Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Da var jeg tilbake etter enda en tur til Toppfritid, og denne gangen har jeg jommen med ny brosjyre gitt. Plutselig ble 595 aktuell også, har store problemer med å finne ut nøyaktig hva jeg trenger. Neste gang får kona være med så blir det nok en råd:-)

ta for all del ikke med kona, det er ikke gadiner, duker og fargen på fortøyningsrepet som teller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

595 er kul...615 er kulere....med dass og skyvedør holder man lukten og varmen inne :)

Likte nettopp det at 595 ikke er særlig innredet, gir mulighet for personlig innredning etterhvert. For ikke å snakke om at prisen er endel lavere. Men selve skroget er jo helt identisk. Man blir jo tullerusk av å se på disse båtene, blir grådigere og grådigere. Skal uansett bruke lang tid på denne prosessen for å treffe så nært våre behov som mulig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For båt og motor(70hk) vil 595 koste 261 900,-. Så kommer elektronikk og evt. tilhenger i tillegg...
gå for 90...den er treg med 70hk

fullastet så slitern i planingsterskelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med gutta hos Topp i vår, de fortalte om 2 som hadde kjøpt 595, siden brukt mye penger på å oppgradere dem i retning av 615, den ene av disse var inne til service da slik at jeg fikk kikket på den. Båten hadde da kostet mer enn en 615 og eieren hadde hatt mye jobb med montasje av utstyr. Han hadde sagt han angret seg på at han ikke kjøpte 615.

Kjøper du båt i denne klassen gå for en med hel bakvegg (skyvedør)

Når du har kommet opp på dette prisnivået får du en bedre og mer solid båt ved å gå for Beneteau Antares 650:

Antares 650 på Finn.no

Her er en ny båt med demokjørt 115hk på Son, denne bør det være mulig å få ned litt til i pris:

Antares 650 på Finn.no

Hvis ikke denne skaper et problem for deg pga vekten da, veier 300kg mer en Ocqueteau 615 WAC.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og regner litt på elektronikkostnader og ser at jeg har mye å spare på å kjøpe det elektroniske fra andre enn båtselger samt at det er MYE å spare på å montere tingene selv. Er montering av kartplotter/ekkolodd og evt. radar komplisert, tenker først og fremst på om radaren er krevende å montere? Og hvilken type svinger burde man velge. Er jo alt fra rimelige svingere til dyre i bronsje. Ligger forskjellen på disse i hvor de skal monteres, eller monteres også bronsesvingerne bak på utsiden av båten? Hadde vel vært enklest om svingeren kunne monteres på innsiden av båten med tanke på ledninger osv.

Og hvis noen har tips om hvor man kan få kjøpt seg rimelig Lowrance kartplotter/ekko/radar er jeg interessert i tips, har fått tilbud har i tønsberg på veiledende -10%.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal drive med mye fisking på dyp over 200m vil jeg anbefale hekkmontert svinger. Monter 2 svingere en 50/200kHz for sjøfiske på litt dypere vann og en 200kHz svinger for trolling. Det er ikke noe problem med ledningene til hekkmontert svinger. Du tar dem bare inn i skroget sammen med ledingene og wirene som går til motoren.

Hvis du ikke vil kjøpe Lowrance elektronikken fra USA er et bra tips å kontakte Pål på fiskecharter.no. Hvis du vil redusere kostnaden i starten kan du jo selvsagt utsette innkjøp av radarantenne til senere.

Vær klar på at Lowrance kommer med nye modeller nå i løpet av våren, det er ikke LCX-25C du skal kjøpe, men derimot LCX-27C. Denne har raskere prosessor og Lowrance har gått fra serieport til ethernet for tilkobling av radar. LCX-37 er samme instrument men med 8,4" skjerm og 800x600 oppløsning.

Det er ikke vanskelig eller spesiellt mye arbeid å montere elektronikken selv.

Det som derimot er arbeidskrevende er montasje av varmer og hydraulisk styring hvis dette er aktuellt. Autopiloten tok også noe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle bli en radar en gang i fremtiden, så er det en ren sikkerhetsinvestering - har iallefall ingenting med fiske å gjøre. Og strengt tatt så er radar mer nyttig i det område jeg skal oppholde meg enn GPS. En GPS forteller deg hvor du befinner deg sånn ca på kartet - mens radar forteller deg nøyaktig hvor du er i forhold til omgivelsene - samt. andre fartøy kan bli sett i mørket/tåka. Og å bruke GPS som navigasjon i tåka kan jo være direkte farlig også...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det dette med å gjøre de timene en fisker så behagelige som mulig. Det er en god motivasjon for å investere i en bra båt. Jeg har opplevd nok kalde morgener på Mjøsa bløt inn til skinnet.

- Ja, jeg skjønner frustrasjonen, men i en 485 kan jeg jo også installere varmeapperat, og jeg sitter

jo tørt og gått.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ja, jeg skjønner frustrasjonen, men i en 485 kan jeg jo også installere varmeapperat, og jeg sitter

jo tørt og gått.. :D

485 har utrolig bra plass i forhold til størrelsen. Med en Eber D2 får du det komfortabellt der.

Skal en kjøpe ny båt som og samtidig ha det bra i dårlig vær skal det godt gjøres å komme unna billigere enn med en Ocqueteau 485. Vil anbefale Yamaha eller Suzuki i stedet for Honda. Honda 50 er 3 sylindret, de 2 andre er 4 sylindret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.