Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

485 har utrolig bra plass i forhold til størrelsen. Med en Eber D2 får du det komfortabellt der.

Skal en kjøpe ny båt som og samtidig ha det bra i dårlig vær skal det godt gjøres å komme unna billigere enn med en Ocqueteau 485. Vil anbefale Yamaha eller Suzuki i stedet for Honda. Honda 50 er 3 sylindret, de 2 andre er 4 sylindret.

zuki50 er 3 sylindra

Dn BESTE dorge motoren er og blir Honda.

Yamaha er det mye krøll med, særlig hvis en brukern til dorging...de tåler ikke dorging over lang tid..bare spør importør...det har vært mye reklamasjons krangler ang det.

(ikke nekt eller spør hvorfor...jeg har altfor gode kontakter om dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har hatt Yamaha F50 i 5år selv, har også en kamerat som har en som har gått veldig mange timer.

Blandt trollere på Mjøsa har Yamaha veldig bra rykte, Mercury er den som sies å havarere hvis den ikke får renset oljekanalene før 1000 timer. (Vet at Yamaha og Mercury har samme blokk)

Honda skal dessuten være noe kranglete å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye 4-takter blir også gamle en gang de også. Solgte min 10 år gamle Yamaha F50 i høst, var egentlig litt bekymret for at det snart kunne begynne å bli behov for reperasjoner.

Motoren gikk fortsatt helt nydelig, men en vet ikke hva som hender når ting begynner å bli gamle.

Hadde totalhavari på motoren i min 8 år gamle BMW sist vår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

485 har utrolig bra plass i forhold til størrelsen. Med en Eber D2 får du det komfortabellt der.

Skal en kjøpe ny båt som og samtidig ha det bra i dårlig vær skal det godt gjøres å komme unna billigere enn med en Ocqueteau 485. Vil anbefale Yamaha eller Suzuki i stedet for Honda. Honda 50 er 3 sylindret, de 2 andre er 4 sylindret.

Suzuki,Johnson og Honda 50hk er 3sylindret

Merc og Yamaha 50hk er 4sylindret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Yamaha 2-takt som i alle år her vest har blitt regnet som det beste. Det viser seg på bruktmarkedet også at disse motorene holder seg noe bedre i pris enn andre merker.

Min erfaring tilsier at Yamaha har alltid vært best. Men når det gjelder nyere 4-takt, så kan jeg ikke uttale meg p.g.a disse har jeg ikke erfaring med.

Tror gjerne denne her "jegmåha" henger igjen hos enkelte ? og gammel vane er vond å venne ;)

Det viktigste med en motor uansett merke er jo det vedlikeholdet og stellet den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dorgemotor:

1.Honda

2.Suki

3.Johnson

4.Evinrude

I enkelte strøk av landet trur pokker meg innbyggere at Yamaha oversatt japansk til norsk betyr "jegmåha"

;);)

Du får ta deg en tur inn på baatplassen.no og utfordre Yamaha menigheten der. De vil rive deg i småbiter :lol:

Det er alt for enkelt å generalisere merkene som du gjør. Det er store forskjeller i teknologien som brukes i de forskjellige modeller og årsmodeller fra samme leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en tur inn på baatplassen.no og utfordre Yamaha menigheten der. De vil rive deg i småbiter :lol:

Det er alt for enkelt å generalisere merkene som du gjør. Det er store forskjeller i teknologien som brukes i de forskjellige modeller og årsmodeller fra samme leverandør.

.Presiserer for de som icke kan lese at det er som d-o-r-g-e-m-o-t-o-r jeg utaler meg om. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om en motor merker forskjell på om en kjører sakte med eller uten snører i vannet. Mange andre som også kjører mye på lav hastighet.

Eksempelvis ville jeg gått for en motor med elektronisk insprøyting. Hondaene opp til og med 90hk har forgassere. En forgassermotor går ikke så rent som en innsprøytningsmotor, etter lang tid på tomgang når en gir full gass veldig raskt kan en risikere at en forgassermotor hoster litt og eventuellt stopper. Et annet problem med forgassermotorer er at det er vanskelig å finjustere hastigheten, en justerer litt opp, ingenting skjer, så litt til opp, fortsatt skjer det ingen ting, etter tredje forsøk skjer det mye og farten blir alt for høy.

Ser fram til den dagen det blir vanlig med elektronisk gass, Verado har det allerede, da kan vi få cruise kontroll basert på GPS hastighet.

PS Så lenge jeg har brillene på kan jeg lese så jeg så at du skrev dorgemotor, saken er at Yamaha menigheten på baatplassen ikke bryr seg om slike små detaljer, de retttroende tolerer ikke et eneste negativt ord om Yamaha

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dorgemotor:

1.Honda

2.Suki

3.Johnson

4.Evinrude

I enkelte strøk av landet trur pokker meg innbyggere at Yamaha oversatt japansk til norsk betyr "jegmåha"

:lol::lol:

Vis du legger til vekten til listen vil forsatt Honda stå øverst? Jeg trenger å bytte ut min totakter med en 4takt og æ må ta hensyn til vekta siden den skal bakpå en gammel mørebas. (gamle S.U sin) For tung motor = svært lite fribord der baki! Tenker på motorstørrelse rundt 60 hk + - 10 hk. Har en 80 hk der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du legger til vekten til listen vil forsatt Honda stå øverst? Jeg trenger å bytte ut min totakter med en 4takt og æ må ta hensyn til vekta siden den skal bakpå en gammel mørebas. (gamle S.U sin) For tung motor = svært lite fribord der baki! Tenker på motorstørrelse rundt 60 hk + - 10 hk. Har en 80 hk der nå.

Suzuki,Johnson sin 70 hk er en perfekt motor.. 4takt.. ca 27knop i topp fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du legger til vekten til listen vil forsatt Honda stå øverst? Jeg trenger å bytte ut min totakter med en 4takt og æ må ta hensyn til vekta siden den skal bakpå en gammel mørebas. (gamle S.U sin) For tung motor = svært lite fribord der baki! Tenker på motorstørrelse rundt 60 hk + - 10 hk. Har en 80 hk der nå.

Trofastheten er kriteriet ja...vekta betyr nada (uten hensyn til båt type)

Seff merker man forskjell under dorging fra motortype til motortype.

"jegmåha" har en tendens til at topplokket går. men under normal bruk (ikke dorging) er "jegmåha" uslåelig.

Honda banker det meste mtp trofasthet men tunge har de gjerne vært ja.

suki er klar fav nr 2 for meg ja...og jeg eier jo pokker ikke noen av de nevnte merkene men har skrudd de i flere år (vokst opp på båtverksted)

Edit: Steinar hadde en 100hk på den i sin tid :-)

Båtplassen må gjerne rive meg i filler da flere av de er kunder på gammern`s verksted.

Sef "erter" en på seg en eier av en merke en ikke taler positivt for...skjønner det jeg.

taler bare fritt for hva jeg mener(og det er ingen bibel for alle her).

:lol:

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzuki,Johnson sin 70 hk er en perfekt motor.. 4takt.. ca 27knop i topp fart

Har vært å lukta på suzuki sin, ja. Motoren blir jo dobbelte av verdien på båten, så,,, Ny båt å..

100 hk, på basen!! gikk unna det S.U :-)

Trofastheten er kriteriet ja...vekta betyr nada (uten hensyn til båt type)

Seff merker man forskjell under dorging fra motortype til motortype.

"jegmåha" har en tendens til at topplokket går. men under normal bruk (ikke dorging) er "jegmåha" uslåelig.

Honda banker det meste mtp trofasthet men tunge har de gjerne vært ja.

suki er klar fav nr 2 for meg ja...og jeg eier jo pokker ikke noen av de nevnte merkene men har skrudd de i flere år (vokst opp på båtverksted)

Edit: Steinar hadde en 100hk på den i sin tid :-)

Båtplassen må gjerne rive meg i filler da flere av de er kunder på gammern`s verksted.

Sef "erter" en på seg en eier av en merke en ikke taler positivt for...skjønner det jeg.

taler bare fritt for hva jeg mener(og det er ingen bibel for alle her).

:lol:

Tusen takk for godt svar! Setter pris på din frittalenhet!

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke del av Yamha menigheten, ikke har jeg Yamaha lenger heller, men fortsatt gode minner fra mine år med F50.

Ble faktisk litt skremt av reaksjonene jeg fikk på båtplassen etter at jeg påpekte at Yamaha ikke alltid er best. Saken er at alle de 3 store japanske produsentene lager gode motorer. Disse motorene er basert på bil og MC teknologien til disse firmaene. Det er sjelden det kommer nye båtmotorer siden markedet er lite sammenlignet med bil/MC, derfor er det mye teknologiutvikling fra bil/MC området som blir introdusert ved nye modeller eller store oppgraderinger. Derfor er modeller som er nye eller har gjennomgått store oppgraderinger er å foretrekke.

Så til JPs spørsmål, Suzuki DF70 er som SU skriver et bra alternativ for deg, vekten er 154kg og motoren har EFI. Johnson 70 som blandt båtfolket i USA kalles Johzuki er samme motor. Honda BF75 med sine 172kg blir nok tung for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda motoren hadde jeg nesten slått fra meg pga vekten. <måtte nesten ned i 40/50 hk for å kunne forsvare det å ha den bakpå. Har flytta batteriet og bensin taken fram for å kunne sett en 4 takt på. Men har en honda motorsykkel og driftsikkerheten på den er helt utrolig. Pasert 110 tusen no og ingen feil enda! Så om påhengerne er like bra, ja da er jeg inponert!

Er det noe prisforskjel av vesentlig grad mellom Jonson og suki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fargen og navnet er forskjellige ellers er motorene like

Listepriser:

Suzuki DF70 - 82.772

Johnson 70PL4 - 84.000

Jeg kjøpte Suzuki, forbinder Johnsen navnet med stinkende gamle totaktere :lol:

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke del av Yamha menigheten, ikke har jeg Yamaha lenger heller, men fortsatt gode minner fra mine år med F50.

Ble faktisk litt skremt av reaksjonene jeg fikk på båtplassen etter at jeg påpekte at Yamaha ikke alltid er best. Saken er at alle de 3 store japanske produsentene lager gode motorer. Disse motorene er basert på bil og MC teknologien til disse firmaene. Det er sjelden det kommer nye båtmotorer siden markedet er lite sammenlignet med bil/MC, derfor er det mye teknologiutvikling fra bil/MC området som blir introdusert ved nye modeller eller store oppgraderinger. Derfor er modeller som er nye eller har gjennomgått store oppgraderinger er å foretrekke.

Så til JPs spørsmål, Suzuki DF70 er som SU skriver et bra alternativ for deg, vekten er 154kg og motoren har EFI. Johnson 70 som blandt båtfolket i USA kalles Johzuki er samme motor. Honda BF75 med sine 172kg blir nok tung for deg.

hvilken motor har du i dag ?

btw: hvordan ble det med de bildene du skulle sende meg :lol: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til JPs spørsmål, Suzuki DF70 er som SU skriver et bra alternativ for deg, vekten er 154kg og motoren har EFI. Johnson 70 som blandt båtfolket i USA kalles Johzuki er samme motor. Honda BF75 med sine 172kg blir nok tung for deg.

Jaja og LOL.

18 kg mellom liv og død. Grete Roede kurs må vel bli redningen?

Gammel selcoen min som det henger to motorer på, lurte jeg på om den "tålte" vekta av en 4 takter 70hk.

Vel det henger en 70 hk der nå pluss at en komois og meg med våre drøye 210kg vekt til sammen STO i brønnen bak der...kanke si at jeg ble skremt av det.

Så dermed har jeg vanskelig for å se at Mørebasen ikke skulle tåle det.

SU hadde i sin en tid en 60 hk 4takt der samt at vi begge som veier litt mer en normalt står bak der og driller fisk/legger ut....vi burde gåt ned i fritt fall hvis en skal ta abbor`s utalelser seriøst her.

Teknologien er mere lik bil området enn mc..det ser man glatt på elsystem samt kammaksler/stempel og veiv oppbyggingen. Og motorblokk (Ikke klin likt sef).

Større maskiner er nesten rivd ut av en bil og pakka inn som en påhenger.

Hadde de vært henta rent fra mc så hadde nok vekta gått betraktelig ned samt at det hadde vært "vepser" som raste rund på vannet. hehehe.

Hadde 15 fots jolle godkjent for 6 hk...hadde på en 30hk der, gikk som F (31 knop med rigg planer og 2 mann)

Til sist vil jeg bare si at det er tross alt litt sunt med meninger og motforestillinger rundt dette med motorer/båter/fiskeutstyr osv.

Go on peoples

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å lukta på suzuki sin, ja. Motoren blir jo dobbelte av verdien på båten, så,,, Ny båt å..

100 hk, på basen!! gikk unna det S.U :-)

Tusen takk for godt svar! Setter pris på din frittalenhet!

Det var en 100 hk Johnson 1978mod,, ca 34-35 knop

Ikke no problem med 90 hk 4takt eller.

En i klubben hadde en 90hk mariner 4takt på sin. ca 34 knop.

Ikke no problem med å stå bak i båten, Vi veide nesten 200 kg + motor 180-190 kg.

Ble brukt i venern i over 12-14 sek. vind. Hadde ikke no problem med att vannet kom inn bak.

Eneste problem med en stor 4 takter er dorge hastighet. Ikke lett å komme ned i hastghet, uten drivanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en 100 hk Johnson 1978mod,, ca 34-35 knop

Ikke no problem med 90 hk 4takt eller.

En i klubben hadde en 90hk mariner 4takt på sin. ca 34 knop.

Ikke no problem med å stå bak i båten, Vi veide nesten 200 kg + motor 180-190 kg.

Ble brukt i venern i over 12-14 sek. vind. Hadde ikke no problem med att vannet kom inn bak.

Eneste problem med en stor 4 takter er dorge hastighet. Ikke lett å komme ned i hastghet, uten drivanker.

;):o:o;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.