt en titt på din om du har en ganske lik...

Jeg har kjøpt en gammel Askeladden :)

gorm.jpg?t=1168636655

Denne kostet meg 10 000,- med registrert henger, rattstyring og Evinrude 15hk. Er i grunn ganske fornøyd med den prisen.

Ikke akkurat i den prisklassen dere diskuterer her :-)

Jeg skal bruke den til trolling etter laks og sjøørret i Drammensfjorden. :D

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidlig -80 tals det med det smale skroget ?hvor gammel var motoren ? på prisen er det ikke annet å si en BILLIG, kan tipse deg om at maks fart med den hengeren er 60 km/t (uten brems) så du ikke får uventet bøter underveis. :)

du får mye glede med den båten Grattis !

Motoren er ca. 1990, så den er noen år gammel, men visstnok i god stand, jeg har ikke kjørt den ennå. Båten var eid av en godt voksen mann. Jeg kjenner til hastighetsbegrensningen på 60 km/t. Det blir ikke noe stor problem da jeg har båtplass på Holmen i Drammen, i utløpet til Drammenselva. Den blir nok stort sett liggende der.

Prisen??, ja den var god :D

Jeg får nok mye glede av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok....

Jaja for satse på at hengern MED bremser er ferdig til sesongen, da kan jeg kjøre så fort jeg vil ikke sant?

:P

Michael

i Norge 80km/t :D:):lol::lol::lol: skuffet nå :)

når det gjelder båter med midtkabin, så er det det jeg har "siklet" på hele tiden, hvis noen husker det 17 fots "skrog prosjektet" som jeg solgte så hadde jeg planer om å bygge midtkabin med plass på ene siden til å gå forbi. Så en kryssing mellom Bella sin 572c og Silver Viking sin kystjeep hade vært ideelt for meg.

For de som ikke har sett på denne midtkabin mulighet så kan det være verdt å ta en kikk på.

Nå havnet jeg selv opp med en gammel Silver viking 18 fisker, men den skal bli bra den også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, har mange god minner fra 80-tallet med en slik, var vår familiebåt i mange år. Den gjør susen, garantert - og til en jækla rimelig penge også. Du får si ifra om du skulle trenge mannskap på en dorgetur til våren:-)

En tur på strømkantene utenfor Drammenselva etter sjøørreten skal vi nok få til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.